با وجود آنکه به نظر می‌رسد درحال‌حاضر همه مقدمات برای یک زندگی ایمن و سالم فراهم شده؛ اما نباید اجازه دهیم ویروس کرونا بار دیگر ما را با واریانت‌های جدید غافلگیر کند. بنابراین باید دستورالعمل‌های لازم برای واکسیناسیون نوبت‌های سوم و چهارم اعلام شود.

توجه به واكسيناسيون

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی : با وجود آنکه در حال‌حاضر در وضعیت مناسبی از لحاظ شیوع بیماری کرونا قرار داریم؛ اما موارد  پیشگیری از ابتلا و گسترش بیماری؛ به ویژه در مراکز عمومی همچنان باید مورد توجه قرار گیرد.  

photo_2022-06-21_12-56-35.jpg

افزایش موارد ابتلا در کشورهای همسایه

دکتر سید محمد رضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی سی یو  و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: «از روزی که اُمیکرون در جهان ظاهر شد این واریانت (یا سویه) به صورت غالب درآمد و جهش‌هایی که از طریق آن به وجود آمد موجب ایجاد ساب‌واریانت‌هایی (یا زیرسویه‌هایی) شد که  خود آن زیر سویه‌ها نیز غالب شدند یا در حال غالب شدن هستند.»

ابتدا آُمیکرون در جهان غالب شد و سپس زیر سویه  BA.2 آن در جهان گسترش یافت. از ماه می در آفریقای جنوبی زیر سویه‌های دیگری از اُمیکرون به نام‌های BA.4 و ‌BA.5 گزارش شدند که ابتدا در آفریقای جنوبی موجب به وجود آمدن یک پیک جدید شد.

به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این زیر سویه امروزه ۲۱ درصد از ابتلاهای کرونای ایالات متحده را شامل می‌شود. توجه داشته باشیم آمار ابتلا در بعضی کشورهای دنیا و آسیا افزایشی است. از جمله کشورهایی مثل برزیل، ایتالیا، فرانسه و آلمان کشورهایی هستند که روند ابتلا در آنها صعودی است و در کنار آن نیز  بعضی کشورهای همسایه آمار افزایشی ابتلا را تجربه می‌کنند. کشورهای بحرین، امارات، عربستان و قطر روند افزایشی دارند.

کاهش سطح آنتی بادی

این فوق‌تخصص آی‌سی‌یو می‌گوید مطالعات انجام شده نشان داده  افرادی که به واریانت اصلی اُمیکرون مبتلا شده‌اند در برابر ساب‌واریانت‌های ‌BA.4 ,و BA.5 ایمنی لازم را ندارند و احتمال ابتلای مجدد به کرونا در آنها وجود دارد. یعنی این زیر سویه‌ها توان فرار از سیستم ایمنی افراد با سابقه ابتلای قبلی را دارند.

 مطالعات محدودی در ارتباط با تاثیر واکسن‌های تزریق شده بر این دو زیر سویه وجود دارد؛ در یکی از این مطالعات ثابت شده گرچه سطح آنتی‌بادی به ناشی از تزریق سه دوز واکسن کاهش یافته است. اما همچنان می‌تواند از ابتلای شدید جلوگیری کند.

شرایط نامطلوب تزریق دوز بوستر یا یادآور در ایران

به گفته هاشمیان، تزریق دوز بوستر (دوز یادآور) در کشور ما شرایط خوبی ندارد و تعداد زیادی از مردم دوز سوم را هم تزریق نکرده‌اند. همچنین  تزریق دوز چهارم نیز برای هموطنان پر ریسک و سنین بالا به خوبی انجام نشده؛ ضمن آنکه  آگاهی‌رسانی کافی هم در این خصوص صورت نگرفته است. یعنی می‌توان گفت سطح واکسیناسیون بوستر در کشور نگران‌کننده است و باید تدابیر جدی در این خصوص اندیشیده شود تا ناگهان مانند  کشورهای دیگر غافلگیر نشویم.

البته در حال‌حاضر روزهای آرامی را از لحاظ ابتلا به ویروس کرونا پشت سرمی‌گذاریم. اما  برای ادامه‌دار بودن چنین شرایطی باید تزریق واکسیناسیون را جدی بگیریم. به علاوه تزریق دوز بوستر  به افراد زیر ۱۸ سال نیز باید شروع شود؛ چون بیش از ۶ ماه است که از تزریق دوز دوم واکسیناسیون آنها گذشته است.

کد خبر 685043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha