ناسا در حال آماده شدن برای رونمایی از اولین تصاویر کیهانی گرفته‌شده توسط قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان، یعنی جیمز وب (JWST) است.

مسابقه عکاسی از فضا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ناسا، این آژانس فضایی اعلام کرد که عکس‌های اولیه کیهانی این تلسکوپ، چشم‌اندازهای دست نیافتنی قبلی از کهکشان‌های دوردست، سحابی‌های درخشان و یک سیاره گازی عظیم را ارائه خواهند داد.

افشای بزرگ مشاهدات اولیه توسط رصدخانه ۱۰ میلیارد دلاری، در ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیرماه) انجام خواهد شد. آژانس‌های فضایی ایالات متحده، اروپا و کانادا در حال آماده شدن برای افشای بینش تازه تلسکوپ در مورد کیهان هستند.

کلاوس پونتوپیدان، ستاره‌شناس موسسه علمی تلسکوپ فضایی (STSI) که مسئول جیمز وب است، هفته گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه گفت: «من بسیار مشتاق هستم که دیگر مجبور نباشم این اسرار را حفظ کنم. این یک آرامش بزرگ خواهد بود.»

سحابی کارینا، ابر عظیمی از گاز و غبار که در فاصله ۷۶۰۰ سال نوری از ما قرار دارد و همچنین سحابی حلقه جنوبی که دور یک ستاره محو شده در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از ما، به‌عنوان بخشی از اولین دسته از تحقیقات علمی تمام رنگی انتخاب شده‌اند.

وب همچنین بر روی غول گازی دوردست WASP-۹۶ b که در سال ۲۰۱۴ پیدا شد و تقریبا ۱۱۵۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، طیف سنجی انجام داده که بررسی دقیق نور است. پس از آن نوبت «پنجگانه استفان»، کهکشان کوچکی که در فاصله ۲۹۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد، خواهد بود.

وب تصویری از کهکشان‌های بسیار دور و کم‌نور را جمع‌آوری کرده و احتمالاً جذاب‌ترین عکس با استفاده از فرآیندی به نام «عدسی گرانشی» گرفته شده است. برای این کار، از خوشه‌های کهکشانی پیش‌زمینه به نام SMACS ۰۷۲۳ به عنوان یک نوع ذره بین‌کیهانی برای کهکشان‌های پشت آن استفاده کرده است.

بیشتر بخوانید:

دن کو، ستاره‌شناس در STSI، به خبرگزاری فرانسه گفت که این تلسکوپ حتی در اولین عکس‌های خود نیز پیشرفت‌های علمی داشته است.

او در این خصوص گفت: «وقتی برای اولین بار تصاویر از این میدان عمیق عدسی خوشه کهکشانی را دیدم، به تصاویر نگاه کردم و ناگهان سه چیز را در مورد جهان که پیش‌تر نمی‌دانستم، فهمیدم. این کاملا ذهن من را منفجر کرده است.»

کد خبر 689432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha