پیش‌بینی می‌شود دو روز پس از ترور شینزو آبه، چهره غالب سیاسی ژاپن، دولت ائتلافی محافظه‌کار این کشور در انتخابات روز یکشنبه اکثریت مجلس علیای پارلمان ژآپن را به دست آورد و راه برای تجدیدنظر در قانون اساسی صلح‌طلبانه این کشور گشوده شود.

Japan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شینزو آبه که طولانی‌ترین دوره خدمت در میان رهبران ژاپن پس از جنگ جهانی دوم را داشت روز جمعه در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در حمایت از یک نامزد در شهر نارا در غرب ژاپن با شلیک گلوله کشته شد و نهادهای سیاسی ژاپن این قتل را به عنوان حمله‌ای به خود دموکراسی محکوم کردند.

یک نظرپرسی از رای‌داده‌ها بوسیله NHK تلویزیون دولتی ژاپن فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن از «حزب لیبرال دموکرات» (LDP) که آبه یکی از نمایندگان ارشد آن در پارلمان باقی مانده بود و حزب کوچکتر موتلفش، «کومیتو» در مسیر تصاحب ۶۹ تا ۸۳ کرسی از کرسی‌های به انتخابات گذاشته‌شده در مجلس علیای پارلمان ژاپن هستند.  

کیشیدا که دست‌پرورده آبه است، پس از اعلام این نظرپرسی گفت: «بسیار مهم است در زمان خشونتی که بنیادهای این انتخابات را به لرزه در آورد، توانستیم آن را به انجام برسانیم.»

امکان تغییر قانون اساسی صلح‌طلبانه ژاپن فراهم می‌شود

انتخابات مجلس علیای پارلمان که قدرت کمتری دارد به طور معمول در ژاپن رفراندومی برای دولت حاکم به شمار می‌رود. در این مورد مسئله تغییر دولت مطرح نبود، چرا که مجلس سفلای پارلمان توانایی این کار را دارد.

اما نتایج قوی در این انتخابات می‌تواند به کیشیدا کمک کند که حکومتش را تثبیت کند و به این بانکدار پیشین از شهر هیروشیما بخت دستیابی به هدفش در افزایش بودجه نظامی در زمانه تنش با کشورهای همسایه مانند چین، روسیه و کره شمالی را بدهد.

اعضای حزب لیبرال دموکرات در مقر این حزب در توکیو در حالیکه در انتظار اعلام نتایج بودن د، یک دقیقه به یادبود آبه سکوت کردند. نتایج نهایی انتخابات روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

 این پیش‌بینی  بر اساس نظرپرسی رای‌داده‌ها که «حزب لیبرال دموکرات» (LDP) تا ۶۹ کرسی را به دست می‌آورد، به معنای آن است که این حزب می‌تواند حتی بدون حمایت حزب «کومیتو» (حزب محافظه‌کار ژاپن) اکثریت در مجلس علیا را در دست داشته باشد. 

این پیروزی به کیشیدا امکان تجدیدنظر در  قانون اساسی صلح‌طلبانه ژاپن را خواهد داد، آرزویی که آبه هیچگاه نتوانست آن را عملی کند.

بر مبنای اصل نهم قانون اساسی ژاپن درباره صلح‌طلبی و بین‌الملل‌گرایی که پس از جنگ جهانی دوم نوشته شد، این کشور استفاده از جنگ را به عنوان یک حق حاکمیت ملی و حق داشتن نیروهای مسلح را از خود سلب می‌کند. البته ژاپن در سال‌های بعد نیروهای مسلح را با عنوان «نیروهای دفاع از خود» برای حفاظت از مرزهایش احیا کرد.

پیش‌بینی می‌شود که احزاب سیاسی موافق تجدیدنظر در قانون اساسی صلح‌طلبانه ژاپن اکثریت دو سومی در مجلس علیا را حفظ کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اکثریت رای‌دهندگان با کسب بیشتر قدرت نظامی بوسیله ژاپن موافق هستند.

کیشیدا ممکن است در زمینه تغییر قانون اساسی با احتیاط دست به اقدام بزند، اما این پیروزی راه را برای افزایش بودجه دفاعی که یکی از وعده‌های انتخاباتی اصلی LDP است، باز می‌کند.

کیشیدا بعدازظهر روز یکشنبه در پاسخ به پرسشی درباره تجدیدنظر در قانون اساسی  گفت که بر تدوین لایحه‌ای در این باره برای بحث در پارلمان متمرکز می‌شود.

تحلیل‌گران می‌گویند ترور آبه باعث افزایش حمایت از حزب حاکم لیبرال دموکرات در حوزه‌هایی که رقابت نزدیکی در آنها در جریان بود، شد.

تحقیقات درباره ترور آبه ادامه دارد

پلیس نارا روز یکشنبه اعلام کرد که یک موتورسیکلت و یک ماشین متعلق به تتسویا یاماگامی، مظنون به قتل ۴۱ ساله را ضبط کرده است.

پلیس در این ماشین سینی‌های پیچیده‌شده در  فویل آلومینیوم را یافت که مظنون برای خشک کردن باروت از آنها استفاده کرده بود و نیز تخته‌های چوبی که برای هدفگیری آزمایشی سلاحش استفاده کرده بود، یافتند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ژاپنی، مظنون به پلیس گفته است که ماه‌ها را صرف طرح‌ریزی این حمله کرده است، و نخست‌وزیر پیشین را به داشتن ارتباطات با یک گروه مذهبی متهم کرده است که آنها را در ورشکستگی مالی مادرش مقصر می‌داند.

بر اساس گزارش پلیس، مظنون بیش از یک ساعت پیش از انجام حمله به ایستگاهی در نزدیکی صحنه قتل وارد شده و با رفتن به مجمتع‌های فروشگاهی وقت‌گذرانی کرده بود.

کد خبر 689546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha