نخستین بانوی رکورددار ماراتن کانگوجامپ در ایران «سارا جعفری» نام دارد. بانوی جوانی که از کودکی مدال‌های رنگارنگِ رشته‌های مختلف ورزشی، به گردن آویخته و بر سکوهای قهرمانی بسیاری، ایستاده است. حالا این بانوی جوان، بعد از ثبت رکورد ملی در این ورزش پُرهیجان، به کسب مدال‌ها و ثبت رکوردی جهانی، می‌اندیشد. 

نخستین کانگوران

همشهری آنلاین - سحر جعفریان: «سارا جعفری» مربی ورزش، ۲۶ ساله، ساکن شهرک ژاندارمری است که به تازگی توانسته رکورد ماراتن کانگوران ۲۱ کیلومتر را به عنوان نخستین بانوی ایرانی در کشور به ثبت برساند. او که دانش‌آموخته رشته فیزیولوژی ورزشی محض در مقطع کارشناسی ارشد است، از ۶ سالگی به ورزش علاقه‌مند بود. تماشای دختران و بانوانی که با لباس‌های ورزشی مختص رشته ورزشی‌شان، تمرین و مبارزه می‌کردند، او را حسابی به وجد می‌آورد. آنقدر که تابستان همان سالی که ۶ سال بیشتر نداشت از پدر و مادرش خواست تا او را در کلاس‌های آموزشی آمادگی جسمانی ثبت نام کنند. از همان سال، پیوسته به ورزش پرداخت. به ویژه تابستان‌ها که اوقات فراغت بیشتری داشت.

خواندنی‌های بیشتر تهران را اینجا دنبال کنید

نخستین بانوی کانگوران ایران رکورد زد | دورخیز دختر ایرانی برای مسابقه هیجان‌انگیز بین‌المللی

از سلامت جسمانی تا ثبات شخصیتی

۱۴ سالش که شد، به بدنسازی و ایروبیک پرداخت. بعد هم به ورزش‌های رزمی مانند کیک‌بوکسینک روی آورد. ۲ سالی هم کراس ترینینگ (مجموعه‌ای از ورزش‌های ژیمناستیک، وزنه‌برداری، تمرین‌های قدرتی و هوازی) را آموزش دید. او در ارتباط با فعالیت‌های ورزشی‌اش می‌گوید: «آموزش ورزش در دوران کودکی علاوه بر مزیت حفظ سلامت جسمانی، به رشد شخصیت و ثبات اجتماعی هم کمک می‌کند. به عنوان مثال ورزش در من هم سلامت ایجاد کرده و هم از سویی باعث شد تا مسیرم در تحصیلات و شغلم مشخص شود. اگر ورزش در خانواده‌ها اولویت باشد، به طور حتم نسلی که در آنها پرورش پیدا می‌کنند، نسلی سالم و بانشاط خواهند بود. خوشحالم که خانواده من در این زمینه همراه و مشوق بوده‌اند. چرا که علاقه فرد در کنار حمایت و پشتیبانی اطرافیان کارساز می‌شود.» او همچنین، در چند دوره مسابقات ورزش‌های رزمی استانی و کشوری شرکت کرده و در کمتر از ۷ سال، ۸ مدال طلایی و یک مدال نقره‌ای به گردن آویخته است.

بانوی کانگوران

این بانوی ورزشکار بعد از آشنایی با رشته ورزشی کانگوجامپ در سال ۱۳۹۳، تصمیم گرفت آموزش‌های مرتبط با این رشته تازه پدید را به صورت حرفه‌ای آغاز کند. برای همین به جستجو در شبکه‌های مجازی پرداخت تا مجموعه‌های آموزشی و ورزشی معتبر کانگوجامپ را پیدا کند. جعفری، توضیح می‌دهد: «جدید و مهیج بودن رشته ورزشی کانگوجامپ، میزان بالای تحرک در آن با کمک کفش‌های فنری مخصوص و پَرش‌های پی درپی، باعث شد تا به کانگوجامپ علاقه‌مند شوم. علاقه و تصمیمم جدی بود. آنقدر که بدون معطلی، زیر نظر «علی اشرفی» (مربی بین‌المللی کانگوجامپ) آموزش و تمرین‌هایم را شروع کردم. اوایل، روزی ۴ تا ۵ ساعت، تمرین می‌کردم. سخت بود و ولی چون هدف بزرگی داشتم و دارم، سختی‌هایش را تحمل کردم. تا اینکه توانستم به همه تکنیک‌ها و تاکتیک‌های آن مسلط شوم. برای همین، بلافاصله، دوره‌های مربیگری کانگوجامپ را زیرنظر هیات ورزش‌های همگانی گذراندم. البته، پیش از این هم، مربی ورزشی (رشته‌های بدنسازی و رزمی) در مجموعه‌های مختلف بوده‌ام.»

تصمیم به ثبت رکورد

کمتر از یک سال پیش، با کمیته ثبت رکوردهای ورزشی ایران و کتاب رکوردهای ملی ورزشی، آشنا شد. آشنایی و شناختی که ایده و فکر ثبت رکورد ماراتن کانگوجامپ را در سر او پروراند. جعفری می‌گوید: «فکر ثبت رکورد که به ذهنم خطور کرد با مربی‌ام در میان گذاشتم و با استقبال مواجه شدم. تمرین‌های فشرده و مختص به ثبت رکورد را شروع کردم. دلم می‌خواست نخستین بانوی صاحب رکورد در این ورزشی تازه، باشم تا به نوعی، باعث انگیزه و امید برای سایر دختران و بانوان محسوب شوم. به ویژه دختران و بانوانی که برای فعالیت در رشته ورزشی دلخواه‌شان با موانع و سختی‌های زیادی روبه رو هستند.» این مربی جوان بعد از ماه‌ها تلاش و تمرین، توانست اواخر تیر ماه، در بوستان بزرگ ولایت و در حضور نمایندگان رسمی کمیته ثبت رکوردهای ورزشی ایران، رکورد ماراتن کانگوران ۲۱ کیلومتر را به نام خود ثبت کند تا نخستین بانوی کانگوران ایران، نام بگیرد.

کانگو جامپ چیست؟

کانگوجامپ رشته ورزشی است که ابتدا از سوی یک ورزشکار «سوئیسی» در دهه ۹۰ میلادی ابداع شد. این ورزش که متمرکز بر پرش با کفش‌های مخصوص بود، به بازیابی عضلات آسیب دیده بیماران و ورزشکاران کمک می‌کرد. بعدها شرکت‌های مختلف به ارتقا و طراحی و تولید مدل‌های مختلفی از آن کوشیدند که با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. جنس کفش‌های کانگوجامپ معمولاً «تیتانیوم»، «پلاستیک» و «فایبرگلاس» است و سبک‌های رایج مسابقه‌ای آن نیز «پاور»، «دیسکاوری»، «دنس» و «دیس‌کمپ» است. این ورزش پرشی و شاد از همان ابتدا فدراسیون‌های خود را در سراسر جهان شکل داد و قوانین مسابقه‌ای آن مدون شد. از مزایای آن نیز می‌توان به کاهش وزن، شادابی و افزایش انرژی، رفع آسیب عضلات، کاهش استرس، بهبود جریان گردش خون، بازیابی عملکرد قلب و عروق، افزایش توده‌های استخوانی و جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

کد خبر 692836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha