شرکت انرژی پاناسونیک با افزایش چگالی باتری‌هایی که برای خودروسازی تسلا تامین می‌کند درصدد افزایش برد خودروهای برقی این شرکت بدون افزایش ابعاد باتری یا سنگین‌تر شدن این خودروها است.

تسلا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، شرکت انرژی پاناسونیک، یکی از بزرگ‌ترین یا حتی به عبارتی تامین‌کننده انحصاری خودروسازی تسلا، به دنبال افرایش چگالی باتری‌های خود تا حد یک‌پنجم میزان فعلی یا به عبارتی افزایش ۲۰درصدی آن، تا سال ۲۰۳۰ است. اگر شرکت پاناسونیک بتواند به این هدف برسد به این معنی افزایش برد مدل Y تسلا، به ۱۰۰ کیلومتر با ابعاد یکسان باتری‌های موجود اما چگالی بیشتر، خواهد بود.

افزایش چگالی باتری، در مزیتی دیگر، می‌تواند به سازندگان خودروهای برقی این اجازه را بدهد که خودورهای سبک‌تر و احتمالا جادارتر و البته بدون تغییر در برد خودروها را بسازند. سیستم باتری یک خودور برقی گران‌ترین عنصر یک خودروی برقی است و عملکرد بهبود یافته و هزینه‌های پایین‌تر باتری‌ها به عنوان کلیدی برای حفظ سود در فروش جهانی است.

به گفته مورویچی واتانابه، استاد دانشگاه، شرکت پاناسونیک انرژی، یکی از واحدهای اصلی مجموعه هلدینگ پاناسونیک ، قصد دارد با استفاده از ترکیبی جدید از افزودنی‌ها به هدف اعلامی خود مبنی بر افزایش چگالی باتری‌ها دست یابد. با استفاده از ترکیب این افزودنی‌ها به سلول‌های جداگانه اجازه داده می‌شود با ولتاژ بالاتری کار کنند بدون اینکه به عملکرد باتری آسیبی وارد شود. به گفته این استاد دانشگاه، رقابت میان سازندگان باتری همواره بر سر پیدا کردن افزودنی‌های قوی‌تر و مؤثرتری بوده است.

افزایش ۲۰ درصدی در چگالی انرژی که اساساً توانایی باتری برای ذخیره انرژی در یک حجم معین را افزایش می‌دهد معادل افزایش چگالی انرژی به ۹۰۰ وات ساعت در لیتر (وات بر لیتر) نسبت به ۷۵۰ وات بر لیتر پیشرفته‌ترین باتری موجود پاناسونیک است.

از طرفی انتظار می‌رود باتری جدید ۴۶۸۰تایی با فرمت بزرگتری که در حال حاضر توسط تسلا تولید می‌شود، هزینه ‌های تولید را کاهش داده و برد را در مقایسه با باتری ۲۱۷۰تایی نسل فعلی بهبود بخشد.

در مقابل، یکی از سخنگویان پاناسونیک از توضیح  در مورد اینکه آیا فناوری جدید باتری موردنظر این شرکت در مدل‌های ۴۶۸۰ تایی یا ۲۱۷۰ تایی یا هر دوی آنها گنجانده خواهد شد یا نه، خودداری کرد. تسلا هم از پاسخگویی در این زمینه خودداری کرد.

کد خبر 690267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha