آبیاری گیاهان در زمان مسافرت یکی از دغدغه‌های افرادی است که نشاط گیاهان را به فضای آپارتمان خود هدیه داده‌اند. برای این کار روش‌های خلاقانه‌ای وجود دارد که در ادامه توضیحات آن آمده است.

سيستم‌هاي آبياري گياهان آپارتماني

به گزارش همشهری آنلاین، داشتن گیاه آنقدر جذاب است که بعد از مدتی ممکن است با دیدن هر گیاه آپارتمانی جدید وسوسه شوید، با این حال، به یاد داشته باشید که این موجودات دوست داشتنی برای زنده ماندن به شما وابسته هستند؛ آبیاری درست، نور کافی و فضای مناسب از اصلی‌ترین نیازهای گیاهان است اما اگر برنامه سفر بریزید چه؟ تکلیف گیاهان شما چه می‌شود؟

اگر سفر خود را در فصل‌های گرم، مثل تابستان برنامه‌ریزی کنید، به دلیل سرعت تبخیر آب از سطح خاک، گیاه به سرعت خشک می‌شود؛ در فصول سردتر هم با توجه به طول سفرتان باید یک برنامه مناسب برای آبیاری گیاهان خود داشته باشید. خوشبختانه، گذشته از زمان و طول سفر شما، روش‌هایی وجود دارد که می توانید با کمک آنها، گیاهان خود را تا زمان بازگشت به خانه سالم نگه دارید. 

قبل از سفر

آخرین کاری که قبل از سفر باید انجام دهید، آبیاری کامل گیاهان است. گلدان‌های خود را حسابی سیراب کنید. استفاده از شلنگ در این شرایط ایده خوبی است. شلنگ را برای چند دقیقه در پایه گیاهان تشنه بگذارید و آب را باز کنید. قبل از اینکه به گیاه بعدی بروید، بررسی کنید که آب حداقل چند سانتی متر از خاک گلدان را خیس کرده باشد.

اینفوگرافیک | ۴ روش خلاقانه برای آبیاری گیاهان آپارتمانی در طول مسافرت

پاشیدن آب روی شاخ و برگ برای همه گیاهان آپارتمانی مناسب نیست. علاوه بر این که آب در این حالت به سرعت تبخیر می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد بیماری گیاه شما هم بشود.

قدرت سایه

انتقال گیاهان گلدانی به یک نقطه کم نور در شرایطی که دور هستید به آنها کمک می‌کند تا هیدراتاسیون خود را حفظ کنند و به سرعت خشک نشوند. در صورت امکان آنها را در تراس یا بالکن و البته در سایه مستقر کنید و مطمئن شوید اگر باران بارید، گیاه شما هم آبیاری شود. اما امید بستن به باران مناسب فصول و شرایط مختلف نیست به همین دلیل یکی از این راه‌ها را پیاده کنید.

اینفوگرافیک | ۴ روش خلاقانه برای آبیاری گیاهان آپارتمانی در طول مسافرت

روش بطری آب

این روش برای آبیاری گیاهان گلدانی تا یک هفته عالی است. کافی است یک بطری استفاده شده را بشویید و تا گردن با آب پر کنید. (برای گلدان های کوچکتر آب کمتری لازم است) با انگشت دستتان در بطری را بسته نگه دارید و آن را داخل خاک قرار دهید. حالا انگشت خود را بیرون بیاورید و مطمئن شوید که گردن بطری چند سانتی‌متر در خاک فرو رفته و محکم باشد.

برای اطمینان از عملکرد سیستم آبیاری خلاقانه خود، چند ساعت بعد آن را چک کنید و اگر آب به خاک نرسیده بود، مشکل آن را برطرف کنید.

فتیله آب

یکی دیگر از روش‌های هوشمندانه برای هیدراته نگه داشتن گیاهان در زمانی که سفر هستید، استفاده از فتیله است. در این روش یک بطری یا لیوان آب را کنار گلدان خود و جایی دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. از نظر علمی باید لبه بطری یا لیوان شما از سطح گلدان بالاتر باشد تا آب به گیاه برسد.

مقداری مناسب از ریسمان نخی یا لوله پلاستیکی را برش دهید، حتی می‌توانید نوارهایی از پارچه نخی را به عرض حدود یک سانتی متر ببرید و یک فتیله بسازید. یک سر فتیله را در ظرف آب خود قرار دهید، مطمئن شوید که به ته آن برسد. انتهای دیگر فتیله را به عمق سه چهار سانتیمتر در خاک گلدان فرو ببرید تا گیاه آبیاری شود.

اینفوگرافیک | ۴ روش خلاقانه برای آبیاری گیاهان آپارتمانی در طول مسافرت

سیستم‌های آبیاری

اگر بودجه کافی دارید، انواع مختلفی از سیستم‌های آبیاری در بازار وجود دارد که تا زمانی که از گیاهانتان دور هستید، مقدار کنترل شده‌ای از آب را در زمان‌های تعیین شده به گیاهان شما می‌رسانند با این حال می‌توانید از همسایه‌ها هم کمک بگیرد. یک دستور العمل روشن بنویسید و همسایه مهربان خود را برای آبیاری گیاهان راهنمایی کنید.

همکاران ما در همشهری هم از همین روش استفاده می‌کنند و در ایام تعطیلات نوروز، آبیاری گلدان‌های خود را به ما (مجموعه آنلاین ) و همکارانی که شیفت‌های نوروزی دارند می‌سپارند.

اینفوگرافیک | ۴ روش خلاقانه برای آبیاری گیاهان آپارتمانی در طول مسافرت
برای بزرگنمایی بیشتر روی تصویر کلیک کنید
کد خبر 698014
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha