یک بررسی بزرگ نشان می‌دهد افرادی که دچار عفونت با سویه‌های اولیه کروناویروس شده‌ و سه دوز واکسن کرونای از نوع mRNA دریافت کرده‌اند، بیشترین حفاظت در برابر سویه اُمیکرون را دارند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران بررسی بیش از یک میلیون نفر در قطر در جریان رخ دادن موج کرونای اُمیکرون در اوایل سال ۲۰۲۲ دریافتند که در افراد واکسینه‌نشده ایمنی ناشی از عفونت با یک سویه اولیه کروناویروس در مقایسه با افراد واکسینه‌نشده بدون سابقه قبلی چنین عفونتی به کاهش ۴۶.۱ درصدی عفونت علامت‌دار با زیرسویه BA.2 انجامیده است.

در مقابل، اثربخشی واکسیناسیون با واکسن فایزر/بیونتک (یک واکسن از نوع mRNA) به علاوه یک واکسن یادآور اخیر، اما بدون سابقه عفونت قبلی ۵۲ درصد بود و بالاخره عفونت قبلی به علاوه سه دوز واکسن mRNA که به اصطلاح ایمنی هیبریدی یا دورگه خوانده می‌شود، اثربخشی ۷۷.۳ درصدی در برابر عفونت اُمیکرون ایجاد می‌کند.

یافته‌ها این بررسی که در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، الگوهای مشابهی را در دریافت‌کنندگان واکسن کرونای شرکت مدرنا، یک واکسن ‌mRNA دیگر را هم نشان داد.

دکتر لیث ابو رداد از شعبه مرکز پزشکی ویل-کورنل در قطر و یکی از سرپرستان این بررسی گفت:‌«این یافته‌ها سودمندی واکسینه کردن افراد با عفونت قبلی برای رسیدن به حفاظت مطلوب در برابر سویه اُمیکرون را نشان می‌دهد. این پژوهشگران دریافتند که با اینکه حفاظت ناشی از دوز یادآور یا تقویتی واکسن «به سرعت» کاهش می‌یابد، حفاظت ناشی از عفونت قبلی پس از یک سال نسبتا پایدار باقی می‌ماند.

این پژوهشگران می‌گویند با اینکه اُمیکرون از خطوط اول دفاعی بدن می‌گریزد، هز شکلی از ایمنی- چه به شکل واکسیناسیون  یا عفونت طبیعی یا هر دو، «حفاظتی قوی در برابر بستری شدن و مرگ ناشی از کووید-۱۹ با اثربخشی بیش از ۷۰ درصد ایجاد می‌کند»

کد خبر 683849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha