گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران در یکصدوچهل‌وهفتمین جلسه خود به اتفاق بر ضرورت اجرایی شدن هرچه سریع‌تر پروژه فاضلاب شهر تهران به‌دلیل تاثیر انکارناپذیر بر سلامت شهروندان تاکید کردند.

رئیس شورای شهر تهران پس از طرح این پیشنهاد از سوی حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مبنی بر اینکه شهرداری تهران، دولت را در تامین هزینه‌های اجرای این پروژه عظیم یاری کند، گفت: بیایید تجربه حضور دولت در اجرای پروژه مترو را این‌بار در حوزه فاضلاب شهر تهران تکرار نکنیم.

مهدی چمران افزود: قرار نیست شهرداری تهران در اجرای هر پروژه مهمی سهیم شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هر روز از سوی مدارس و بیمارستان‌ها و سازمان‌های مختلف نامه درخواست کمک به شورای شهر ارسال می‌شود درحالی که دولت مسئول تامین مایحتاج آنهاست و شهرداری نمی‌تواند با اعتبارات اندک خود، مسئولیت‌هایی خارج از وظایف قانونی‌اش بپذیرد.

وی تاکید کرد: شهرداری پول زیادی ندارد که بخواهد وظایف جدیدی را بدون اعتبارات و امکانات برای خود ایجاد کند، همین حالا هم شهرداری چند میلیارد به مردم بدهکار است؛ چراکه خانه‌های مردم در طرح قرارگرفته و پول ندارد پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه کمک 50میلیارد تومانی شهرداری برای اجرای پروژه فاضلاب تهران در برابر بودجه دولت رقمی نیست، ادامه داد: این پول اما در فعالیت‌های عمران شهری شهرداری اثر‌گذار است؛ ضمن اینکه دولت از این پول‌ها برای شهرهایی با جمعیت خیلی کمتر از تهران هزینه می‌کند اما شهر 8 میلیونی تهران مظلوم واقع می‌شود.

پس از بحث‌های فراوان در این‌باره بالاخره شورای شهر تهران دیروز طرح پیشنهاد تامین اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه فاضلاب شهر تهران به دولت و مجلس شورای اسلامی در سال 88 و تعیین بهای خدمات خرید انشعاب فاضلاب در سال مذکور را به اتفاق آرا تصویب کردند.

در جریان این بحث‌ها معصومه ابتکار، عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران اظهار کرد: اگرچه شهرداری تهران هم در این مورد وظایفی دارد، اما پروژه‌های فاضلاب باید در اولویت برنامه‌های دولت باشد که متأسفانه با وجود توان مالی، تاخیر قابل توجهی در این‌باره دارد که هزینه این تاخیرها را مردم باید بپردازند.

عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر رسیدگی به پروژه فاضلاب هم جزء آن‌دسته از وظایف 23گانه قابل واگذاری به شهرداری‌هاست، بهتر است به‌همراه اعتبارات لازم و امکانات باشد.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران نیز گفت: دولت همیشه آمادگی واگذاری فعالیت‌های هزینه‌بر به شهرداری را دارد درحالی‌که برای تحقق مدیریت واحد شهری باید در کنار فعالیت‌های هزینه‌بر، فعالیت‌های درآمدزا نیز به شهرداری واگذار شود.

براساس این گزارش، رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز درباره پرداخت هزینه انشعاب توسط مردم تاکید کرد: مردم تنها 30درصد از حق انشعاب را نقد می‌دهند و مابقی اقساط خواهد بود ضمن اینکه درصد رشد مبلغ انشعاب در مناطق جنوبی تهران 7 درصد و در مناطق شمال تهران 53 درصد بوده است.

بنا بر این گزارش، در این مصوبه تاکید شده است که با توجه به فاصله قیمت تمام شده با تعرفه‌های جدید فروش انشعاب فاضلاب و نظر به تثبیت قیمت تعرفه مذکور در سال‌های اخیر، هزینه خدمات دفع فاضلاب برابر با خدمات آب بها اخذ می‌شود و هر متقاضی خرید انشعاب فاضلاب علاوه بر تعرفه‌های ابلاغی باید هزینه‌های ثابت و متغیر آماده‌سازی - که برابر با 30 درصد تعرفه انشعاب آب است- را پرداخت کند؛

ضمن اینکه درآمد حاصل از این ماده واحده باید صرفا در امر ایجاد و بازسازی تاسیسات فاضلاب شهر تهران هزینه شود.

حضور چمران و بیادی با لباس بسیجی به‌مناسبت هفته بسیج

رئیس و نایب رئیس شورای شهر تهران به مناسبت هفته بسیج با یونیفرم بسیج و چفیه در جلسه دیروز شورای شهر حاضر شدند.

چمران در ابتدای این جلسه 5 آذر ماه روز بسیج و آغاز هفته بسیج را به همه بسیجیان تبریک گفت و افزود: این نیرو از مرزهای ایران فراتر رفته و به مرزهای لبنان و فلسطین رسیده است. امید داریم روحیه بسیج را در همه حالات کشور و انقلاب ببینیم.

اصلاح آیین‌نامه نامگذاری

در جلسه دیروز همچنین بخش‌هایی از آیین‌نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران از نظر اعضای شورای شهر اصلاح شد.

براساس اصلاحات صورت گرفته در آیین‌نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران، اسامی انتخابی باید ریشه در زبان فارسی داشته باشد و در محلات خاص ویژه قومیت و اقلیت‌های خاصی که در آن زندگی می‌کنند، لحاظ شود.

همچنین استفاده از اسامی تک‌سیلابی با توافق خانواده معظم شهید امکان‌پذیر است و نیز استفاده از نام شخصیت‌هایی که دارای نشان دولتی هستند و اسامی‌ای که باعث ایجاد وحدت و همدلی در بین قومیت‌های مختلف می‌شود، تاکید شده است.

بر این اساس نامگذاری ایستگاه‌های مترو صرفا براساس موقعیت جغرافیایی صورت می‌گیرد و نامگذاری معابر و میادین به نام مؤسسات خصوصی در صورتی مجاز است که آن منطقه به آن نام معروف باشد.

بنابراین تغییر نام معابر و اماکن عمومی که دارای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است، مجاز نیست مگر اینکه به تصویب مجدد شورای شهر تهران رسیده باشد. علاوه بر این، نامگذاری معابر و گذرگاه‌ها در محدوده خدماتی شهر تهران صورت خواهد گرفت.

وضعیت کمیسیون‌های ماده 100 

نایب رئیس شورای شهر تهران در جریان بررسی مصوبه ساماندهی وضعیت فعالیت کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری تهران اظهار کرد: بسیاری از تخلفات شهرداری در جریان ساخت و سازها دیده نمی‌شود و فقط تخلفات مربوط به مردم به این کمیسیون گزارش می‌شود.

حسن بیادی گفت: زمانی که یک صاحب ملک 3 طبقه اضافه می‌سازد، قطعا شهردار آن ناحیه که تخلف را ندیده و گزارش نکرده نیز متخلف است و باید مجازات شود.

همچنین مرتضی طلایی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد: باید برای تخلف در ساخت‌و‌سازها، اقدامات بازدارنده‌ای طراحی شود تا مردم به سراغ انجام تخلفات ساختمانی نروند. وی درخصوص حضور یک کارشناس از شهرداری در کمیسیون ماده 100 گفت: درست نیست که نماینده شهردار را در مقابل کسی قرار دهیم که خلاف کرده است.

طلایی افزود: تردیدی برای حضور کارشناسان نیست بلکه مهم‌تر از آن، حضور بدون دخالت در فرایند تصمیم‌گیری است. همچنین تقوی، معاون حقوقی، پارلمانی شهرداری تهران نیز تاکید کرد: در گذشته و در زمان ارجاع پرونده‌ به کمیسیون ماده 100 شاهد یک روند سلیقه‌ای بودیم و در حال حاضر می‌خواهیم از این روند جلوگیری کنیم.

وی افزود: شهرداری تهران، تخلفات مشاهده شده را به کمیسیون ماده 100 - که از نمایندگان قوه قضائیه، وزارت کشور و نماینده مردم تشکیل شده-  ارجاع می‌دهد و در کمیسیون‌های ماده 100 نیز بهتر است یک نماینده از شهرداری بدون حق رای حاضر باشد تا به تخلفات رسیدگی کند.

بنابراین گزارش، تدوین راهکارهای اجرایی کردن آرای کمیسیون‌های ماده 100، تدوین مراحل و راهکارهای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیره از جمله شرح وظایف پیشنهاد‌ی ستاد هماهنگی کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری تهران است.

اعتراض به نحوه پوشش اخبار آیین گشایش سومین دوره شورایاری‌های محلات

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گلایه دوستانه‌ای را خطاب به اصحاب رسانه نسبت به نحوه پوشش خبری آیین گشایش سومین دوره شورایاری محلات مطرح کرد و گفت: روز جمعه گذشته در سالن 5 هزار نفری وزارت کشور اجتماع شورایاران شهر تهران برگزار شد و با وجود اینکه از هر ناحیه شهر تهران یکی از شورایاران اعم از روحانی، جانباز، دانشجو، کاسب و... به نمایندگی از شورایاران هر محله شرکت کرده بودند و مراسم تحلیف را به‌جای آوردند، اما از سوی رسانه‌ها انعکاس ضعیفی داشت.

وی ادامه داد: در هر صورت شورای شهر تهران کار خود را کرده و شورایاری‌ها شکل گرفته‌اند، اما حالا که شورایاری‌ها با این همه خون دل و ماه‌ها زحمت بر سر اجرایی شدنشان توانسته‌اند نمونه و نمود زیبای مشارکت مردم در اداره شهر را با این همه شورانگیزی و نشاط به نمایش درآورند، شایسته است از سوی رسانه‌ها مورد توجه بیشتری قرارگیرند

کد خبر 69341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز