اگر اهل سفر هستید، اما در عین حال به نگهداری گیاهان در خانه نیز علاقه دارید این مطلب را بخوانید.

گل و گیاه - آبیاری - گیاه آپارتمانی

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از نگرانی‌های افراد در حین سفر خشک شدن گل‌هایشان است، زیرا آبیاری به موقع گل‌ها بسیار اهمیت دارد و از خشک شدن آنها جلوگیری می‌کند. در هر صورت اگر جزو افرادی هستید که زیاد سفر می‌کنید بهتر است گیاهان مقاوم به کم‌آبی را انتخاب کنید.

گیاهان موجودات زنده‌ای هستند که نیاز به مراقبت دارند. پس قبل از اینکه تصمیم بگیرید آنها را خریداری و در خانه نگهداری کنید باید درباره رسیدگی به گل‌ها در هر شرایطی آگاهی داشته باشید. برای اینکه حال گل‌هایتان در نبود شما خوب بماند چند راهکار وجود دارد.

استفاده از قوطی آب‌ معدنی

وقتی به سفر می‌روید می‌توانید یک بطری آب معدنی را پر از آب کنید. سپس در آن را با یک میخ کوچک یا سوزنی که نوک آن را داغ کرده‌اید به راحتی چند سوراخ ایجاد کنید. بطری آب را سر و ته کنید و در خاک گلدان قرار دهید. اگر زمان سفرتان طولانی است و بیشتر از دو یا سه روز است بطری بزرگ‌تری انتخاب کنید. برای آنکه خیالتان از محکم بودن و نیفتادن بطری هم راحت شود می‌توانید در گلدان‌های بزرگ‌تر یک تکه چوب قرار دهید و بطری را به آن ببندید.

استفاده از نخ‌های کاموا

راه دیگری که می‌توانید از گیاهانتان محافظت کنید استفاده از نخ‌های کاموا یا برش‌های باریکی از یک پارچه نخی است. ابتدا یک ظرف بزرگ را پر از آب کنید. باید این ظرف پر از آب را در وسط محل نگهداری گلدان‌هایتان بگذارید؛ سپس از چند رشته نخ کاموایی که نه خیلی نازک و نه خیلی قطور باشند استفاده کنید. یک سر این نخ‌ها را درون ظرف آب و سردیگر نخ را درون خاک گلدان‌تان فرو ببرید. نخ را کمی نمناک کنید تا جریان آبدهی برقرار شود. تا زمانی‌که درون ظرف آب هست این سیستم فعال است.

اگر مسافرت شما چندان طولانی نیست می‌توانید از یک شیشه معمولی مانند شیشه کشک هم برای این کار استفاده کنید.

ببینید | ترفندهایی برای خشک نشدن گل‌ها در زمان مسافرت | با این روش‌ها بدون نگرانی برای گل‌هایتان به سفر بروید

استفاده از حوله و تشت

یکی دیگر از روش‌های موثر برای آبیاری گیاهان آپارتمانی در نبودتان استفاده از تشت آب و حوله در محیط مرطوبی مانند حمام است، وان حمام را تا نیمه آب بریزید. سپس چند حوله را روی آب بیندازید تا کاملا آب را جذب خود کنند، بعد گلدان‌هایی را که ته آنها سوراخ دارد روی حوله قرار بدهید، تا به مرور حوله آب مورد نیاز را از سوراخ پایین به ریشه انتقال دهد.

البته این روش یک ایراد دارد، زیرا دســترسی گل‌ها به نور کــاملا قطع مــی‌شــود، کــه اگر این مدت کوتــاه بــاشــد مشکلی پیش نخواهد آمد، امــا اگر زمــان سفر و نبود شمــا در خانــه زیــاد شــود بــه گیــاه آسیب وارد مــی‌شــود.

ببینید | ترفندهایی برای خشک نشدن گل‌ها در زمان مسافرت | با این روش‌ها بدون نگرانی برای گل‌هایتان به سفر بروید

استفاده از آب بانک

آب بانک بهترین وسیله‌ای است که به طور اتوماتیک به گلدان‌های شما آب می‌دهد تا گیاهان شما تشنه نمانند. آب بانک از دو قسمت سفالی و پلاستیکی تشکیل شده است. قسمت پلاستیکی آن به سر بطری متصل می‌شود و قسمت سفالی آن در خاک گلدان قرار می‌گیرد و به گیاه آب می‌دهد. بخش سفالی آن رطوبت مورد نیاز گلدان شما را تأمین می‌کند. هرچه خاک گیاه خشک‌تر باشد، آب بیشتری از قسمت سفالی آب بانک به داخل خاک انتقال می‌یابد. در این حالت آب زیادی به گلدان داده نمی‌شود.

ببینید | ترفندهایی برای خشک نشدن گل‌ها در زمان مسافرت | با این روش‌ها بدون نگرانی برای گل‌هایتان به سفر بروید

استفاده از سنگ و زیرگلدانی

ابتدا درون زیر گلدانی‌تان را که یک سایز بزرگ‌تر از گلدان است، پر از ماسه و سنگ کنید. سپس درون آن آب بریزید تا پر از آب شود. بعد گلدان را روی زیرگلدانی قرار بدهید تا با این کار گیاه از انتهای گلدان رطوبت را بالا بکشد. اما این روش فقط برای دو تا سه روز جواب می‌دهد و همچنین برای گیاهانی که رطوبت متوسط می‌خواهند نیز خوب است.

کد خبر 688596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 2
    برای گلدان بیرون توی کوچه بطری کذاشتم وقتی برکشتم بطری به سرقت رفته بود!!
    • مملی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      9 0
      خوبه گلدان به سرقت نرفته
  • جعفریان IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 0
    قسمت کاموا جالب بود
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      0 1
      همشونو انجام دارم ،گلهام پوسیدن