روسیه روز یکشنبه اعلام کرد نیروهایش پس از تصرف شهر لیسیچانسک پس از بردی سنگین اکنون کنترل کامل منطقه لوهانسک در شرق اوکراین را در دست دارند.

Lysychansk

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز کنترل لوهانسک، یک هدف کلیدی جنگ برای روسیه پس از هفته‌ها پیشرفت‌های آهسته، برد سیاسی محدودی برای مسکو به شمار می‌رود و کانون جنگ را به منطقه مجاور یعنی دونتسک منتقل می‌کند که هنوز اوکراین بخش عمده‌ای از قلمرو آن را در کنترل دارد.

روسیه پس از عقب‌نشینی از اطراف از کی‌یف پایتخت اوکراین، پیکار نظامی‌اش را بر منطقه دونباس که شامل دو استان لوهانسک و دونتسک می‌شود، متمرکز کرد. نیروهای جدایی‌خواه طرفدار مسکو از هنگام نخستین دخالت نظامی مسکو در سال ۲۰۱۴ در حال جنگیدن در این منطقه بوده‌اند.

روسیه قبلا گفته بود که نیروهایش روستاهای اطراف شهر لیسیچانسک در منطقه لوهانسک  را تصرف و شهر را محاصره کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اطلاع داده است که لوهانسک «آزاد شده است.»

وزیر دفاع روسیه گفت نیروهای روسی و متحدانش در این منطقه «کنترل کامل شهر لیسیچانسک را در دست دارند.»

اوکراین هنوز درباره ادعای روس‌ها در تصرف این منطقه اظهارنظری نکرده است.

مقامات اوکراینی که می‌گویند به کار بردن اصطلاح «آزاد کردن» قلمروی اوکراین پروپاگاندای جنگی روسیه است، قبلا از گلوله‌باران سنگین مناطق مسکونی این شهر خبر داده بودند.

تحلیل‌گران «انستیتوی بررسی جنگ»، یک اندیشکده مستقر در واشینگتن بر اساس فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از این منطقه و مکانیابی آنها می‌گویند احتمالا نیروهای اوکراینی عامدانه از لیسیچانسک عقب‌نشینی کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه همچنین اعلام کرد که زیرساخت‌های نظامی شهر خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال شرق این کشور را در هم کوبیده است. نیروهای اوکراینی در این شهر سنگر گرفته‌اند و مشغول ساختن استحکامات بتونی پس از گلوله‌باران شبانه هستند.

اوکراین می‌گوید چندین نفر از غیرنظامیان در هفته‌های اخیر در این منطقه زخمی یا کشته شده‌اند.

از طرف دیگر، در حدود ۷۰ کیلومتری از شهر خارکف در طرف روسی مرز، روسیه نیز از بروز انفجارهایی در روز یکشنبه در شهر یلگورود خبر داد که باعث کشته شدن دست کم سه نفر و تخریب خانه‌ها شده است.

مسکو کی‌یف را به حملات مکرر به شهر بلگورود و سایر نواحی مجاور مرز اوکراین متهم کرده است. کی‌یف تا به حال در این باره اظهارنظری نکرده است، اما در موارد قبلی چنین حملاتی، آنها را تلافی ویران شدن شهرهای اوکراین در حملات روسیه شمرده است.

کد خبر 687988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha