همزمان با زادروز محمدبن‌موسی خوارزمی، دانشمند شهیر ایرانی و مبدع الگوریتم، رویداد «بزرگداشت روز فناوری اطلاعات» چهارشنبه گذشته برگزار شد.

بزرگداشت روز ملی فناوری اطلاعات

به گزارش همشهری آنلاین، حسین اسلامی، رئیس هیات‌ مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به عنوان متولی این مراسم، با تبریک روز ملی فناوری اطلاعات، از اهمیت ثبت چنین روزی در تقویم و مصادف شدن آن با سال دانش‌بنیان سخن گفت و این برگزاری این مراسم را به‌عنوان بهانه‌ای برای اهمیت بیشتر به نقش فناوری اطلاعات و به رسمیت شناختن دارایی‌های نامشهود معرفی کرد.

در مراسم روز ملی فناوری اطلاعات یک پنل با حضور نمایندگانی از نهادها و دستگاه‌های دولتی برگزار شد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک، نماینده وزارت اقتصاد در حوزه فناوری اطلاعات و ... در این پنل حضور داشتند.

همچنین در این مراسم، پیام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص روز ملی فناوری اطلاعات قرائت شد. متن این پیام به شرح زیر است:

«این‌جانب به عنوان نماینده مردم و رئیس مجلس شورای اسلامی، باور دارم که «فضای مجازی» در حال حاضر به یکی از فضاهای مهم زیست اجتماعی، تعامل فرهنگی و کارآفرینی و اشتغال تبدیل شده است. از این‌رو هرگونه سیاست‌ورزی، مقررات‌گذاری و سامان‌دهی این فضا از سوی حاکمیت بایستی با خواست و اراده قاطبه مردم هم‌سو و هم‌گام باشد تا مصالح همه ذی‌نفعان، توامان تأمین گردد.

به جدّ معتقدم که مزیت ما در حوزه فناوری اطلاعات کشور، جوانان و دانشمندان فعّال این حوزه است. حضور آنان را باید قدر دانست و از دانش و مهارت آنان بهره برد و اجازه نداد سرمایه‌هایی را که به بهای گزاف برای این ملت ذخیره شده‌اند، شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی اروپایی و آمریکائی به تاراج برند. از این‌رو، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات و توسعهٔ همکاری مراکز تولیدی و صنعتی با مراکز دانشگاهی ارائه‌کنندهٔ رشته‌های مربوط به فنّاوری اطلاعات بایستی با جدیت مورد توجه و توسعه قرار گیرد.

مجلس شورای اسلامی با قریب به دو سال بررسی‌های کارشناسی و جلسه با متخصصان و کارآفرینان حوزۀ دانش‌بنیان، سال گذشته قانون جهش تولید دانش‌بنیان را به تصویب رساند تا با در نظر گرفتن بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی در سال جاری و با رفع موانع پیش روی خلق و توسعه این کسب‌وکارها، خدمتی تاریخ‌ساز به زیست‌بوم فناوری کشور ارائه شده باشد؛ در این قانون، کمک به استارتاپ‌ها و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و همچنین فراهم کردن زمینه فعالیت نخبگان در کشور به تصویب رسیده است؛ در این قانون، حمایت‌هایی نظیر تسریع در پرداخت تعهدات مالی معوق دستگاه‌های اجرائی به شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی و توسعۀ فعالیت بانک‌ها در این حوزه، واگذاری دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرائی به شرکت‌های دانش‌بنیان و تخصیص فضای مازاد دستگاه‌های اجرائی به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، خرید خارج از فرآیند قانون مناقصات محصولات دانش‌بنیان در مواردی که برای اولین بار در کشور ساخته شده‌اند و همچنین مشوق‌های مالیاتی لازم پیش‌بینی شده است و رسیدگی به اختلافاتِ مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان در شعب تخصصی دادگاه‌ها با راهبری قوۀ قضائیه نیز به تصویب رسیده است. با توجه به اهتمام ویژۀ دولت محترم بر محقق ساختن تمامی بندهای این قانون، امیدوارم در آینده‌ای نزدیک شاهد دستیابی به اهداف این قانون، در کشور باشیم.

مجلس شورای اسلامی و نمایندگان پرتلاش این دوره نیز، با درک اهمیت این حوزه اثرگذار، آمادگی دارند تا با تصویب قوانین مترقی و رفع موانعی که با اصلاح در قوانین جاری کشور امکان‌پذیر است، زمینه رشد بالنده و دستیابی به قله‌های پیشرفت در این عرصه را فراهم سازند.

من به  همۀ شما فعّالان جوان، خلاق و توانمند عرصۀ فناوری عرض می‌کنم، ما همۀ توان خود را برای زمینه‌سازی فعالیت مؤثر شما به‌کار گرفته‌ایم و به‌کار خواهیم گرفت، اکنون نوبت شما است که با جدیت و تلاش، همۀ ظرفیت بالای خود را به‌کار گیرید تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرده و پیشرفت ایران عزیزمان را شاهد باشیم. ایران قوی را شما جوانان می‌توانید بسازید و وظیفۀ ما مسئولان صرفاً، هموار کردن مسیر فعالیت شما است. ما را نیز در کنار خود ببینید.

با یادبود و بزرگ‌داشت دانشمند بزرگ ایرانی، ابوجعفر محمدبن موسی خوارزمی، «روز ملی فنّاوری اطلاعات» را به دانشمندان، فعالان و کارشناسان فنّاوری اطلاعات و ارتباطات کشور تبریک می‌گویم و از خداوند متعال برای تمامی شما عزیزان، توفیق خدمت پرثمر و مستمر در راه اعتلای ایران عزیزمان را مسئلت دارم.»

کد خبر 690611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha