نیروهای روسیه روز سه‌شنبه هجوم چندهفته‌ای‌شان برای محاصره و تسخیر شهر باخموت در شرق اوکراین را پیش بردند که فرمانده نیروهای زمینی اوکراین وضعیت در آن «بسیار پرتنش» توصیف می‌کند

Bakhmut

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تصرف شهر باخموت که صحنه خونین‌ترین نبردها در جنگ اوکراین بوده است، نخستین پیروزی عمده روسیه پس از شش ماه خواهد بود و راه را برای تصرف بقیه مراکز شهری در منطقه دونتسک می‌گشاید که یکی از چهار استانی است که مسکو می‌گوید آنها را به قلمرو خود ضمیمه کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه به رئیس سرویس امنیتی روسیه (FSB) دستور داد که امنیت را در این چهار منطقه تقویت کند و همچنین با آنچه او عملیات جاسوسی و خرابکاری فزاینده بوسیله اوکراین و غرب نامید، مقابله کند.

پوتین پس از اعلام یک فرماندار منطقه‌ای روسیه در روز سه‌شنبه درباره سقوط یک پهپاد در نزدیکی یک ایستگاه توزیع گاز طبیعی در ظاهرا یک عملیات شکست‌خورده در نزدیکی شهر کولومنا در فاصله فقط ۱۱۰ کیلومتری در جنوب شرق مسکو سخن می‌گفت.

اوکراین به طور علنی مسئولیت حملات درون خاک روسیه را به عهده نمی‌گیرد. اگر اوکراین عامل حادثه در شهر کولومنا باشد، این نزدیکترین حمله پهپادی به پایتخت روسیه از هنگام شروع جنگ اوکراین در اندکی بیش از یک سال پیش است.

وزیر دقاع روسیه قبلا اوکراین را به انجام دو حمله پهپادی به دو منطقه جنوبی روسیه در طول شب متهم کرده بود، اما گفته بود هیچ آسیبی ایجاد نشده است.

از طرف دیگر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین موضع روسیه درباره آمادگی برای مذاکرات صلح را تکرار کرد، اما شروع مذاکرات را به پذیرش ملحق شدن چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه بوسیله کی‌یف و متحدان غربی‌اش مشروط کرد.

پسکوف گفت: «قانون اساسی روسیه را نمی‌توان نادیده گرفت. روسیه هرگز نمی‌تواند در این باره مصالحه کند و اینها واقعیاتی مهم هستند»

روسیه با وجودی که نتوانست در ابتدای جنگ شهر کی‌یف پایتخت اوکراین را به تصرف درآورد و با وجود عقب‌نشینی‌های بسیار در طول جنگ یکساله هنوز حدود یک پنجم قلمروی اوکراین را در تصرف دارد. کی‌یف تا به حال مذاکره با مسکو را رد کرده است و از نیروهای روسی خواسته است که تا مرزهای اوکراین در سال ۱۹۹۱ - سال فروپاشی اتحاد شوروی عقب‌نشینی کند.

کد خبر 745429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • امیر GB ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    5 98
    عمرا این جنگ به نفع روسیه تموم نمیشه. تنها برگ برندش گاز بود که الان قیمتش باز برگشته روز قبل جنگ اوکراین. فکر میکردیم روسیه خیلی بزرگتر از این حرفاست.
  • ناشناس IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    6 109
    مرگ برپوتین متجاوز اشغالگر،درودبرمردم اکراین