دوربین تلسکوپ فضایی هابل تیم اختصاصی اخترشناسان آن با ارائه یک تصویر جدید هیپنوتیزمی از یک خوشه کروی و عمق بی‌نهایت ستارگانش، شاهکاری کم‌نظیر را پیش روی ما قرار دادند.

هابل

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب سایت اسپیس، در حالی که تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل فوق‌العاده خیره‌کننده است، اما در این بخش از آسمان چیزهای بسیار بیشتری به چشم می‌آیند.

طبق بیانیه آژانس فضایی اروپا، این خوشه که روپرشت ۱۰۶ (Ruprecht 106) نام دارد، همچنین خانه معمایی بزرگ از ابعاد شرلوک هولمزی است.

دانشمندان توافق دارند که اگرچه ستارگان هسته‌ای در یک خوشه کروی تقریبا در یک زمان و مکان به‌دنیا آمده‌اند، اما ستارگانی در این پرورشگاه کیهانی وجود دارند که ترکیبات شیمیایی منحصر به فردی را نشان می‌دهند که می‌تواند بسیار متفاوت باشد. ستاره‌شناسان بر این باورند که این تغییر، نشان‌دهنده ستارگان بعدی است که از گاز آلوده‌شده توسط مواد پردازش‌شده ستارگان بزرگ‌تر نسل اول تشکیل شده‌اند.

با این حال، خوشه‌های کروی نادر مانند روپرشت ۱۰۶ فاقد این انواع ستاره‌ها هستند و در عوض به‌عنوان خوشه‌های تک‌جمعیتی فهرست‌بندی می‌شوند؛ جایی که هیچ ستاره‌ای از نسل دوم یا سوم تشکیل نشده است. ستاره‌شناسان امیدوارند که مطالعه جزئیات بیشتر این خوشه کروی فریبنده بتواند توضیح دهد که چرا این فقط یک نسل از ستاره‌ها را در خود جای داده است.

تصویری دلربا از یک خوشه کروی پر رمز و راز | هابل همچنان عکس‌های چشم‌نواز می‌گیرد

روپرشت ۱۰۶ که با نام C 1235-509 نیز شناخته می‌شود، در کهکشان راه شیری ما و در فاصله ۶۹ هزار و ۱۰۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی قنطورس قرار دارد و اولین بار توسط ستاره‌شناس اهل جمهوری چک، یاروسلاو روپرشت در سال ۱۹۶۱ کشف شد.

این تصویر رنگی خیره‌کننده از روپرشت ۱۰۶ با استفاده از نوردهی‌های جداگانه در مناطق مرئی و نزدیک به مادون قرمز طیف، توسط دوربین پیشرفته هابل (ACS) برای بررسی‌های مختلف تهیه شده است. این ابزار نوری یک دستگاه نسل سوم است که در سال ۲۰۰۲ جایگزین دوربین اصلی اشیاء ضعیف هابل شد.

کد خبر 684533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha