خانه هنرمندان به یاد مهدی آذریزدی نمایشگاه تصویرسازی برگزار می‌کند.

مهدی آذریزدی

همشهری آنلاین: بچه‌های امروز که با تبلت و تلفن هوشمند و شبکه‌های مجازی سرگرم هستند، شاید اسم مجموعه‌کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به گوش‌شان نخورده باشد و ندانند که احتمالا مادر و پدرهایشان با قصه‌های این کتاب‌ها قد کشیده‌اند و رویاها بافته‌اند.

نویسنده این مجموعه مرحوم مهدی آذریزدی (۲۷اسفند ۱۳۰۰ - ۱۸ تیر ۱۳۸۸) بود که عمرش را پای نوشتن برای بچه‌ها گذاشت و آنقدر عاشق این کار بود که تأهل اختیار نکرد و ثمره همه عمر پر برکتش شد مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» و کلی کتاب دیگر. دوره ۸ جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شامل دفترهای «قصه‌های کلیله و دمنه»، «قصه‌های مرزبان‌نامه»، «قصه‌های سندبادنامه و قابوس‌نامه»، «قصه‌های مثنوی مولوی»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «قصه‌های گلستان و ملستان» و «قصه‌های چهارده معصوم» است. نخستین کتاب از این مجموعه در سال ۱۳۳۵ توسط مؤسسه انتشاراتی امیرکبیر منتشر شد.

آذریزدی برای این اثر در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۷ میلادی)، برنده جایزه یونسکو شد و برخی از کتاب‌های این مجموعه از سوی شورای کتاب کودک به‌عنوان کتاب برگزیده سال پذیرفته شده‌اند. این اثر به زبان‌های اسپانیایی، ارمنی، چینی و روسی ترجمه شده ‌است. این مجموعه تاکنون بیش از ۶۰بار تجدید چاپ شده و نسل‌های مختلف خواننده قصه‌های آن بوده‌اند.

از دیگر آثار آذریزدی می‌توان به «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه ناقلا»، «شعر قند و عسل»، «مثنوی بچه خوب»، «قصه‌های ساده برای نوآموزان»، «تصحیح مثنوی مولوی»، «گربه تنبل»، «خودآموز مقدماتی شطرنج»، «خودآموز عکاسی برای همه»، «قصه‌های پیامبران»، «یاد عاشورا»، «تذکره شعرای معاصر ایران»، «لبخند»، «چهل کلمه قصار حضرت امیر(ع)»، «دستور طباخی و تدبیر منزل» و «خاله گوهر» اشاره کرد.

نمایشگاهی به یاد خالق قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب

آذریزدی از ۸ سالگی همراه پدرش سر زمین می‌رفت و کار می‌کرد. تصورش را بکنید مهدی با آن جثه بچگانه در گرمای تابستان و سرمای زمستان همه توش و توانش را جمع می‌کرده تا کمک‌حال پدرش باشد. در ۲۰ سالگی از کار بنایی به‌ کار در کارگاه جوراب بافی یزد کشیده شد. پس از آنکه صاحب کارگاه جوراب بافی تصمیم به تأسیس دومین کتابفروشی شهر یزد گرفت و او را از میان شاگردان کارگاه به کتابفروشی منتقل کرد.

کار در کتابفروشی زمینه آشنایی او با اهالی شعر و ادب را فراهم کرد و پس از مدتی به تهران نقل مکان کرد و با معرفی همشهری خود حسین مکی در چاپخانه حاج محمدعلی علمی واقع در خیابان ناصرخسرو مشغول به‌کار شد. در سال ۱۳۳۵ و در ۳۵ سالگی، پس از آنکه قصه‌ای از انوار سهیلی در چاپخانه توجهش را به‌خود جلب کرد، به فکر ساده‌نویسی قصه‌های کهن ـ آنطور که مناسب کودکان باشد ـ افتاد. این ایده، زمینه‌ساز خلق جلد اول کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب شد. آذریزدی ازدواج نکرد و هیچ‌گاه به‌کار دولتی هم مشغول نشد.

در تمام سال‌هایی که از فوت آذریزدی گذشته، به انحای مختلف یاد و نام او گرامی داشته شده و حالا قرار است نمایشگاه تصویرسازی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با یاد وی در خانه هنرمندان ایران برگزار ‌شود. این نمایشگاه تصویرسازی به همت انجمن تصویرگران ایران از ۱۰ تا ۲۰ تیر در گالری‌های ممیز، زمستان و سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. آیین افتتاحیه این نمایشگاه روز جمعه ۱۰ تیر ساعت ۱۷ تا ۲۰ در سالن شهناز برگزار خواهد شد.

همزمان با این رویداد، خانه هنرمندان ایران میزبان برنامه‌های جنبی دیگری در راستای بزرگداشت زنده‌یاد مهدی آذریزدی خواهد بود. نشست تخصصی یک روزه شورای کتاب کودک با حضور کارشناسان حوزه ادبیات کودک و نوجوان روز پنجشنبه ۱۶ تیر از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در سالن شهناز برگزار خواهد شد. کارگاه‌های یک روزه تصویرگری ادبیات کهن نیز به همت انجمن تصویرگران در روزهای شنبه یازدهم، دوشنبه سیزدهم و سه‌شنبه چهاردهم تیر از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نمایش فیلم مستند «آن مرد دیگر در را باز نکرد» به کارگردانی سیدهادی موسوی از دیگر برنامه‌های بزرگداشت زنده‌یاد آذریزدی است که روز سه‌شنبه ۱۴ تیر از ساعت ۱۸ در سالن شهناز به نمایش گذاشته می‌شود. نمایش آثار و کارگاه‌های گروه ترویج خواندن شورای کتاب کودک نیز از دیگر برنامه‌های این رویداد است که ۱۳ تا ۱۸ تیر از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در کتابکده قصه و افسانه برگزار می‌شود.
 

کد خبر 686920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha