همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس سالانه مجمع مجالس آسیایی تصریح کرد یکجانبه گرایی آمریکا به بن بست رسیده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرنگار صداوسیما از کوالالامپور  علی لاریجانی در مراسم گشایش سومین اجلاس مجمع مجالس آسیایی در جاکارتا پایتخت اندونزی گفت:در مرحلهای قرار داریم که یکجانبه گرایی آمریکا به بن بست رسیده و مرحله گذار است و شرایط آینده شرایط چندجانبه گرایی خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحران‌ها و چالش‌های آسیا عمدتا منشا خارجی دارد، گفت:اگر امروز آسیا از مولفه‌های قدرت خود استفاده کند،‌ می‌تواند بازیگر فعال و موثر در صحنه چندجانبه گرایی آینده دنیا باشد.

لاریجانی بحران عراق و افغانستان و مسائل فلسطین و لبنان را نمونه‌ای از دخالت خارجی‌ها در امور آسیا دانست و با اشاره به موافقت نامه امنیتی عراق افزود: آمریکایی‌ها با این موافقت نامه می‌خواهند هزینه خروج از عراق را از جیب عراقی‌ها پرداخت کنند.

وی کشته شدن هشتصد هزار عراقی را نتیجه اشغال عراق دانست و افزود:مقامات جدید آمریکا قصد خروج نظامیان این کشور از عراق را دارند و این در شرایطی است که از ابتدا مشخص بود که آمریکا در عراق راه غلط و اشتباهی را در پیش گرفته است.

لاریجانی با انتقاد از شعار مبارزه با ترورسم قدرت‌های استکباری گفت: آن‌ها به جای مبارزه با تروریسم با آن‌ها ملاقات می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد اگر دیپلماسی آسیا فعال باشد اجازه مداخله به خارجی نخواهد داد.

لاریجانی با اشاره به ظرفیت‌های زیاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منابع عظیم انرژی در قاره آسیا گفت:کشورهای آسیایی برای مقابله با بحران‌ها ، همکاری و همبستگی فرهنگی را تقویت کنند.

سوسیلو بامبانگ یودیونو رئیس جمهور اندونزی هم در این اجلاس با بیان اینکه قرن حاضر قرن آسیاست گفت :با وجود تنوع فرهنگی و قومی در قاره کهن، مردم آسیا یک سرنوشت مشترک را دنبال می کنند.

کد خبر 69458

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز