شرکت‌های فایزر و مدرنا روز سه‌شنبه اعلام کردند که کارآزمایی بالینی گونه جدیدی از واکسن کرونایشان را که به طور خاص برای هدف قرار دادن سویه اُمیکرون طراحی شده است، آغاز کرده‌اند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این شرکت‌ها قصد دارند که در داوطلبان در آمریکا پاسخ ایمنی ایجادشده بوسیله واکسن ویژه سویه اُمیکرون را هم به صورت یک دوره سه دوزی در افراد واکسینه‌نشده و هم به عنوان دوز یادآور برای افرادی که قبلا دو دوز واکسن اصلی را دریافت کرده‌اند، آزمایش کنند.

این دو شرکت آمریکایی و آلمانی همچنین می‌خواهند اثربخشی دوز چهارم واکسن کرونای فعلی‌شان را با دوز چهارم واکسن مخصوص اُمیکرون در افرادی که سه تا شش ماه قبل دوز سوم واکسن فایزر/بیونتک را دریافت کرده‌آند، مقایسه کنند.

این شرکت‌ها قصد دارند که بی‌خطر بودن و تحمل‌پذیری این واکسن‌ها را در بیش از ۱۴۰۰ نفر واردشده در این کارآزمایی بالینی بررسی کنند.

فایزر قبلا گفته است که دو دوز واکسن فعلی‌اش ممکن است برای محافظت در برابر سویه اُمیکرون کافی نباشد و محافظت در برابر بستری‌شدن و مرگ بوسیله آن در طول زمان کاهش یابد.

اما مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریک می‌گویند دوز سوم واکسن‌های mRNA مانند واکسن فایزر/بیونتک ۹۰ درصد در برابر بستری شدن به علت کووید-۱۹ حافظت ایجاد می‌کنند.

برخی از کشورها از هم اکنون تزریق دوز چهار یادآور را هم آغاز کرده‌اند، اما یک بررسی اخیر از اسرائیل نشان داد که با اینکه دوز چهارم یادآور واکسن mRNA میزان آنتی‌بادی‌ها را بالا می‌برد، این بالا رفتن ممکن است برای پیشگیری از عفونت با سویه اُمیکرون کافی نباشد.

سویه اُمیکرون در بسیاری از بخش‌های جهان جایگزین سویه دلتا شده است و خود سویه اُمیکرون نیز اکنون به چند زیرسویه تقسیم شده است که یکی از آنها BA.2 به طور خاص باعث نگرانی است.

در همین زمینه:

کد خبر 652717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha