افزایش عوارض ساخت و ساز و بهای خدمات شهری در سال ۱۴۰۱ توسط شورای اسلامی شهر شیراز که از سوی بسیاری از کارشناسان غیرمتعارف توصیف شده، شوکی به بازار مسکن و روند ساخت و ساز این شهر وارد کرده است و با توجه به انتقاد اخیر استاندار فارس، شهروندان به لغو این مصوبه توسط وزیر کشور امید بسته‌اند.

شيراز

به گزارش همشهری آنلاین، مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص تعیین نرخ عوارض شهری با نارضایتی شهروندان درخصوص میزان افزایش غیرمتعارف مواجه شده است و به گفته مسئولان این امکان وجود دارد که وزیر کشور به موضوع ورود پیدا و مصوبه مذکور را ابطال کند.

مصوبه تعیین نرخ عوارض و بهای خدمات شهری شیراز در سال ۱۴۰۱ که به گفته برخی کارشناسان در بعضی بندها تا ۸۰۰ درصد رشد داشته با گلایه شهروندان و شوک به بازار ساخت و ساز این کلانشهر مواجه شده است. براساس این مصوبه، تعیین عوارض در سال ۱۴۰۱ به یکباره براساس نرخ واقعی زمین و مسکن که در یک‌ساله اخیر نیز رشد زیادی داشته، محاسبه می‌شود در حالی که در سال‌های گذشته عوارض ساخت و ساز نه بر مبنای قیمت واقعی بلکه با نرخی حدود یک سوم قیمت محاسبه می‌شده است.

بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی دلیل این مساله را افزایش غیرمتعارف بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری شیراز در صحن شورا و لزوم تامین آن از محل عوارض می‌دانند به نحوی که بودجه پیشنهادی شهردار در زمان ارایه لایحه به شورا حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود که اعضای شورای شهر شیراز آن را به رقمی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش داده‌اند.

نگاهی به قبض عوارض شهروندان شیرازی

یکی از شهروندان شیرازی هنگام  مراجعه به شهرداری منطقه ۴ شیراز برای پرداخت عوارض سالیانه خانه شخصی خود گفت: خانه‌ام در بلوار پاسارگاد شیراز است و برای عوارض سالیانه سال گذشته ۲۹۶ هزار تومان در محل شهرداری منطقه ۴ پرداخت کردم.

او که از افزایش بیش از سه برابری عوارض خانه‌اش در سال جاری گلایه مند بود، گفت: عوارض امسال ۹۶۰ هزار تومان تعیین شده است که به نسبت سال گذشته بیش از ۳ برابر افزایش دارد.

شوک افزایش ۳ برابری عوارض شهری به بازار مسکن شیراز | ساخت خانه در این شهر دیگر به صرفه نیست

یکی دیگر از شهروندان شیرازی ساکن خیابان جهانگردی نیز با گلایه از تعیین عوارض یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی خانه خود برای سال ۱۴۰۱ گلایه کرد و گفت: عوارض سالیانه سال ۱۴۰۰ این واحد مسکونی ۳۷۰ هزار تومان بوده است.

شهروند دیگری که ساکن بلوار نصر شیراز است در این باره توضیح داد: برای سال ۱۴۰۰، حدود ۴۰۰ هزار تومان عوارض پرداخت کرده اما برای سال جاری برای ملک او، حدود ۹۸۰ هزار تومان، عوارض تعیین شده است.

استاندار فارس ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ در شورای مسکن استان فارس در شیراز گفته بود که مصوبه عوارض شهرداری شیراز از سوی فرمانداری شهرستان رد شده و به هیات حل اختلاف رفته است.

محمد هادی ایمانیه در این باره گفته بود:افزایش ۴۰۰ یا ۶۰۰ درصدی که در برخی بخش‌ها ایجاد شده برای مردم قابل تحمل نیست و هیچ استدلالی را هم قبول نداریم. اگر نیاز باشد شورای حل اختلاف را تشکیل خواهیم داد و آن ۵۰ درصد را هم پس خواهیم گرفت.

سهم ۴۰درصدی عوارض از بودجه شهرداری

شهردار شیراز پیش از این در سخنانی با بیان اینکه شهرداری سازمان غیردولتی مردم نهاد است، گفت: شهرداری‌ها خود دارای درآمد هستند و با هزینه‌کرد مردم آن شهر را اداره می‌کنند، بدین معنا که هر کاری در شهر انجام می‌شود از عوارضی است که شهروندان پرداخت می‌کنند.

او اضافه کرد: شهرداری یکی از معدود اداراتی است که شهروندان می‌توانند نتیجه هر هزینه‌ای را که پرداخت می‌کنند، مستقیم مشاهده کنند.

اصنافی همچنین با بیان اینکه حدود ۴۰درصد از کل بودجه شهرداری شیراز را عوارض تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: بودجه امسال این کلانشهر ۱۵ هزار میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان است که رقمی بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان آن را عوارض تشکیل داده است.

ساخت مسکن دیگر به صرفه نیست

رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری کشور و رئیس کانون کارشناسان دادگستری استان فارس با اشاره به افزایش بهای عوارض ساخت، گفت: کاملا مشخص است که افزایش عوارض شهری امسال در شیراز منطقی نبوده است.

محمدحسین دادخواه با بیان اینکه به نظر کار کارشناسی روی این مساله نشده است، افزود: تا سال ۱۳۹۸ عوارض شهرداری شیراز براساس قیمت منطقه بندی محاسبه می‌شد که این رویه قابل مقایسه با رویه فعلی مبنی بر قیمت واقعی نرخ زمین و مسکن نیست و  در آن زمان، قیمت منطقه بندی بسیار پایین‌تر تعیین و محاسبه می‌شد.

کد خبر 691967
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha