گروه اجتماعی - مینا شهنی: بودجه‌ای که برای سبد کالای رمضان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مورد نیاز است از سوی دولت پرداخت نشده‌است.

با وجود اینکه اعطای سبد کالای رمضان از سوی وزیر رفاه به تمامی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی وعده داده شد اما با گذشت 2 ماه از عید فطر هنوز دست مددجویان به سبد کالا نرسیده‌است.

شنیده‌ها گویای این نکته است درحالی‌که رئیس‌جمهوری نیز با اعطای سبد کالا موافقت کرده و بودجه را نیز تصویب کرده است اما معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با ایراد گرفتن از این مصوبه واریز بودجه را ناممکن کرده است.

بودجه در نظر گرفته شده برای سبد کالای رمضان 100 میلیارد تومان است که بنا بوده 30 میلیارد تومان آن را وزارت رفاه تامین کند و مابقی از سوی ریاست‌جمهوری تامین و در اختیار وزارت رفاه گذاشته شود.

ابلاغیه‌ای نیز از سوی رئیس‌جمهوری حدود 2 هفته پیش صادر شد اما معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با راکد نگاه داشتن ابلاغیه و وارد کردن ایرادهایی به آن عملا از واریز بودجه جلوگیری کرده است.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، اوایل مهرماه گفته بود: تا پایان ماه مبارک رمضان به 2 میلیون و 300هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد «سبد کالای رمضان» داده می‌شود.

بنابر گفته‌های او، با هدف کمک به خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی، سبد کالایی برای 2 میلیون و 300هزار خانوار تحت پوشش این دو نهاد در نظر گرفته شده ‌است.

گفته می‌شود که قرار بوده سبد کالای رمضان مددجویان با برنامه‌ریزی و هماهنگی از سوی وزارت رفاه در اختیار این دو نهاد قرار گیرد و توزیع آن بین مددجویان بر عهده کمیته امداد و بهزیستی باشد.

پس از آنکه وعده وزیر واقعی نشد، تصور بر این بود که میان وزارت رفاه و کمیته امداد مشکلاتی است که توزیع سبد کالا در گرو حل این مشکلات است اما حسین انواری، سرپرست کمیته امداد، با رد این نکته گفت:« اعتبار مربوط به سبد کالای رمضان که برای افراد تحت پوشش کمیته امداد در نظر گرفته شده، از سوی دولت در اختیار وزارت رفاه قرارگرفته است.»

او در حاشیه گردهمایی معاونین مالی و اداری کمیته امداد سراسر کشور افزود:«اعتبار از سوی وزارت رفاه تعیین می‌شود و کمیته امداد به‌عنوان مجری در این طرح همکاری خواهد کرد.»

انواری با اشاره به اینکه کمیته امداد آمادگی‌اش را برای اجرای این طرح اعلام کرده است، توضیح داد:«وزارت رفاه با همکاری وزارت بازرگانی باید نسبت به تامین کالای این سبد اقدام کرده و نتیجه را به ما ابلاغ کنند.»

به گفته انواری، برنامه‌ریزی برای انجام این کار مدت‌ها پیش از سوی کمیته امداد انجام شده و منتظر تامین اعتبار و تامین کالای مورد نیاز بوده‌اند که تا پایان ماه رمضان این امر محقق نشده است.

منت بی‌حاشیه

وقتی دولت تصمیم گرفت تا به مددجویان زیر پوشش نهادهای حمایتی سبد کالا بدهد، با توجه به اینکه اعطای این سبد کالا خارج از برنامه‌ریزی معمول این نهادها بود تا آنجا که می‌شد با تکرار خبر اعطای این هدیه، این کار بزرگ و بزرگ‌تر جلوه داده شود.

تکرار این وعده در زمان‌های متفاوت سبب شد تا مددجویان تصور کنند با این همه پشتیبانی و تکرار خبر به‌زودی دستشان به سبد کالای رمضان می‌رسد، با پشت سر گذاشتن عید فطر و هفته‌های پس از آن باز هم انتظار مددجویان بی‌نتیجه ماند.

با توجه به اینکه بر کسی پوشیده نیست که سبد کالا هر قدر هم ناچیز باشد در زندگی سخت مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی تاثیر بسیاری دارد، نمی‌توان بر این نکته چشم بست که با عقب افتادن مدام این وعده بی‌اعتمادی در میان 2 میلیون و 300 هزار خانواری که هدف توزیع این سبد هستند ریشه دوانده و پررنگ می‌شود.

حال که خبرها نشان از این دارد که در اعطای بودجه مشکلاتی است که هنوز حل نشده، این سؤال پیش می‌آید که آیا اعلام این وعده بدون هماهنگی بوده و وزیر رفاه پیش از آنکه از اعطای بودجه مطمئن شود، وعده داده بود.

در این صورت وزیر رفاه مقصر است چرا که بهتر است نخست چاه را بکَنَد و سپس...
اگر هم از مصری خواسته شده که وعده بدهد و برای اجرای وعده‌اش می‌تواند روی وعده دیگران حساب کند، بهتر است معلوم شود چه کسانی از همکاری سر باز زده‌اند و خود را به کوچه علی‌چپ می‌زنند؟

این همه منت که سر مددجویان گذاشتند روا بود؟

از دیدگاه معلولان

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان  با انتقاد از توزیع نشدن سبد غذایی معلولان و نیازمندان گفت: وزیر رفاه در ماه مبارک رمضان قول داده بود که تا پایان ماه سبد مواد غذایی به دست معلولان و نیازمندان برسد؛ در صورتی که تاکنون این موضوع محقق نشده است.

علی همت محمود نژاد در گفت‌وگو با مهر  تصریح کرد: این در حالی است که دولت 100 میلیارد تومان اعتبار جهت توزیع سبد مواد غذایی معلولان و نیازمندان در ماه مبارک رمضان تصویب کرده است.

هم‌اکنون 3 میلیون معلول در سراسر کشور زندگی می‌کنند که تعداد آنان با در نظر گرفتن اعضای خانواده‌هایشان به حدود 4 میلیون و 500 هزار نفر می‌رسد.

این درحالی است که یک‌میلیون و 100 هزار نفر از معلولان در سازمان بهزیستی دارای پرونده بوده و تحت پوشش هستند و سبد غذایی براساس مصوبه دولت فقط به معلولان تحت پوشش تعلق می‌گیرد.

وی افزود: دولت سبد مواد غذایی کارمندان را در میان آنان توزیع کرده اما متأسفانه سبد غذایی معلولان و نیازمندان بعد از گذشت 3 ماه هنوز به‌دست آنان نرسیده است.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ادامه داد: این سبد به‌منظور خرید و رفع نیازهای پروتئینی معلولان و خانواده‌های آنان در نظر گرفته شده بود که متأسفانه این موضوع تاکنون محقق نشده است.

کد خبر 69235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز