یک سیاهچاله خفته حداقل ۹ برابر جرم خورشید در فاصله ۱۶۰ هزار سال نوری از زمین کشف شده است که به دور یک ستاره می‌چرخد.

سیاهچاله

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی‌میل، تیمی از محققان که به دلیل کشف بسیاری از سیاهچاله‌ها به پلیس سیاهچاله معروف هستند، نزدیک به هزار ستاره سحابی رتیل در صورت فلکی دورادو را قبل از یافتن آن جستجو کردند.

آنها ادعا می‌کنند که این اولین سیاهچاله خفته با جرم ستاره‌ای محسوب می‌شود که در خارج از کهکشان راه شیری کشف شده است.

سیاهچاله‌هایی با جرم ستاره‌ای زمانی تشکیل می‌شوند که ستارگان پرجرم به پایان عمر خود می‌رسند و تحت گرانش خود فرو می‌ریزند.

اگر سیاهچاله به طور فعال مواد را نبلعد و در نتیجه هیچ نور یا تشعشع دیگری از خود ساطع نکند، به عنوان «خفته» توصیف می‌شود.

این کشف به یافتن یک سوزن در انبار کاه تشبیه شده است، زیرا سیاهچاله‌های خفته به سختی قابل تشخیص هستند، زیرا با محیط اطراف خود تعامل ندارند.

دکتر پابلو مارچانت از دانشگاه لوون در بلژیک، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «این باورنکردنی است؛ ما معمولا اطلاعات بسیار کمی در این باره داریم.»

سیاهچاله تازه کشف شده در ابر ماژلانی بزرگ (کهکشانی اقماری که همسایه راه شیری است) قرار دارد. ابر ماژلانی بزرگ به دور ستاره‌ای داغ و آبی می‌چرخد ​​که تقریبا سه برابر کهکشان ما است.

اعتقاد بر این است که هزاران سیاهچاله با جرم ستاره‌ای در کهکشان راه شیری و ابرهای ماژلانی وجود دارند.

آنها بسیار کوچک‌تر از سیاهچاله بسیار پرجرم در فاصله ۲۷ هزار سال نوری از زمین هستند که به راه شیری نیرو می‌دهند و به Sagittarius A* معروف هستند.

یافتن یک سوزن در انبار کاه | جدیدترین کشف پلیس سیاهچاله معرفی شد

دکتر جولیا بودنشتاینر، یکی از نویسندگان رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در آلمان، گفت: «بیش از دو سال است که ما به دنبال چنین سیستم‌های دوتایی سیاه‌چاله‌ای هستیم.»

از لحاظ تاریخی، دوتایی‌هایی که میزبان سیاهچاله‌های جرم ستاره‌ای هستند، از طریق حضور گسیل‌های پرتو ایکس درخشان از قرص برافزایشی شناسایی شده‌اند.

کد خبر 691636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha