امروز روزجهانی جمعیت است.این روزها شمار جمعیت کلانشهر تهران از مرز ۹میلیون گذشته و بسیاری از خانواده‌های ساکن در آن تک فرزند یا بدون فرزند هستند.در گفت وگو با «داریوش شهبازی» تهران‌پژوه نگاهی به وضعیت جمعیت طی ۲قرن گذشته در تهران انداخته‌ایم؛زمانی که خانواده‌ها بیش از ۱۰فرزند داشتند و از زمانی برایتان می‌نویسیم که جمعیت تهران ۸هزار نفر بود.

جمعیت

همشهری آنلاین - سحر رمضانعلی‌پور: جمعیت خانواده‌ها در دوره قاجار بسیار زیاد بود. شهبازی، تهران‌شناس می گوید: «خانواده‌ها معمولاً ۱۴، ۱۵ فرزند داشتند. اما با توجه به بیماری‌های فراوان مثل وبا، طاعون و... بسیاری از بچه‌ها زنده نمی‌ماندند. به همین دلیل خانواده‌ها تعدادی از فرزندانشان را از دست می‌دادند. اما باز هم خانواده‌ای نبود که به طور متوسط ۵، ۶ فرزند نداشته باشد؛ مگر اینکه خانواده‌ای به دلایل پزشکی نمی‌توانست بچه‌دار شود.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

آمار از چه زمانی در تهران شکل گرفت؟

حدود ۲۲۵ سال پیش، آقامحمدخان وقتی بعد از مرگ کریمخان‌زند، به سلطنت رسید سال  ۱۱۶۴ شمسی تهران را به عنوان پایتخت کشور معرفی کرد. نخستین عددی که از جمعیت تهران در تاریخچه این شهر به آن برمی‌خوریم مربوط به دوره قاجار است؛ وقتی که «گیوم آنتوان اولیویه» جهانگرد فرانسوی اوایل سلطنت آقامحمدخان به تهران می‌آید می‌نویسد که تهران قریب به ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آنها را نظامیان تشکیل می‌دهند. شهبازی می‌گوید: «بنابراین جمعیت واقعی تهران قریب به ۷ تا ۸ هزار نفر بوده است.»

افزایش جمعیت تهران پس از پایتخت شدن

پس از پایتخت شدن تهران، مهاجران زیادی از شهرهای مختلف ایران و حتی از تعدادی از مناطقی که در جنگ روس از ایران جدا شده بودند، مثل ایروان و قفقاز به تهران می‌آیند.

شهبازی می‌گوید: «درحالی که نرخ رشد جمعیت در ایران بسیار کم و حتی نزدیک به صفر بود، به این نحو جمعیتش به سرعت رشد می‌کند. به شکلی که در زمان فتحعلی‌شاه جمعیت به ۵۰ هزار و حتی در اواخر دوره سلطنت او به ۶۰ هزار نفر می‌رسد.»

جمعیت تهران در دوره ناصرالدین‌شاه به ۸۰ هزار نفر و کم کم به ۱۵۰ هزار نفر هم می‌رسد.

سال ۱۲۸۶ یا به روایتی ۱۲۸۷ در آمار نجم‌الملک، منجم و از رجال دوران قاجار جمعیت کل تهران ۱۴۷ هزار نفر عنوان شده است. او جمعیت صنعتگران تهران را ۱۷ هزار نفر، نوکران را ۱۰ هزار نفر، غلامان سیاه را ۷۵۶ نفر، کنیزان سیاه را ۳ هزار و ۱۰۴  نفر اعلام می‌کند. شهبازی می‌گوید که در اواخر دوره ناصری پس از نجم‌الملک فردی به نام تامسون هم آمارهای مشابهی را اعلام می‌کند.

تهران اندک اندک کلانشهر شد

در دوره ناصری محله ارگ ۳ هزار و ۱۴ نفر، محله چاله میدان ۳۴ هزار و ۵۴۷ نفر، محله بازار ۲۶ هزار و ۶۷۴ نفر، عودلاجان ۳۶ هزار و ۴۹۵ نفر و سنگلج ۲۹ هزار و ۶۷۳ نفر جمعیت داشت.

شهبازی می‌گوید که سال ۱۲۸۶ یعنی یکی دو سال پس از تخریب حصار صفوی اعلام می‌شود که ۱۶ هزار و ۸۵۳ نفر هم بیرون شهر تهران زندگی می‌کردند.

اواخر دوره قاجار جمعیت تهران افزایش می‌یابد و در دوره رضاشاه هم به علت اینکه ساخت و سازها افزایش می‌یابد و تهران به سمت مدرنیته حرکت می‌کند تغییرات اساسی در شهر رخ می‌دهد و باز هم شمار جمعیت زیاد می‌شود.

سنگلج کم‌جمعیت

تا قبل از اینکه تهران به شکل کنونی درآید و توسط آقامحمدخان به عنوان پایتخت اعلام شود محله سنگلج کم جمعیت بود. شهبازی درباره چرایی آن توضیح می‌دهد: «محله سنگلج، دباغخانه بود، به همین دلیل  فاضلاب و آب آن بسیار بوی بدی می‌داد. در واقع همیشه دباغی در محله‌ای انجام می‌شد که جمعیت کمی داشته باشد. بعد که دباغخانه از سنگلج جمع‌آوری می‌شود شمار جمعیت این محله افزایش می‌یابد. البته باز هم به نسبت در دوره ناصری جمعیت سنگلج کمتر از عودلاجان و چاله میدان است.»

جمعیت اقلیت‌های دینی در تهران

شهبازی درباره جمعیت اقلیت‌های دینی در تهران توضیح می‌دهد: «زرتشتیان زیادی در تهران زندگی نمی‌کردند. تا اینکه شخصی به نام مانکیجیلینی از شخصیت‌های برجسته زرتشتیان هند به ایران می‌آید و تعداد معدودی از زرتشتیان را به ایران می‌آورد. به شکلی که اواسط دوره ناصری شمار زرتشتیان به ۲۰۰ نفر می‌رسد.»

این تهران‌شناس شمار کلیمیان را در این دوره زمانی هزار و ۱۳۶ نفر و تعداد ارامنه را ۵۷۵ نفر بیان می‌کند و می‌افزاید: «یهودیان از هزاران سال پیش در ایران و بطن جامعه بودند. در تهران هم یهودیان در محله‌های شلوغ عودلاجان و چاله میدان ساکن بودند. ارامنه هم معمولاً در حاشیه تهران سکنی می‌گزیدند. بخش کوچکی از ارامنه نزدیک دروازه حضرت عبدالعظیم(ع) ساکن بودند که کلیسای تاتاووس را می‌سازند. جمعی هم نزدیک دروازه قزوین زندگی می‌کردند که بعدها کلیسای گئورک را ساختند.»

جمعی از ارامنه از دوره کریمخان به دلیل نیاز به سنگتراشی در عمارت سلطنتی ارگ، وارد تهران می‌شوند. عده‌ای هم در دوره فتحعلی‌شاه به تهران می‌آیند که معروف به جام‌بران بودند. چون فتحعلی‌شاه آنها را برای شیشه‌بری در قصر سلطنتی دعوت کرده بود. شهبازی می‌گوید: «تعداد کلیمیان در تهران زیاد بود. آنان بیشترین نقش را در تجارت داشتند.»

کد خبر 686017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • ناشناس IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    77 18
    روزگاری که همه دستشون به دهنشون میرسید خونه داشتن کار داشتن شاد بودن دلار ۳۵تومن نبود اعتیاد طلاق بیکاری فقر نبود
    • احمد IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      12 17
      خاااک بر سرتان که به هربهانه ای سیاه نمایی میکنید.یعنی اون‌موقع فقر نبوده بوده بیشترم بوده منتها مثل الان توقع ها بالا نبوده
  • علیرضا IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    52 10
    قیمت پوشک بچه رو بگیر بعد بهت میگم هفته ای 4تا بسته باید بخری
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    42 7
    روزگاری همین چند هزار سال قبل!؟ نون گوشت برنج مردم کیلویی دو زار بود! نه مثل الان که دلار باید بدی!؟
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    51 9
    نون زمان جنگ هم کوپنی نبود الان نون هم کارتی کردن بعد میگن بچه بیارید . واقعا که
  • فاطیما IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    36 7
    اونموقع بچه پوشک نمیکردن از لباس کهنه استفاده میکردن. لباس بچه اول رو به بچه های بعدی میپوشوندن. مهدکودک نبود. مادرها مجبور نیودن سرکار برن. بچه ها با خیال راحت از صبح تا شب تو کوچه بازی میکردن. کمک به مدرسه و جشن الفبا و جشن نیکوکاری و فطریه و کلاس تقویتی توی مدارس نمیگرفتن. گوشی نبود که بچه ببینه هم سن و سالاش چی میخورن چی میپوشن کجا میرن. بازم بگم؟؟؟
  • یاس IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    21 16
    ایکاش دوباره برمیگشتیم به همون دوران واقعا حیف😢
  • ناشناس IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    32 4
    اصلا حتی اگه وضعیت اقتصادی هم خوب باشه تربیت و بزرگ کردن و به ثمر رساندن فرزند در زمان حال با گذشته متفاوته .. قبلاً دخترها رو چهارده سالگی شوهر میدادن و پسرها رو تو همین سن می فرستادند سر کار ..الان بچه تحصیلات عالیه میخواد کنکور داره ..هزینه میخواد .گردش و تفریح و ورزش و سرگرمی میخواد ..یعنی یه پدر و مادر هر چقدر هم متمکن باشند نمی تونن برای بیش از دوتا بچه وقت بذارن. گذشته ها گذشته نه اونها طرز فکر ما رو داشتند و نه ما قادریم به روش اونها زندگی کنیم
  • وحید IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    14 3
    روزی یه نفر کار میکرد خرج همه اعضای خانواده رو میداد الان همه سر کار میرن خرج هیچ کسی در نمیاد
  • ۰ IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    6 4
    اصلا زمان گذشته بود اصلا پول نبود و فقر بود مردم همه در یک اتاق زندگی می کردند ، ولی الان هم شرایط مناسب نیست که مردم بچه دار شوند، مردم اون زمانه مردم قانع بوند و سطح سواد کم بود و علم مطابق الان پیشرفت کرده نبود ، و مرگ میر در بین مردم زیاد بود ، ولی الان معضل بزرگی بنام طلاق هست و این بچه طلاق چکار کنند ، اون موقع طلاق نبود ، همین مقوله طلاق بزرگ ترین مسله است در عصر حاضر پس نباید ما دچار اشتباه شویم و زود بچه دار شویم
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    10 7
    نمی‌دونم چرا داغ دل مردم و تازه می کنین
  • ناشناس CH ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 1
    فقربازادو ولدنسبت مستقیم داره نمونه اش پائین شهرهای خودمون وکشورهای فقیر!!!
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 1
    جناب احمدآقا توقعات بالا یعنی چی؟ ی مستآجر برای ۴۰ متر اجاره آپارتمان توی همین بازار وحوالی باید ۳۰۰میلیون پول بده زندگی داخل ۴۰ متر جا توقع بالاست یا گوشت کیلویی۲۰۰هزار تومان و.وو،... شما توقع پایین رو بفرمایید چیه وچقدره مردم اون کارو بکنند بعد خاک بریز به سر این مردم مظلوم و...خدا همه رو به راه راست هدایت کنه.