یک تیم بین‌المللی از دانشمندان بزرگ‌ترین تصویر نزدیک به مادون قرمز را که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا گرفته شده است، منتشر کردند.

نزدیک به ماون قرمز

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت فیز، این تصویر به اخترشناسان این امکان را می‌دهد تا مناطق ستاره‌ساز جهان را نقشه‌برداری کنند و چگونگی پیدایش اولین و دوردست‌ترین کهکشان‌ها را بیاموزند.

این بررسی با وضوح بالا که 3D-DASH نام دارد به محققان اجازه می‌دهد تا اشیاء و اهداف کمیاب را برای مشاهدات بعدی با تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که اخیرا به فضا پرتاب شده است، در طول ماموریت چند دهه خود بیابند.

لامیا مولا، عضو دانلپ در دانشکده هنر و موسسه علوم دانلپ برای نجوم و اخترفیزیک در دانشگاه تورنتو و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «از زمان پرتاب بیش از ۳۰ سال پیش، تلسکوپ فضایی هابل یک رنسانس را در مطالعه چگونگی تغییر کهکشان‌ها در ۱۰ میلیارد سال گذشته جهان رهبری کرده است. برنامه 3D-DASH میراث هابل را در تصویربرداری گسترده گسترش می‌دهد تا بتوانیم اسرار کهکشان های فراتر از خودمان را کشف کنیم.»

برای اولین بار، 3D-DASH یک بررسی کامل نزدیک به مادون قرمز از کل میدان کاسموس، یکی از غنی‌ترین میدان‌های داده برای مطالعات برون کهکشانی فراتر از کهکشان راه شیری را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

طولانی‌ترین و قرمزترین طول موج مشاهده شده با هابل (درست آنچه که برای چشم انسان قابل مشاهده است) نزدیک به مادون قرمز به این معنی است که اخترشناسان بهتر می‌توانند اولین کهکشان‌هایی را که دورترین فاصله هستند، ببینند.

اخترشناسان همچنین برای یافتن اجرام کمیاب در کیهان نیاز به جستجوی منطقه وسیعی از آسمان دارند. تا به حال، چنین تصویر بزرگی فقط از روی زمین در دسترس بود و از وضوح ضعیف رنج می‌برد که چیزی را که می توان مشاهده کرد، محدود می کرد. ۳D-DASH به شناسایی پدیده‌های منحصربه‌فرد مانند عظیم‌ترین کهکشان‌های جهان، سیاه‌چاله‌های بسیار فعال و کهکشان‌هایی در آستانه برخورد و ادغام در یک کهکشان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مولا گفت: «من در مورد کهکشان‌های هیولا کنجکاو هستم که پرجرم‌ترین کهکشان‌های جهان هستند که از ادغام کهکشان‌های دیگر تشکیل شده‌اند. ساختار آنها چگونه رشد کرده است و چه چیزی باعث تغییرات در شکل آنها شده است؟»

او می‌گوید که در سال ۲۰۱۵ زمانی که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ییل بوده است، کار بر روی این پروژه را آغاز کرده است.

کد خبر 681580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha