تورهای غیرمجاز گردشگری با زیر پا گذاشتن موازین شرعی و عرفی و بی‌توجهی به رعایت استانداردهای گردشگری آسیب‌ها و خسارت‌های جبران‌ناپذیر به بدنه گردشگری سمنان وارد می‌کنند.

گردشگري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناس و مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری در استان سمنان گفت: تورهای غیر مجاز در واقع بر مبنای سرگرمی و نگاه غیرحرفه‌ای به برگزاری تور اقدام می‌کنند که در بیشتر موارد به دلیل رعایت نکردن استانداردها و قوانین شرعی و عرفی دید جامعه را به تورهای گردشگری و سفرهای گروهی دچار خدشه می‌کنند.

محسن شریعتی افزود: تورهای غیر مجاز به دلیل اینکه به رعایت استانداردها و موازین شرعی و عرفی پای بند نیستند ممکن است با اقامت در یک اقامتگاه بومگردی در روستا و ایجاد نگرش منفی در بین اهالی موجب گردشگر گریزی اهالی روستا و از لحاظ فرهنگی ایجاد دید منفی از سوی خانواده‌ها و مسئولان حاکمیتی نسبت به تورهای گردشگری شوند. گروه‌های کوهنوری و طبیعت‌گردی و هر گروه که بدون هماهنگی با دفاتر خدماتی و مسافرتی تور گردشگری برگزار کند، غیر مجاز است.

شریعتی تصریح کرد: تورهای مجاز گردشگران را بیمه مسئولیت مدنی می‌کنند، اما تورهای غیر مجاز یا گردشگران را بیمه نمی‌کنند یا اگر بیمه کنند بیمه حوادث است که هزینه کمتری دارد و متناسب با هزینه کم پوشش بیمه‌ای کمتری دارد. تورهای غیر مجاز شاید هزینه کمتری در مقایسه با تور مجاز دریافت کنند ولی هزینه کمتر در قبال زیر پا گذاشتن استانداردها است و گردشگران باید این موضوع مهم را مورد توجه قرار دهند.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: راهنمای تور گردشگری با پرداخت هزینه مالی و زمانی و گذراندن دوره‌های آموزشی ۶ ماه و به شرط قبولی در آزمون می‌تواند کارت راهنمای گردشگری دریافت کند ولی تورگردانان غیر مجاز بدون گذراندن آموزش‌های لازم به برگزاری تور اقدام می‌کنند که علاوه بر ضربه اقتصادی به فعالان این عرصه ضربه جبران‌ناپذیری به بدنه گردشگری با زیرپاگذاشتن موازین وارد می‌کنند.

برگزاری تورهای غیر مجاز پیگرد قانونی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: برگزاری تورهای غیرمجاز منع قانونی داشته و با متخلفان در این موضوع با جدیت برخورد می‌شود. تورهای غیرمجاز در واقع با استفاده از منابع استان سودی را که باید به جیب فعالان گردشگری استان برود از آن خود می‌کنند و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان اجازه چنین تخلفی را نمی‌دهد.

مهدی جمال ادامه داد: شیوع ویروس کرونا، بخش‌های مختلف از جمله گردشگری را تحت تاثیر قرار داد و موجب رکود و خسارت اقتصادی شد و در این شرایط باید به کمک و حمایت از فعالان گردشگری شتافت. تاکنون گزارشی از برگزاری تورهای غیرمجاز در استان سمنان گزارش نشده و نظارت‌ها به منظور جلوگیری از برگزاری تورهای غیرمجاز برای حفظ حقوق و حمایت از فعالان گردشگری با جدیت دنبال می‌شود.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی سمنان گفت: برگزاری تورهای غیرمجاز در واقع به منزله بیکاری دفاتر مجاز خدمات مسافرتی و افراد راهنمای تور است. شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده و اطلاع از برگزاری تور غیرمجاز مراتب را به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی با شماره‌گیری ۳۳۳۰۰۰۷۵ داخلی ۱۲۹ گزارش کنند.

تشکیل تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان هم گفت: تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان برای حمایت از راهنمایان گردشگری و جلوگیری از برگزاری تورهای غیر مجاز تشکیل می‌شود.

محمد طاهریان بیان کرد: تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری در برخی استان‌های کشور تشکیل شده است و در استان سمنان نیز این تشکل براساس دستورالعمل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال طی مراحل قانونی و تشکیل است. تورهای غیر مجاز بلای جان طبیعت هستند که برخی به دلیل نداشتن آگاهی کافی و استفاده از وسایل نقلیه نامناسب به طبیعت آسیب می‌زنند.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان بیان کرد: ممکن است تورهای غیر مجاز برای گردش در کوهستان، جنگل و کویر استان سمنان وارد استان شوند، اما تاکنون مستند رسمی برای بررسی و پیگیری قانونی  این تخلف گزارش نشده است.

وی ادامه داد: تورهای غیرمجاز در واقع گردش‌های گروهی غیر رسمی هستند که غالبا یا از استان‌های دیگر وارد استان می‌شوند یا برخی افراد بدون مجوز به برگزاری تور اقدام می‌کنند و سودی که باید به جیب فعالان گردشگری استان برود به جیب افرادی می‌رود که دغدغه و پای بندی ندارند.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ۶۰ راهنمای گردشگری و  ۳۱ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری فعال در استان وجود دارد که برگزاری تورهای غیرمجاز تنها منجر به بیکاری این افراد می‌شود.

کد خبر 573572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha