چراغ اینجا هم، مثل خیلی از مراکز فرهنگی، در سال‌های همه‌گیری کرونا خاموش بود و ردی از کودکان در آن دیده نمی‌شد، اما حالا با افتتاح مزرعه‌ای کوچک در حیاطش، نه‌تنها جمع بچه‌ها دوباره در کانون پرورش فکری۳۵ جمع شده‌اند، بلکه می‌توانند علاوه بر رشد فرهنگی در اینجا مزرعه‌داری و باغبانی را هم تجربه کنند.

کانون پرورش فکری

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: به سبب قدمتش، روزهای کودکی خیلی از بچه‌های محله در آن سپری شده و عبور از کنار محوطه رو به خیابان آن، هنوز هم برای افراد زیادی خاطره‌انگیز است. فضایی که از سال۱۳۶۶، وقتی از سوی بانک صنعت و معدن به کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان اهدا شد، شرایطی را برای رشد فرهنگی کودکان، چه در حوزه کتاب و کتابخوانی و چه یادگیری مهارت‌های مختلف، فراهم کرده است. طی سال‌های همه‌گیری کرونا فعالیت‌های این کانون پرورش فکری هم مانند دیگر مراکز فرهنگی محدود و به صورت مجازی بود، اما اکنون با افتتاح یک مزرعه کودکانه کوچک در حیاط آن دوباره جمع بچه‌ها در اینجا جمع شده است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا بخوانید

سومین مزرعه به نام دهه‌نودی‌ها سند خورد | در کانون پرورش باغبانان کوچک چه می‌گذرد؟

کار را با برگزاری یک همایش، با مشارکت مرکز آموزش، مشاوره و تحقیقات فضای سبز منطقه۱۹(تام)، به صورت یک‌روزه با حضور ۱۰۰کودک و خانواده‌هایشان شروع کرده‌اند. همگی داخل مزرعه دور کارشناس گل و گیاه جمع شده‌اند تا پس از آموزش نحوه کاشت دانه، گل، بذر و سبزی، در باغچه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نشا بکارند. امیرعلی پسر ۱۱ساله‌ای که حین کاشت گیاه دست و بالش خاکی شده، طوری گل از گلش شکفته که انگار دنیا را به او داده‌اند:‌ «همراه مامانم حین رد شدن از مقابل کانون متوجه این برنامه و افتتاح مزرعه شدم. من عاشق کاشت و پرورش گل و گیاهم، اما فضایی برای انجام این‌ کار در خانه نداریم. ما بچه‌ها حالا بعد از ۲سال خانه‌نشینی در کرونا انگار از بهترین امکانات در محله بهره‌مند شده‌ایم.»

سومین مزرعه به نام دهه‌نودی‌ها سند خورد | در کانون پرورش باغبانان کوچک چه می‌گذرد؟

سومین مزرعه کودک؛ آماده میزبانی از بچه‌ها

کمی آن‌طرف‌تر، درخت قطور خشک و آفت‌زده‌ای دیده می‌شود که به نظر کهنسال می‌آید. از آن به عنوان درخت آرزوها یاد می‌شود، بندی به تنه‌اش آویزان استو بچه‌ها یکی‌یکی مقواهای رنگی را که رویشان آرزوی احیای دوباره درخت نوشته شده به بند وصل کرده‌اند. مقابل در ورودی سالن، میزی پرگل هست و کارشناسان گل و گیاه مقابلش ایستاده‌اند و ضمن پاسخگویی به سئوال‌های بچه‌ها و والدینشان بین آنها گلدان توزیع می‌کنند.

سومین مزرعه به نام دهه‌نودی‌ها سند خورد | در کانون پرورش باغبانان کوچک چه می‌گذرد؟

«سوسن پاکراه»، مدیر مرکز آموزش، مشاوره و تحقیقات فضای سبز، که برای اجرای هرچه بهتر این برنامه در تکاپو است، از اینجا به عنوان سومین مزرعه کودک در منطقه۱۹ یاد می‌کند که برخلاف ۲مزرعه‌ای که در مراکز تام شهربانو و شریعتی قرار دارند محل رفت‌وآمد کودکان است و مورد استقبالشان قرار خواهد گرفت: «این منطقه باوجود امکانات محدود، پر از ظرفیت و استعداد است. شکل‌گیری چنین فضاهایی در محله‌های جنوب شهر در پرورش استعدادها بسیار مؤثر است.»

سومین مزرعه به نام دهه‌نودی‌ها سند خورد | در کانون پرورش باغبانان کوچک چه می‌گذرد؟

پاکراه هدف از شکل‌گیری این مزرعه را ترویج نگهداشت گل و گیاه با همکاری کانون می‌داند: «این مزرعه کوچک را برپا کردیم تا ضمن آموزش عملی کاشت و نگهداری از گیاهان به بچه‌ها، آنها را با روند رشد گیاهانی که با دستان خودشان می‌کارند آشنا کنیم. قبل‌ از شیوع کرونا هم کارشناسان فضای سبز با این کانون همکاری می‌کردند و برای بچه‌ها کلاس‌های آموزشی تئوری داشتیم، اما با اقدام جدیدمان بچه‌ها به صورت عملی یاد می‌گیرند و بیشتر با فضای سبز انس خواهند گرفت.»

