مجموع نظرات: ۲۳
یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
۸ نفر

گردشگران از زبان راهنمایان تورها، واژه «خواهرخوانده» را زیاد می‌شنوند. چون شهرهای بسیاری در سراسر جهان با هم پیمان خواهرخواندگی دارند. پایتخت ایران هم خواهرخوانده‌های زیادی دارد که برخی اروپایی‌اند و تعدادی آسیایی، افریقایی و حتی امریکایی. حالا قرار است تعدادی از خواهرخوانده‌های تهران از امروز۱۲ تیرماه به مدت یک هفته در بوستان گفتگو دورهم جمع شوند.

خواهرخوانده های تهران

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: اصطلاح «خواهرخواندگی» اولین بار سال ۱۹۲۰ میلادی، بین دو کشور انگلیس و فرانسه استفاده شد. این دو کشور یکی از شهرهای خودشان را برای این پیوند انتخاب و پیمان خواهرخواندگی امضا کردند. توافقی که بین انگلیس و فرانسه امضا شده بود، از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۶ ادامه داشت. بخش جالب ماجرا اینجا بود که در جنگ جهانی دوم هم دو شهر خواهرخوانده به بندهای مربوط به قراردادشان پایبند بودند. همین مسئله باعث شد که نظر تعداد زیادی از سیاست‌مداران در کشورهای مختلف جهان به پیمان خواهرخواندگی جلب شود. در نتیجه کم‌کم پای این پیمان به کشورهای دیگر باز شد و شهرهای مختلفی را به هم گره زد. پیوندی که مثل یک پیوند خانوادگی، همیشه اجرا می‌شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

خواهرخوانده‌های تهران را بشناسید
نامگذاری خیابان سئول به نشانه خواهرخواندگی در منطقه۳ تهران

نامی به نشان خواهرخواندگی

اکثر اوقات دو شهری که به هم شباهت دارند، پیمان خواهرخواندگی را امضا می‌کنند. این شباهت می‌تواند از نظر تاریخی، علمی و اقتصادی باشد. حتی شهرهایی که نماد مشترک دارند هم خواهرخوانده هم شده‌اند. تهران هم خواهرخوانده  بسیار دارد. «سئول» یکی از نخستین شهرهای خواهرخوانده پایتخت بود که سال ۱۹۶۳ پیمان خواند و به دلیل همین پیمان هم نام خیابانی در منطقه ۳ تهران را سئول گذاشتند. چون نامگذاری متقابل خیابان‌هایی به نام شهر خواهرخوانده از جمله نتایج اعلام خواهرخواندگی میان دو شهر است. البته در قراردادهای خواهرخواندگی، توافق‌هایی مربوط به موضوعات فرهنگی، اقتصادی، بازرگانی و ورزشی بین دو شهر شکل می‌گیرد که برای هر دو طرف منافعی به همراه دارد.

خواهرخوانده‌های تهران را بشناسید
نامگذاری خیابانی در سئول کره به نام تهران 

از قرقیزستان تا نیکاراگوئه

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهر «بیشکک» در قرقیزستان نخستین شهری بود که با تهران پیمان خواهرخواندگی‌اش را در سال ۱۳۷۳ بست. اما پس از آن به تعداد شهرها افزوده شد به طوریکه اکنون به گفته «مهدی خورسند» دبیر اجرایی جشنواره شهرهای خواهرخوانده تهران، ۱۸ شهر در دنیا تفاهم‌نامه خواهرخواندگی دارند. او می‌گوید: «کشورها در سطوح مختلف دیپلماسی ارتباط گسترده‌ای با هم برقرار می‌کنند. در این میان مختلف دیپلماسی شهری هم در دنیا معروف شده و شهرهای مختلف برای بهره‌مندی از توان و ظرفیت‌های هم این ارتباط را دارند. تهران هم با شهرهای بیشکک در قرقیزستان، دوشنبه در تاجیکستان، کویت در کشور کویت، برازیلیا در برزیل، خارطوم در سودان، قدس در فلسطین، ‌هاوانا در کوبا، کاراکاس در ونزوئلا، اشوانی در افریقای جنوبی، صنعا در یمن، مسکو در روسیه، مینسک در بلاروس، آنکارا در ترکیه، پکن در چین، بودابست در مجارستان، تفلیس در گرجستان، سارایوو در بوسنی هرزگوین و ماناگوآ در نیکاراگوئه خواهرخوانده است.»

خواهرخوانده‌های تهران را بشناسید
تابلویی در شهر بیشکک به نشانه خواهرخواندگی با تهران نصب شده است

بهره‌مندی از توان سرمایه‌گذاران

 حالا قرار است از ۱۲ تا ۱۷ تیرماه نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی مدیریت شهری در بوستان گفتگو منطقه ۲ تهران برگزار شود و در این میان تعدادی از خواهرخوانده‌های پایتخت هم حضور دارند. خورسند دراین‌باره می‌گوید: «رویکرد جشنواره نشان دادن توانمندی‌های شهرداری تهران در حوزه مدیریت شهری و دستاوردهایش است. اما تهران خواهرخوانده‌هایی هم دارد پیش‌بینی شد از ظرفیت‌های این جشنواره برای دعوت از سرمایه‌گذاران فراهم شود و در این میان شهرهای خواهرخوانده و دارای پیمان همکاری در اولویت قرار گرفتند. چون می‌توان با حضور سرمایه‌گذاران، زمینه فروش خدمات شهرداری فراهم شود.»

خواهرخوانده‌های تهران را بشناسید
هاوانا ۱۲ فوریه ۲۰۰۱ خواهر خوانده تهران شد. نماینده این شهر در جشنواره امسال حضور خواهد داشت

۱۸ شهر هم‌پیمان

به گفته دبیر اجرایی جشنواره شهرهای خواهرخوانده تهران قرار است، نمایندگانی از شهرهای بیشکک، دوشنبه، ‌هاوانا، مسکو و ماناگوآ که خواهرخوانده تهران هستند در جشنواره حضور داشته باشند. او ادامه می‌دهد: «۱۸ شهر هم پیمان همکاری با تهران دارند که می‌توان به پاریس فرانسه، وین اتریش، ورشو لهستان، گوانجو چین، سنت پترزبورگ روسیه و... اشاره کرد و قرار است در جشنواره به جز خواهرخوانده‌ها نمایشگانی از شهرهای مینسک بلاروس، بغداد عراق و بانکوک تایلند به‌عنوان شهرداری دارای پیمان همکاری حضور داشته باشند.»

خواهرخوانده‌های تهران را بشناسید
بانکوک تایلند جزو شهرهایی است که پیمان همکاری با تهران دارد و نمایندگانش در جشنواره حضور خواهند داشت

همکاری‌ها بیشتر می‌شود

البته شنیده شده در جشنواره بوستان گفتگو هم دستاوردهایی علاوه بر جذب سرمایه‌گذار و معرفی دستاوردها خواهد داشت و همزمان به گفته خورسندی، با شهرهای صوفیا در کشور بلغارستان، بغداد در عراق، بانکوک در تایلند و نیامی در نیجر پیمان همکاری بسته می‌شود تا زمینه توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی بیشتری فراهم شود.

خواهرخوانده‌های تهران را بشناسید
سند خواهر خواندگی تهران و مسکو در سفر رسمی «محمدباقر قالیباف» شهرداروقت پایتخت ایران آبان ماه ۱۳۹۴ به امضا شد
خواهرخوانده‌های تهران را بشناسید
خواهرخواندگی تهران و دوشنبه تیرماه سال ۱۳۷۴ در زمینه‌های علمی، آموزشی، زیست محیطی و فرهنگی بسته شد
خواهرخوانده‌های تهران را بشناسید
خواهرخواندگی تهران و ماناگوآ، دی ماه سال ۱۳۹۹ در زمینه تبادل اطلاعات و تجارب، برگزاری دوره‌های آموزشی، در بخش‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، خدمات شهری بسته شد
کد خبر 687624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    4 0
    قبل انقلاب بعد سیول، لوس انجلس هم خواهرخوانده تهران بود
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    4 0
    تهران چرا برادر خوانده ندارد
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      3 0
      چون خواهر مهمتر از برداره!
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    4 0
    چه جالببب
  • حسن عاملی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    4 1
    خواهر خواندگی چه تاثیری در شهر دارد؟ آیا میشه ار تجربه های همان بیشکک یاد گرفت که هوا آلوده نباشه
  • ستایش IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    3 1
    مردم هم میتونن بیان این نمایشگاه؟
  • شهاب مروتی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    تو اسامی جدیدی که از شهرهای خواهرخوانده منتشر شده، دیگه اسمی از سئول نیست، یعنی این شهر کره ای دیگه خواهرخوانده نیست و پیمان نامه همکاری ندارد یا اینکه از اسامی جا افتاده؟
    • محمدخانی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      2 0
      بله همه میتوانند از نمایشگاه بازدید داشته باشند. ساعت شروعش هم از ۱۰ صبح است
  • بهمن عزیزی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    3 1
    ساعت نمایشگاه چنده
  • ناشناس IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    3 0
    حالا این تفاهم نامه ها تاثیری دلشته؟
  • ساعدی IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    چطور میشه به پارک گفت وگو رفت؟ مترو داره
  • مینا IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    چرا در تهران خیابانی به اسم مسکو، بیشکک و.... نداریم. مگه نگفتید یکی از کارها نامگذاری خیابان است
  • مشکاتی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    اگر به نمایشگاه خواهرخوانده ها ومدیریت شهری رفتید، حتما سری به غرفه سازمان بهشت زهرا بزنید. خیلی متفاوته
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    عالی واقعا که تبادل خواهر خواندگی بین گشورها انجام می شود درصورت امکان ادرس دقیق بدید درضمن شهر اصفهان خواهر خواندگی های زیاد دارد لطفا از آنها گزارش تهیه شود باتشکر
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    واقعا کار بسیار خوب وجالبی هستش کاشکی باتمام کشورها این کار انجام شود
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    باتشکر از شهردارواقعا کار جالبی بودکاش باکشورهای دیگه این خواهرخواندگی انجام شود
  • شکرالهی IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    آمدن نمایندگان کشورهای مختلف یه فرصت است، گاش از این فرصت به خوبی استفاده شود. چون شرکتهای دانش بنیان طرح های زیادی برای مدیریت شهری داشته اند که میتواند در کشورهای دیگه اجرا بشه
  • مهدی یمینی. استاد دانشگاه IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    خواهرخواندگی، راهکاری برای ارتقای دیپلماسی شهری است و نمایشگاه می تواند فرصت مناسبی برای همکاری های مشترک باشد. امیدوارم مدیران شهری انقدر حرفه ای باشند که از این فرصت استفاده کنند.
  • علی رضا IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    2 0
    همچین گفتید دورهمی خواهر خوانده که فکر کردیم برنامه خاصی برای خواهران است