سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت: صدور پروانه مرمت، حذف عوارض شهری برای تغییر کاربری بناهای تاریخی و در نهایت هدایت تسهیلات بانکی نوسازی بناهای فرسوده با هدف مرمت و بازسازی این بناها از جمله رویکردهای مدیریت شهری برای حفظ بناهای تاریخی شهر تهران است.

خانه تاریخی

به گزارش همشهری آنلاین، نیما نیازمند سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با بیان اینکه درتهران ۳۴۲ بنای ثبت شده و نزدیک به ۲هزار بنای دارای ارزش وجود دارد، گفت: تا قبل از این دوره مدیریت شهری نه تنها مطابق طرح تفصیلی شهر تهران مالکان بناهای تاریخی امکان مرمت و بازسازی املاک خود را نداشتند، بلکه حتی در زمان تغییر کاربری نیز مجبور به پرداخت عوارض با رقم‌های بالا بودند.

او افزود: در واقع دستور العملی در شهرداری تهران در برخورد و مواجهه با مالکان این بناهای تاریخی وجود نداشت و  تنها کاری که شهرداری در مقابل این بناها انجام داد، دریافت عوارض بود که به دلیل تغییر کاربری فیش‌های عوارض بالا به مالکان و بهره برداران داده می‌شد.

بخشی از صحبت‌های نیازمند را در ادامه بخوانید:

*بر اساس قانون تیرماه سال ۱۳۹۸ مجلس؛ بناهای تاریخی و واجد ارزش با توجه به تأییدیه سازمان میراث فرهنگی در کمیته مشترکی که در این رابطه با شهرداری‌ها ایجاد می‌شود، می‌توانند با تأیید نقشه مرمت و بازسازی بناها دستور نقشه‌های مرمت را برای تغییر کاربری ارائه دهند. همچنین بر مبنای این قانون برای این املاک، امکان ساخت تا ۵ درصد اضافه بنای موجود نیز وجود دارد.

*در نظر داریم تا یکسری مشوق‌هایی را برای مالکان این بناها در نظر بگیریم.  با این رویکرد در نظر داریم تا مالکان را به جای تخریب به سوی مرمت و احیای این بناهای تاریخی سوق دهیم. این شیوه در سایر شهرهایی که دارای بیشترین بناها و بافت‌های تاریخی هستند مانند شهر یزد، اصفهان و... تجربه‌های مثبتی به همراه آورده است.

* امیدواریم با مشوق ها و تسهیلاتی که برای مالکان و بهره برداران این بناها در نظر می گیریم، بتوانیم به احیای بافت‌های تاریخی در شهر تهران کمک موثری کنیم.

*مصوبه صدور پروانه مرمت و صفر شدن عوارض تغییر کاربری به مناطقی که دارای محله هایی در حصار ناصری و صفوی به عنوان مراکز تاریخی شهر تهران هستند؛ ابلاغ شده است. پیگیر موانعی هستیم که در این زمینه وجود دارد به عنوان مثال می‌خواهیم فیش عوارضی که برای تغییر کاربری این بناها در گذشته صادر شده است را صفر کنیم. این تسهیلات با سامانه عوارض شهرداری تهران منطبق می‌شد و قدری زمانبر بود، در حال تعامل با اداره کل تدوین شهرداری تهران هستیم تا این دستور العمل که ابلاغ و به مناطق ارسال شده است، در سیستم این اداره کل نیز وارد شود تا در اجرا با مشکلی روبه رو نشویم.

*۵ درصدد اضافه بنایی که برای خانه‌های تاریخی در نظر گرفته شده است، میزان ساخت و ساز ناچیزی است که عمده این اضافه بنا برای ایجاد تاسیسات لازم در این بناها با هدف تغییر کاربری است.

*مطابق با طرح تفصیلی در بسیاری از محدوده‌ها مالکان خانه‌های تاریخی اجازه ساخت نداشتند و میراث فرهنگی محدوده‌های تاریخی را فریز کرده بود. این رویکرد بیشتر پیرامون بناهای تاریخی ثبت شده بوده است. همچنین برابر قانون تخریب بناهای تاریخی ثبت شده به عنوان تخریب اموال تاریخی محسوب می‌شود و یک جرم است. حتی مواردی نیز بوده است که به استناد قانون ۱۳۰۹ و ۱۳۵۲ گاهی اوقات دیوان عدالت اداری مجوز تخریب می‌دهد و این کار رویکرد نامناسبی است که در مقابل بناهای تاریخی اتخاذ شده است. این حوادث به این دلیل روی می‌دهد که مالکان و سرمایه گذاران بر این باورند به جای بنای تاریخی اگر یک ساختمان ۵ طبقه و یا ساختمانی با تراکم بالا ساخته شود، بهتر است اما با تغییر نگرش‌ها و معافیت از مالیات، مالک ترغیب می‌شود تا بنای تاریخی را حفظ کند.

منبع:خبرگزاری شهر

کد خبر 682988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha