همان‌گونه که مسوولان ستاد مقابله با کرونا با شروع سال جدید از احتمال شکل‌گیری موج هفتم کرونا از اواخر فروردین و پیک آن در اواخر اردیبهشت و خرداد خبر داده و از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور انتقاد کرده بودند؛ به نظر می‌رسد همچنان رعایت موارد پیشگیری از بیماری جدی گرفته نمی‌شود.

کرونا

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی : به طور معمول موج‌های کرونا حدود یک تا یک ماه‌ و نیم بعد از جدی نگرفتن بیماری و رعایت‌ نکردن  موارد بهداشتی و آزادسازی‌ها و بازگشایی‌ها  شکل‌ می‌گیرند. بازگشایی‌های حضوری مدارس بدون دو پیش‌شرط تزریق واکسن و حفظ فاصله فیزیکی‌ هم مزید بر علت است و می‌تواند عامل مهمی برای احتمال وارد شدن به پیک‌های بعدی به‌شمار آید.

photo_2022-07-03_14-07-28.jpg
دکتر سید محمدرضا هاشمیان ،استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق‌تخصص آی‌سی‌یو 

شیب ملایم موارد ابتلا در ایران رو به افزایش است 

دکتر سید محمدرضا هاشمیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق‌تخصص آی‌سی‌یو در باره احتمال ورود به پیک‌های بعدی می‌گوید: «زیر سویه‌های BA.4 و BA.5 زیرسویه‌هایی از امیکرون که ماه می در آفریقای جنوبی شناسایی شد و بعد ازآن در کشورهای اروپایی و آمریکا موجب افزایش ابتلا شده و در حال غالب شدن است، بالاخره به کشور ما نیز خواهد رسید.»

با نگاهی به کشورهای اروپایی در روزهای اخیر می‌بینیم تعداد ابتلا دراین کشورها  رو به افزایش است. البته در ایران فعلا آمار فوتی‌ها پایین است. ولی آمار ابتلا با شیب بسیار کمی افزایشی است.

کرونا هنوز تمام نشده

 هاشمیان می‌گوید به نظر می‌رسد در هفته‌های بعد تعداد ابتلا در کشور ما نیز افزایشی باشد؛ در شرایطی که می‌دانیم برای مقابله با زیرسویه‌های جدید، بهترین راهکار تزریق دوز بوستر و زدن ماسک در مکان های سرپوشیده  و تجمعات است؛ در صورتی که  این موارد  تا زمانی که ما در روزهای متوالی آمار فوتی‌های کشور را صفر نبینیم باید رعایت شوند و توجه داشته باشیم  که کرونا هنوز تمام نشده است. بنابراین باید حتما موارد پیشگیری از آن را هم رعایت کنیم.

به گفته هاشمیان، زدن ماسک در فضای آزاد می‌تواند اختیاری باشد. ولی حتما در فضاهای بسته همگی باید ماسک بزنیم؛ چرا که احتمال ابتلا وجود دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید تاثیر واکسن ها به نسبت قبل مقداری کمتر شده، ولی این  واکسن‌ها همچنان می‌توانند موجب کاهش شدت بیماری و آمار فوتی‌ها شوند.

 لزوم قرنطینه با مشاهده علایم سرماخوردگی

به گفته هاشمیان  امروزه مراجعات به مراکز درمانی به خاطر علایم سرماخوردگی زیاد است. با توجه به اینکه  در حال‌حاضر در فصلی هستیم که آنفلوانزا شایع نیست؛ به نظر می‌رسد بیشتر این علایم مربوط به کرونا باشد. بنابراین همه  افراد  در صورت داشتن علایم سرماخوردگی  باید خود را قرنطینه و در صورت بروز علایم تنفسی  نیز به مراکز درمانی مراجعه کنند.

شدت پیک جدید زیاد نیست

این فوق‌تخصص آی‌سی‌یو  می‌گوید مطمئنا زیر سویه‌های BA.4 و BA.5 موجب افزایش ابتلا و به وجود آمدن پیک جدیدی خواهند شد.  ولی شدت این پیک مثل پیک‌های واریانت اصلی امیکرون و دلتا نخواهد بود. ضمن‌آنکه طول این پیک هم کمتر از یک ماه و فقط درحد چند هفته خواهد بود.

لزوم توجه به واکسیناسیون

به گفته هاشمیان، مسوولان بهداشتی باید نسبت به تزریق دوز چهارم؛ به ویژه برای افرادی که سه دوز سینوفارم یا هر واکسنی از نوع ویروس غیر فعال زده‌اند اقدام کند. همچنین حساسیت‌های لازم را هم  نسبت به  انتشار بیماری داشته باشند وحتما شرایطی فراهم کنند تا همه بتوانند تزریق دوز چهارم؛ ترجیحا واکسن‌هایی با پایه پروتئینی را انجام دهند.  

کد خبر 687923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha