ثبت‌نام دوازدهمین رویداد VC Cup دانشگاه صنعتی شریف با هدف برقراری ارتباط میان استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده با شرکت‌های سرمایه‌گذار در حال انجام است و تا ۳۰ مردادماه ادامه دارد.

استارت آپ

به گزارش همشهری آنلاین، برای برداشت بهتر از این موضوع، گفت‌وگوی کوتاهی را با امید خلج، دبیر هاب سرمایه‌گذاری شریف انجام داده‌ایم.

پیش‌بینی شما از تعداد تیم‌ها و استارت‌آپ‌هایی که از این طرح استقبال می‌کنند، چیست؟

پیش‌بینی ما حضور بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تیم در VC Cup است.

درباره سابقه این طرح و تفاوت‌هاش با دوره‌های قبلی بفرمایید.

سابقه VC CUP برمی‌گردد به سال ۸۶ که آن موقع VCها وجود نداشتند. هسته‌های پژوهشی در دانشگاه‌ وجود داشت که از بانک‌ها وام‌های کم‌بهره برای این هسته‌های پژوهشی گرفته می‌شد. در فرآیند تغییرات، VC Cup هم تغییراتی کرده و رسیده به جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوپا.

اما تغییراتی که نسبت به سال‌های قبل کرده این است که از سمت جایزه محوری به سرمایه‌گذاری محوری و کل آن فرایند رسیدن به جذب سرمایه و توسعه بازار را ما رصد می‌کنیم و تا روزی که توافق انجام می‌شود، ما پی‌گیری می‌کنیم. این بزرگ‌ترین تغییر VC CUP نسبت به چند دوره گذشته است.

فکر می‌کنید استقبال دانشجویان دانشگاه شریف تا چه اندازه باشد؟

طبیعتا چون ما در دانشگاه شریف هستیم، استقبال دانشجوها خیلی بیشتر از جاهای دیگر خواهد بود. عدد نمی‌شود در این باره گفت، ولی استقبال خوبی را می‌توانیم شاهد باشیم.

درباره میزان سرمایه‌گذاری و تعداد سرمایه‌گذارها هم توضیحاتی را بفرمایید.

نکته‌ای که در این VC CUP کاپ مهم محسوب می‌شود،  تعریف سرمایه‌گذاری است. ما در واقع یک مدل سرمایه‌گذاری داریم که یک شرکت سرمایه‌گذار یا یک شخص حقیقی، پولی را به استارت‌آپ می‌دهد و در ازای آن یک میزان سهامی را از آن استارت‌آپ می‌گیرد، اما در این دوره ما کسانی را که می‌توانند بستر یا زیرساخت در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار دهند به‌عنوان سرمایه‌گذاری حساب می‌کنیم. یا از دید خرید خدمات، به عنوان مثال یک مجموعه دولتی که نمی‌تواند سهام‌دار باشد، اما می‌تواند از استارت‌آپ خدمات بگیرد. با این وصف، ما بین یک الی ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی می‌کنیم.

آیا فضای فعالیت و کار در دانشگاه به تیم‌ها داده خواهد شد؟

در یک فرایند ۶ ماهه که وجود دارد در یک سری نقاط یک فضای حضوری خواهد داشت، اما این فضایی نیست که آنها در حال کار با یکدیگر باشند، اما جزو جوایزمان استقرار در ناحیه نوآوری شریف هست.

در مدت هدایتگری یا همان منتورینگ، اساسا چه کارهایی را برای تیم‌ها انجام می‌دید؟

در مدت منتورینگ هم ما بحث‌های مذاکره، فن بیان، ارائه موثر و حتی درباره تحقیق بازار و مدل کسب و کارشان آموزش‌هایی را خواهیم داشت و این یک فرصت یک ماهه است.

کد خبر 689637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha