بهترین روش برای افزایش رطوبت هوا برای گیاهان آپارتمانی غبارپاشی یا مه پاشی است که این کار اصول و قواعد خود را دارد.  

گل و گیاه - آبیاری - گیاه آپارتمانی

به گزارش همشهری آنلاین، برای اینکه برخی گیاهان در فصول خشک، سالم و سرحال بمانند نیاز به غبارپاشی یا مه پاشی دارند تا رطوبت مورد نیاز آنها تامین شود و خنک بمانند، اما غبارپاشی گیاهان نیز اصول خود را دارد تا به گیاهان آسیب وارد نشود.

اصول غبارپاشی

قبل از غبارپاشی در ابتدا باید ببینید که اصلا چه گیاهانی نیاز به غبارپاشی دارند. گیاهانی که برگ‌های آنها حالت پرزی شکل دارند مانند بنفشه آفریقایی نیاز به غبارپاشی دارند. گیاهان گل‌دار به غبارپاشی نیاز ندارند. سپس برای غبارپاشی باید آب را از فاصله حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتری به گیاه اسپری کرد، حفظ این فاصله بسیار اهمیت دارد. اگر غبارپاشی از فاصله نزدیک به گیاه انجام شود قطرات درشت آب روی برگ‌ها باقی می‌ماند و سبب قارچی شدن گیاه می‌شود. زیرا قطرات درشت آب دیر تبخیر می‌شود. ایجاد لک‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها نشان دهنده همین موضوع است.  

برای این کار هم یک ظرف اسپری را پر از آب کنید؛ البته بهتر است با آب جوشیده‌ای که سرد شده ظرف اسپری آب را پر کنید. استفاده از آب شیر به‌صورت مستقیم باعث ایجاد لکه‌های سفید روی برگ‌ها می‌شود. زیرا املاح آن زیاد است. سپس از فاصله ۴۰تا ۵۰ سانتی متری گیاه را مه پاشی کنید. بهتر است نوک مه پاش در ریزترین حالت ممکن آن قرار داده شود تا آب به‌صورت پودری اسپری شود.  

 افرادی که در مناطق شمالی و مرطوب کشور زندگی می‌کنند چندان نیاز به این کار برای سلامتی گیاهان خود ندارند. همچنین بهتر است گیاهان آپارتمانی رطوبت‌دوست را در کنار هم قرار داد تا رشد بهتری داشته باشند.

از طرفی دیگر نباید گیاهان را زیر نور خورشید غبارپاشی کرد، چون قطرات آب در این حالت مانند ذره بین عمل می‌کنند و سبب سوختگی برگ‌ها می‌شوند. بنابراین بهترین زمان برای غبارپاشی گیاهان هنگام صبج یا عصر است که گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندارد.

از سویی دیگر برخی گمان می‌کنند با تکرار غبارپاشی در یک روز به نشاط گیاه خود کمک می‌کنند، در حالی که با غبارپاشی بیش از نیاز فقط به قارچی شدن گیاه کمک می‌کنیم.  

غبارپاشی گیاهان

علائم کمبود رطوبت در گیاهان

۱_ قهوه‌ای شدن برگ‌ها 

۲_ زردی برگ‌ها

۳_ خشک شدن برگ‌ها

۴_ ریزش جوانه‌ها قبل از باز شدن

۵_ پژمرده شدن گل‌ها قبل از باز شدن

۶_ پژمرده شدن برگ و شاخه گیاه

جایگزین‌های غبارپاشی

درست کردن جزیره

به جای غبارپاشی گیاهان می‌توانید از جزیره استفاده کنید. یه این ترتیب که برای تامین رطوبت گیاه در زیرگلدانی آب بریزید و چند سنگریزه را درون آن بیندازید. سپس گلدان را روی سنگریزه‌ها قرار دهید. با این کار ریشه گیاه مستقیم در آب قرار نمی‌گیرد و نمی‌پوسد و ازطرفی دیگر هم رطوب آن تامین می‌شود. همچنین می‌توانید یک ظرف آب هم کنار گیاه رطوبت دوست قرار دهید تا با تبخیر آب آن در طول روز رطوبت گیاه تامین شود.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز برای گیاهان

دستگاه رطوبت ساز گیاهان بسیار کوچک و بدون سر و صدا است که با این دستگاه‌ها هم  می‌توان رطوبت محیط را تامین کرد.

قرار دادن گیاهان در حمام

حمام خانه برای گیاهانی که به رطوبت بالایی نیاز دارند بهترین گزینه است. در این روش تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی زمانی که حوله‌های مرطوب در حمام خانه وجود دارد تا زمانی که کامل خشک شوند، رطوبتی گیاه را فراهم می‌کنند.

گیاه خود را حمام کنید

شاید باورتان نشود اما گیاهان نیز گاهی نیاز به حمام دارند. با این کار رطوبت گیاهان تامین می‌شود و علاوه بر آن برگ‌های گیاه نیز شسته می‌شود که این کار بسیار برای سلامتی گیاه مفید است. فقط زمانی که گیاه خود را با گلدان به حمام می‌برید روی سطح گلدان را با یک نایلون بپوشانید تا آب زیادی وارد خاک نشود، زیرا ریشه گیاه با آبیاری زیاد می‌پوسد. همین قدر که با دوش حمام برگ‌ها را آبپاشی می‌کنید کافی است.

کد خبر 683485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha