یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
۸ نفر

تورهای گردشگری متنوع‌اند از تفریحی ، مذهبی و اجتماعی گرفته تا تورهای ماجراجویانه و عجیب! در این میان اما تورهای گردشگری متفاوتی هم برگزار می‌شود که کارکرد موثری برای قشری خاص از جامعه دارند. مانند تورهای گردشگری «حامد نیاسری»، نخستین راهنمای تورهای گردشگری ناشنوایان و کم‌شنوایان.

لیدر ناشنوا

همشهری آنلاین - زکیه سعیدی:  حامد نیاسری ۳۸ ساله، ساکن محله ارم، از کودکی به سفر و گردش علاقه‌ داشت. ناشنوایی که با تلاش فراوان، دوره‌های آموزشی راهنمای گردشگری را گذراند تا خرداد ماه گذشته، مجوز و کارت رسمی لیدری تورهای ایران‌گردی و جهان‌گردی را دریافت و بعد از آن، خیلی زود، نخستین تور گردشگری ناشنوایان به مقصد «محله عودلاجان» را نیز برگزار کند.

خواندنی‌های بیشتر تهران را اینجا دنبال کنید

لذت سفر بدون اطلاعات و آگاهی

نیاسری که از بدو تولد ناشنوا بود، تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی رشته مهندسی تکنولوژی نرم‌افزار  ادامه داد و بعد هم به عنوان مسئول امور کلاس‌های دانشگاه، مشغول به کار شد. علاقه‌اش به سفر و گردشگری نیز به دوران کودکی بازمی‌گردد. دورانی که همراه خانواده به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کرد و با اینکه اعضای خانواده سعی داشتند ناشنوایی حامد، مانع از لذت بردن او از سفرها نشود اما در مواردی پیش می‌آمد که به سبب همین ناشنوایی، حامد، اطلاعات لازم درباره اماکن و مراکز گردشگری و تفریحی مقصد سفرها را دریافت نکند. بنابراین، اغلب اوقات، او می‌ماند و کلی هیجان و کنجکاوی‌ بی‌پاسخ که بعد از اتمام سفر، لابه لای صفحات کتاب‌ها، مجلات  یا فضای مجازی، جستجو می‌کرد.

طراحی اپلیکیشن گردشگری ناشنوایان

سال ۱۳۹۰ ازدواج کرد. همسرش نیز ناشنواست و معلم در یکی از مدارس ویژه دانش‌آموزان استثنایی. حامد، یکی از مهمترین نقاط اشتراک خود با همسرش را علاقه‌مندی به سفر و گشت و گذار در مکان‌های بدیل می‌داند. وجه اشتراکی که شاید بتوان از آن به عنوان یکی از محرک‌های اصلی او در کسب عنوان نخستین راهنمای گردشگری ناشنوایان ایران، دانست. اوایل ازدواجشان، علی‌رغم مخالف‌های اطرافیان، برای ماه عسل، راهی ۷ کشور اروپایی شدند آن هم بدون بروز کوچکترین مشکلی که ناشی از ناشنوایی‌شان باشد. از سویی دیگر، همراهی یکی از اقوام همسرش در ایرانگردی (شیراز)، ایده ایجاد شرایط برای گردشگری ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان را در سر حامد پرواند. خیلی زود دست به کار شد و سال ۱۳۹۶ ضمن لیدری (غیر رسمی) توریست‌های خارجی که ناشنوا بودند، اپلیکیشنی با قابلیت شرح تاریخچه جاذبه‌های گردشگردی ایران ویژه ناشنوایان طراحی کرد. بعد هم به فکر گذراندن دوره‌های آموزشی راهنمایان گردشگری افتاد تا بتواند به طور رسمی با آژانس‌های مسافرتی همکاری و گروه‌های ناشنوا و کم‌شنوا را از لذت گردشگری تخصصی بهره‌مند کند.

این مرد ناشنوایان را به گردش می‌برد

تلاش برای کسب کارت راهنمای گردشگری

 حامد در این مسیر نو، با دشواری‌های بسیار مواجه شد. دشواری‌هایی که گاه امید را پیش رویش مانند بارقه‌هایی نورانی جلوه می‌داد و گاه به حد کورسویی کوچک و دور، می‌رساند. با این حال ، ناامید نشد و بعد از پیگیری‌های لازم از سازمان‌های حج و زیارت و میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی (دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری)، سَر از کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی یکی از موسسات معتبر درآورد. کلاس‌ها و دوره‌هایی که ویژه افراد عادی برگزار می‌شد و حامد برای هماهنگ شدن و دریافت بی‌کم و کاست آموزه‌های آنها، مجبور بود  از خدمات مترجم زبان اشاره با هزینه خود استفاده کند.تا اینکه بالاخره با کسب  معدل عالی، گواهینامه راهنمای تورهای گردشگری ناشنوایان را در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ۱۴۰۰ تهران از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی دریافت کرد.

این مرد ناشنوایان را به گردش می‌برد

برگزاری نخستین تور گردشگری ناشنوایان

خرداد ۱۴۰۱  بود که کارت رسمی راهنمای گردشگری به نام حامد نیاسری صادر شد. اتفاقی که برای نخستین در ایران رخ داد تا یک ناشنوا بتواند دانش، تخصص و توانمندی خود را در حوزه گردشگری ناشنوایان، به کار بندد. بعد از دریافت کارت، همکاری حامد با شرکت‌های تفریحی و گردشگری بسیاری آغاز شد که در نهایت به سود افراد ناشنوا و کم‌شنوای علاقه‌مند به سفر است. حامد که علاقه بسیاری به جاذبه‌های گردشگری تهران مانند کاخ گلستان، مجموعه تفریحی و فرهنگی چیتگر، مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی و محله‌های قدیمی و مرکزی آن دارد، ۱۰ تیر ماه گذشته، نخستین تور تهرانگردی خود را با حضور ۳۰ گردشگر ناشنوا و کم‌شنوا در محله بازار و عودلاجان برگزار کرد. توری که در آن از طریق زبان اشاره اطلاعات مفید و بسیاری به گردشگران ارائه شد و گردشگران آن، تجربه متفاوت و دلخواهی را برای نخستین بار از سر گذراندند. 

از سویی، استقبال گسترده ناشنوایان و کم‌شنوایان از تورهای گردشگری اختصاصی، به گونه‌ای پیش رفت که در مدت زمانی کوتاه، برنامه گردشگری به مقصد شهرکرد هم برپا شد. حامد،  در حال بازطراحی اپلیکیشن گردشگری ناشنوایان است تا  گردشگری ناشنوایان و کم‌شنوایان کشور در ایران و کشورهای خارجی تخصصی‌تر شود.

کد خبر 692829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 0
    آفرین بر همت بلندتان. خدا قوت و توانتان افزون باد
  • داود IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    عجب ایده ای