سومین مزرعه به نام دهه‌نودی‌ها سند خورد | در کانون پرورش باغبانان کوچک چه می‌گذرد؟

کانون با مزرعه آمد

ایجاد این مزرعه در دل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار رشد فرهنگی و فکری کودکان، آنها را در به صلح رسیدن با طبیعت هدایت می‌کند. این بخشی از صحبت‌های «فاطمه روحی»، مسئول کانون پرورشی۳۵، است که وسط حیاط، رودرروی بچه‌ها ایستاده و آنها را در بخش‌های مختلف همراهی می‌کند: «یک برنامه سالانه با عنوان «جهانی فکر کنیم، محلی عملی کنیم» با محتوای محیط زیست و ریزبرنامه‌های مختلف طرح کرده‌ایم. طرح راه‌اندازی مزرعه کودک و برگزاری یک جشنواره گل و گیاه هم نمونه‌ای از این طرح‌هاست که با هدف ارتقای اطلاعات بچه‌ها در مورد محیط زیست و گیاهان اجرا شده است.»

سومین مزرعه به نام دهه‌نودی‌ها سند خورد | در کانون پرورش باغبانان کوچک چه می‌گذرد؟

روحی می‌گوید: «طی این ۲سال، فعالیت‌های کانون بیشتر مجازی بوده، اما حالا با حضور گسترده بچه‌ها در استقبال از راه‌اندازی مزرعه، تصمیم داریم برنامه کاشت جمعی گل و گیاه در این مزرعه را با همکاری مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز و دفتر نوسازی ناحیه۳ به صورت مستمر اجرا کنیم، چراکه با این کار بچه‌ها یاد می‌گیرند مراقب گیاهان باشند و در هرفضا و هر موقعیتی از محیط زیستشان مراقبت کنند.»

کانون پرورش فکری از اول تیر هر روز از ساعت ۹تا ۱۷ فعال است و با اجرای برنامه‌های فرهنگی، کتابخوانی، هنری و ادبی و برخی جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف میزبان کودکان و نوجوانان است و مرکز تحقیقات آموزش و مشاوره فضای سبز هم کلاس‌های آموزشی به صورت هفتگی با حضور مربیان در این مرکز دایر و تجهیزات آموزشی از قبیل دانه، بذر، نشای گل، خاک و کود را در اختیار بهره‌مندان قرار می‌دهد.

سومین مزرعه به نام دهه‌نودی‌ها سند خورد | در کانون پرورش باغبانان کوچک چه می‌گذرد؟

سومین مزرعه به نام دهه‌نودی‌ها سند خورد | در کانون پرورش باغبانان کوچک چه می‌گذرد؟

راهی برای ترویج نگهداری و حفظ گیاهان

شهردار منطقه۱۹ هم که در آیین افتتاحیه این مزرعه حضور دارد، توسعه فضای سبز و بهره‌مندی شهروندان از چنین فضاهایی را یکی از اولویت‌های مدیریت شهری منطقه می‌داند: «به منظور ترویج نگهداری و حفظ گل و گیاه تلاش خواهیم کرد زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی را فراهم کنیم.»

«مهدی هدایت» در ادامه به نقش موثر کودکان و نوجوانان در ارتقای فرهنگ حفظ، ترویج و توسعه فضای سبز اشاره می‌کند و می‌گوید: «اجرای چنین برنامه‌هایی به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت و افزایش روحیه شور و نشاط  لازم است و باید به‌طور مستمر برگزار شود.»

«مهرنوش قربانعلی»، معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، نیز از تلاش‌های مدیریت شهری منطقه در اجرای چنین طرحی با مشارکت شهرداری منطقه قدردانی می‌کند و می‌گوید: «بی‌شک سرسبزی و آبادانی گل و گیاه شادی و خرمی را به ارمغان می‌آورد و از تاریخ کهن ایران تاکنون تأثیر گل و گیاه در شادابی و نشاط انسان‌ها موثر بوده است.»
 

کد خبر 685535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ریحانه IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    چقدر خوب واقعا چه حال خوبی دارن بچه‌ها
  • مریم جعفری IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    من عاشق اینجا هستم بهترین روزای کودکیم در اینجا گذشت خوشحالم که برای نسل جدید هم هنوز فعال است.
  • تحفه IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    چقدر خاطرات خوب ساخته این کانون...از بچگی ما دهه ۶۰ ها تا حالا برای بچه هامون
  • جمالی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    کانون ها پرورش فکری خیلی مکان خوبی برای رشد بچه ها هستن و اجرای چنین کارهایی باید دائمی باشه و روز به روز بیشتر بشه
  • سحر IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    عالى بود
  • سمانه هاشمی IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    واااای من عاشق کانون بودم کاش دوران کودکی ما هم مزرعه داشت 🥺🥺
  • Ali IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 0
    مرسي از اطلاع رساني
  • داود IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    چه کار جالبی
  • بهناز IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    بسیار عالی باعث انگیزه میشه تا بچه ها را ببریم