همشهری آنلاین: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دستاوردهای سفرش به آفریقای جنوبی را تشریح کرد.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، علی صالح‌آبادی گفت: بورس اوراق بهادار تهران علاقه‌مند به توسعه روابط با تشکل‌های مشابه خود در سایر کشورهاست و این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برای سازمان بورس برخوردار است.

وی اظهار داشت: در بازدید از بازار سرمایه آفریقای جنوبی ، مذاکرات لازم برای گسترش روابط و همکاری‌های آتی انجام شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه آفریقای جنوبی یکی از اعضای گروه بررسی عضویت ایران درسازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) است، گفت: در دیدار با "دوبی تیشیدی" رییس اجرایی نهاد ناظر بازار سرمایه آفریقای جنوبی این موضوع بررسی و مقرر شد آن سازمان عضویت ایران در IOSCO را با جدیت و در حداقل زمان پیگیری نماید.

وی تبادل اطلاعات و دانش فنی، اعزام کارشناس درسطوح مختلف و بازدیدهای گروهی را از دیگر توافقات خود با مقام ناظر آفریقای جنوبی اعلام کرد.

صالح‌آبادی از استقبال مقام ناظر آفریقای جنوبی برای حضور در همایش بین‌المللی مالی اسلامی خبر داد و گفت: این کشور حضور فعالی را در این همایش بین‌المللی که دی ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، خواهد داشت.

وی همکاری در بازارهای خارج از بورس (OTC) را از دیگر دستاوردهای سفرش به آفریقای جنوبی اعلام کرد و افزود: دو طرف در زمینه تدوین مقررات، نحوه نظارت، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و تبادل اطلاعات در بازارهای خارج از بورس با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در دیدار با تیشیدی، پذیرش متقابل اوراق بهادار مطرح و شرایط پذیرش سهام شرکت‌ها در بورس‌های دو طرف بررسی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهام بیش از ۴۰ شرکت خارجی در بورس اوراق بهادار ژوهانسبورگ معامله می‌شود، گفت: آفریقای جنوبی تجربه و قوانین مدون و مشخصی را در این خصوص دارد به طوری‌که پذیرش در بورس ژوهانسبورگ به مراتب راحت‌تر از بورس مالزی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه سفر خود به آفریقای جنوبی با "راسل لوبسر" - مدیرعامل بورس اوراق بهادار ژوهانسبورگ - ملاقات و دو طرف برگسترش همکاری‌ها در زمینه‌های فوق تاکید کردند.

صالح‌آبادی همچنین در نشستی با ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی و سرمایه‌گذاران آفریقایی و خارجی وضعیت اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران را برای آنان تشریح کرد که مورد استقبال آنان قرار گرفت.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، ارزش جاری بازار، حجم معاملات و تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده بورس ژوهانسبورگ به ترتیب در رتبه‌های ۱۸، ۲۳ و ۲۳ جهان است.

بررسی روند ۱۰ سال اخیر بورس ژوهانسبورگ نشان می‌دهد که شاخص این بورس از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ روند پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشت.

اما شاخص این بورس از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ میلادی روند رو به رشدی را سپری کرد به نحوی که از سال ۲۰۰۳ به ترتیب افزایش سالانه‌ای معادل ۱۲، ۲۱.۹، ۴۳، ۳۷.۷ و ۱۶.۲درصد را شاهد بوده است.

بورس ژوهانسبورگ از ابتدای سال جاری میلادی به علت بحران بازارهای جهانی با کاهش روبرو شد به طوریکه تا پایان سپتامبر با رسیدن به ۲۳ هزار و ۸۳۵ واحد معادل ۱۷.۶ درصد کاهش یافت.

به گزارش نشریه سالانه "استاندارد اند پورز" در سال ۲۰۰۷ میلادی، بورس ژوهانسبورگ با ۹.۱۹ درصد رشد مقام ۶۱ را از میان ۱۰۶ بورس دارد.

روند ۱۰ سال اخیر ارزش جاری بازار سهام بورس ژوهانسبورگ نیز همانند روند شاخص است به گونه‌ای که پس از نوسانات سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲، حدنصاب این بورس در سال ۲۰۰۷میلادی به ۸۳۳.۵ میلیارد دلار رسید.

روند نزولی بورس ژوهانسبورگ که بزرگ‌ترین بورس قاره آفریقا است از ابتدای سال جاری آغاز شد به طوری‌که با ۲۲.۳ درصد کاهش تا پایان سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی به ۵۳۵.۲ میلیارد دلار رسید.

حجم معاملات این بورس نیز از سال ۱۹۹۷میلادی تاکنون همه ساله (به غیر از سال ۲۰۰۱) افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، حجم داد و ستد بورس ژوهانسبورگ در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳۲۴ میلیارد دلار بوده است.

کد خبر 68082

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز