دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

معمای واردات بنزین و کسری بودجه دولت برای تامین نیاز مصرف داخلی کشور به بنزین و گازوئیل همچنان در ابهام است.

درحالی‌که برخی مقامات دولتی از طی مراحل ارائه لایحه متمم بودجه به مجلس برای تامین کسری بودجه خبرداده‌اند و برخی نمایندگان حتی از احتمال ارائه لایحه‌ای برای جابه‌جایی بودجه از سوی مجلس سخن گفته‌اند، دیروز 2 مقام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری ارائه متمم به مجلس را بعید دانستند و اعلام کردند که دولت کسری بودجه خود را از طریق اصلاحیه بودجه تامین خواهد کرد.

محمدقاسم حسینی، معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، دیروز در جمع خبرنگاران درباره میزان دقیق کسری بودجه امسال دولت اظهارنظری نکرد، اما از تصمیم دولت برای تامین کسری بودجه از طریق اصلاحیه بودجه خبر داد و اعلام کرد: برای کسری بودجه، متمم نخواهیم داد.

رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری نیز در حالی که 8ماه از سال 87 گذشته و بودجه واردات بنزین بیش از 3 ماه است خاتمه‌یافته، خاطرنشان ساخت: در سال‌جاری بابت کسری‌های بودجه هیچ متممی به مجلس ارائه نمی‌شود.

بدین ترتیب، به‌نظر می‌رسد که برای خود دولت نیز مسجل شده که تا پایان سال‌جاری بخش زیادی از اعتبارات 24هزار میلیارد تومانی بودجه عمرانی، جذب نخواهد شد و دولت قادر است با ارائه اصلاحیه جداول بودجه، کسری هزینه‌های جاری خود را تامین کند.

بر این اساس، پیش‌بینی کارشناسان که سال گذشته به هنگام تصویب لایحه بودجه 1387 اذعان داشتند دولت عامدانه رقم عظیم 24هزار میلیارد تومان را برای بودجه عمرانی درخواست کرده تا در طول سال، کسری بودجه جاری را با اصلاحیه تامین کند، به وقوع خواهد پیوست.

رحیم ممبینی در گفت‌وگو با برنا حتی در مورد کسری‌های بودجه حقوق بازنشستگان و معلمان نیز اعلام کرد که نیازی به ارائه متمم نیست. وی در مورد بودجه واردات سوخت در سال آینده نیز خاطرنشان کرد: تا زمانی که مذاکرات معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری با وزارت نفت درخصوص واردات بنزین در سال آینده مشخص نشود، نمی‌توان گزینه‌های احتمالی واردات را اعلام کرد.

ممبینی با بیان اینکه بخشی از واردات بنزین در سال آینده متاثر از اجرای طرح تحول اقتصادی خواهد بود، اظهار داشت: در حال حاضر منتظر تصویب لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها از سوی مجلس هستیم.

به گفته وی درصورت تصویب این لایحه براساس آنچه دولت تنظیم کرده ‌است، بودجه اختصاص یافته به واردات بنزین در سال آینده نیز مشخص خواهد شد.

سال گذشته دولت با برداشت از درآمدهای شرکت ملی نفت کسری بودجه واردات بنزین را تامین کرد که با اعتراض برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد ولی هیچ پاسخ روشنی به این امر داده نشد.

در سال‌جاری نیز تا‌کنون دولت از محل بودجه داخلی شرکت ملی نفت اقدام به واردات سوخت کرده است.

درحال حاضر اغلب طرح‌های نفتی کشور با کمبود بودجه همراه است و حتی برای تامین بودجه اجرای طرح‌های پارس‌جنوبی براساس مصوبه مجلس 3 درصد درآمدهای نفتی به این منطقه اختصاص یافته است.

کد خبر 68636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز