گروه بورس:وزارت نفت و سازمان خصوصی‌سازی‌ مدت هاست که توپ واگذاری هلدینگی را به زمین یکدیگر می‌اندازند؛

به عبارت دیگر متولی پردرآمدترین وزارتخانه دولت امیدوار است که در این پاسکاری بی‌هدف، به گل برسد. در آن سوی میدان هم سازمان خصوصی‌سازی‌ منتظر نشسته تا با یک اشتباه حریف این توپ سرگردان را به اوت بفرستد.

با توجه به همین اختلاف نظر هم توقف واگذاری شرکت‌های نفتی، آن هم بعد از 2 حرکت آرام، چندان شگفت انگیز و دور از انتظار نیست.

به هر صورت در حال حاضر پرونده قطور واگذاری هلدینگی روی میز هیات عالی واگذاری قرار گرفته و طرفین منتظرند تا اعضای این هیات حکم نهایی را صادر کنند  اما نکته جالب اینکه اخبار رسیده از آخرین جلسه هیات عالی واگذاری و نتایج آن یکدیگر را نقض می‌کند و در نتیجه نمی‌توان با اطمینان گفت که طرح وزارت نفت با استقبال مواجه شده یا خیر.

یک روز پس از این نشست غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد که اعضای هیات عالی واگذاری درخصوص طرح وزارت نفت به تفاهم رسیده‌اند و بررسی‌های نهایی برای تصویب آن ادامه دارد اما همزمان با اطلاع رسانی رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌، اسماعیل غلامی، معاون این سازمان از رد پیشنهاد واگذاری هلدینگی خبر داد. در ادامه هم سید مهدی عقدایی، دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ گزارش دیگری از نتایج نشست هیات عالی واگذاری به رسانه‌ها ارائه داد.

به گفته عقدایی هیات عالی واگذاری به هیچ نتیجه مشخصی در خصوص پیشنهاد واگذاری هلدینگی نرسیده به همین علت بناست کمیته‌ای تشکیل شده و جوانب اجرای این طرح و معایب و مزایای آن را بررسی کند اما در شرایطی که رئیس و معاونان سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد سرنوشت هلدینگ‌های پتروشیمی به وحدت نظر نرسیده بودند، متولیان وزارت نفت و نمایندگان این وزارتخانه در مذاکرات ترجیح دادند از هرگونه اظهارنظر اجتناب و ارائه گزارش را به متولی فروش اموال دولت واگذار کنند.

با این‌همه شنیده‌ها از ساختمان خیابان حافظ وزارت نفت حکایت از آن دارد که پیشنهاد دهنده‌های طرح واگذاری هلدینگی به تایید آن به‌شدت امیدوارند و پیش‌بینی می‌کنند به همین زودی‌ها واگذاری یکجای شرکت‌های پتروشیمی مجوز اجرا بگیرد.

مهدی آقاجانی، مدیر مالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیروز بالاخره سکوت خبری را شکست و اعلام کرد: تکلیف این طرح تا 2 هفته دیگر مشخص خواهد شد.

به گفته او وزارت نفت، سازمان خصوصی‌‏سازی و هیات عالی واگذاری به این نتیجه رسیده‌اند که تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی به‌عنوان زیرمجموعه شرکت مادر و مابقی به‌صورت انفرادی واگذار شود.

آقاجانی تصریح کرد: این توافق در هفته آینده نهایی خواهد شد به این ترتیب براساس قانون، همه شرکت‌ها حتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار می‌شود.

آقاجانی درباره شرکت‌هایی که در قالب هلدینگ واگذار می‌شود هم گفت: فعلا در این خصوص توافقی صورت نگرفته اما در نهایت مانعی بر سر راه ورود شرکت‌های پتروشیمی به بورس وجود ندارد.

مدیر مالی شرکت ملی پتروشیمی تصریح کرد: طرح‌‏های جدید در دست اجرا به‌دلیل تخصصی و فنی بودن باید تا زمان تکمیل زیر نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی بمانند و سازمان خصوصی‌سازی‌ هم با این ضرورت موافقت کرده است.

او البته تاکید کرد که اگر متقاضی خرید این طرح‌‏ها از دانش فنی کافی بهره‌مند باشد، شرکت ملی پتروشیمی حاضر به فروش خواهد شد.

مدیرمالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ایرنا هم گفت به محض تعیین تکلیف قطعی طی یک تا 2 هفته آینده، واگذاری شرکت‌ها به‌صورت شرکت مادر تخصصی و تک‌تک آغاز خواهد شد.

آقاجانی اضافه کرد: روندی که به سمت تفاهم پیش می‌رود نظر پتروشیمی را تامین خواهد کرد.

او دغدغه عمده شرکت ملی صنایع پتروشیمی را توسعه این صنعت در آینده عنوان کرد و افزود: درخواست شرکت ملی صنایع پتروشیمی حفظ سهم حداقل 34 درصدی از مجموعه شرکت‌هاست که به‌صورت یک مجموعه بماند تا توسعه صنعت محقق شود.

آقاجانی با اشاره به اینکه تاکنون شرکت‌های پتروشیمی فناوران، رازی و امیرکبیر به‌طور کامل واگذار شده اند، گفت: مزایده شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی برگزار شد؛ اما چون سهام این شرکت در وثیقه بود، مزایده باید دوباره برگزار شود. 

او در خصوص زمان واگذاری شرکت‌های پتروشیمی در بورس هم گفت: این واگذاری بستگی به کشش بازار دارد.

به گفته او در حال حاضر بازار در شرایط رکود به سر می‌برد اما به محض رونق دوباره بورس، روند واگذاری سرعت خواهد گرفت و تعداد بیشتری از شرکت‌های پتروشیمی صاحب نماد خواهند شد. 

آقاجانی در ادامه با اشاره به عرضه زیاد و تقاضای کم در بورس گفت: از مجموع 22 شرکت قابل واگذاری پتروشیمی، 19 شرکت در فهرست واگذاری باقی مانده است.  او تصریح کرد: شرکت‌های پتروشیمی تبریز و خراسان در اولویت واگذاری هستند.

بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی به بورس می‌آیند

حسینعلی زادمهر، رئیس‌ امور مجامع و سهام شرکت ملی پتروشیمی از واگذاری شرکت پتروشیمی بندر امام تا پایان نیمه اول سال 88 خبر داد.

زادمهر به ایسکانیوز گفت: بهترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی تا یکسال آینده وارد بورس خواهند شد. به گفته او این شرکت از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

کد خبر 68235

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز