سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
۰ نفر

سیدسروش طباطبایی‌پور: چندی پیش، حمید طریفی حسینی، معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، گفت که از ۳۱ خرداد، فرایند سنجش جهش تحصیلی دانش‌آموزان آغاز می‌شود و تا ۲۰ مرداد ادامه دارد.

جهش

مفهوم این خبر کوتاه آن است والدینی که فکر می‌کنند فرزندشان از هوش سرشاری برخوردار است و جمع و ضرب و تقسیم را، چشم‌بسته انجام می‌دهد و می‌تواندکتاب فارسی را از چپ به راست و از راست به چپ، آن هم بدون تپق‌زدن بخواند، از امروز می‌توانند پس از تأیید مدیران مدارس، به پایگاه‌های سنجش نوآموزان مراجعه کنند و پس از شرکت دلبنشان در آزمون‌های هوش و تأیید کارشناسان، و البته شرکت در آزمون‌های شهریور، در پایه‌ای بالاتر مشغول به تحصیل شوند.

پوسته‌ی این خبر، پر از زرق و برق است و البته پر از هیجان! اما این خبر، لایه‌های زیرینی هم دارد که نباید از آن غافل شد؛ لایه‌های زیرینی که کمی ما را به فکر وا می‌دارد تا با تأمل بیش‌تری، چنین تصمیمی بگیریم؛ تصمیم برای جهش تحصیلی!

  • جهش تحصیلی یعنی چه؟

جهش تحصیلی یا به قولی برخی جهشی خواندن، یعنی این‌که دانش‌آموزی دو پایه‌ی تحصیلی را در یک سال طی کند و به‌جای 12 سال، زودتر دیپلم بگیرد و احتمالا زودتر وارد دانشگاه شود و و زودتر...

  • در مقطع ابتدایی، جهش تحصیلی برای چه پایه‌هایی امکان‌پذیر است؟

پایه‌ی اول به سوم، پایه‌ی دوم به چهارم، پایه‌ی سوم به پنجم و پایه‌ی چهارم به ششم

در این میان، سؤال‌های دیگری هم  مطرح است که در این یادداشت، از آن صرف نظر می‌کنیم، سؤال‌هایی نظیر، شرایط جهش تحصیلی، تعداد دفعات جهش تحصیلی در هر مقطع برای هر دانش‌آموز، هزینه‌ها و مواردی از این دست! اما سؤال‌های اساسی‌تری وجود دارد که هم دانش‌آموز و هم والدین باید به آن‌ها پاسخ دهند و سپس چنین تصمیم مهمی بگیرند:

  • چرا برای به پایان رسیدن تحصیل خودمان یا فرزندمان عجله داریم؟
     
  • اگر یک یا دو سال زودتر، تحصیلاتمان را به پایان برسانیم، زودتر به نقطه‌ی عطف زندگی خواهیم رسید؟
     
  • آیا کسانی که طبق روال عادی، آموزش‌های عمومی را در ۱۲ سال می‌آموزند، آدم‌هایی شاد، خوشبخت و موفق نمی‌شوند؟
     
  • به‌نظر شما، کسب مهارت‌های زندگی مهم‌تر است تا تحصیلات مدرسه؟
     
  • به‌نظر شما،  آیا نمی‌توان از وقت و توانایی‌های اضافه‌ در طول یک سال تحصیلی، برای افزایش مهارت‌های اجتماعی، مطالعه‌ی کتاب‌های جذاب، آموزش زبان‌های دیگر و ... استفاده کرد؟
     
  • آیا در طول یک سال تحصیلی، فقط باید کتاب‌های درسی را آموخت؟
     
  • در طول یا سال، هم‌نشینی با هم‌سالان مناسب‌تر است یا دوستی با کسانی که بزرگ‌تر هستند؟
     
  • آیا در کنار رشد تحصیلی، نباید به رشد عاطفی و روانی هم توجه کرد؟

اگر به این سؤال‌ها فکر کردید و پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای آن‌ها یافتید، می‌توانید به جهش تحصیلی هم فکر کنید؛ وگرنه با آرامش و بدون نگرانی، این عبارت را در ذهن خود مرور کنید که:

رهرو آن نیست گه تند و گهی خسته رود / رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود!

کد خبر 685098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha