مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بهره‌برداری از نخستین تونل ارتباطی "کریدور" امن تهران که پایانه مسافربری جنوب را به ایستگاه متروی مجاور این پایانه متصل می‌کند، در مراسم ویژه‌ای با حضور مسئولان شهری و مسافران رسماً آغاز شد.

به گزارش سما به نقل از روابط عمومی معاونت ترافیک، قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این مراسم با تاکید بر نقش ملی کلان شهر تهران به عنوان پایتخت کشورمان، اظهار کرد: تهران به عنوان مرکز اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی کشور به محل انباشت سرمایه‌های ملی و تامین نیازهای ملی تبدیل شده است.

روزانه 200 هزار نفر وارد تهران می‌شوند

مهندس بهنام خوشنودی افزود: روزانه حدود 200 هزار نفر و سالانه بیش از 70 میلیون نفر  یعنی معادل جمعیت کل کشور از اقصی نقاط ایران به تهران مراجعه می‌کنند که بالغ بر 70 درصد از این تعداد از طریق پایانه‌ها وارد پایتخت می‌شوند.

وی تعداد سفرهای درون شهری در تهران را روزانه 15 میلیون و 300 هزار سفر اعلام و تصریح کرد: ارائه خدمات ملی به واسطه تمرکز بسیاری از امور در تهران باعث تحمیل هزینه‌های اضافی به مدیریت شهری پایتخت شده، در حالی که منبعی به منظور تامین این هزینه‌های اضافه در نظر گرفته نشده است.

انتظار ملی از تهران مستلزم توجه ملی است

قائم مقام معاون شهردار تهران پر کردن خلأ موجود در زمینه «انتظار ملی» از تهران را مستلزم «توجه ملی» به پایتخت دانست و اضافه کرد: تهران باید از عنایت مجلس و کمک های دولت بهره مند شود، ضمن این که ابزارها و اهرم های مدیریتی مورد نیاز می بایست در  اختیار مدیریت شهری قرار گیرد.

مهندس خوشنودی از «گسیختگی فرهنگی» به عنوان معضلی جدی در زمینه ترافیک که نیازمند فرهنگ سازی است نام برد و خاطر نشان کرد: امروزه مشکلات ناشی از ترافیک نه تنها یکی از دل‌مشغولی‌های اصلی شهروندان محسوب می‌شود، بلکه به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری نیز تبدیل شده است.

طرح جامع ترافیک مرام نامه حمل و نقل شهری است

وی با اشاره به این که پایانه‌های مسافربری یکی از مراکز مهم تنظیم و توزیع سفرهای درون شهری و برون شهری به شمار می‌آیند، اظهار کرد: پایانه‌ها باید از فضایی امن و آرام و نیز از تسهیلات و خدمات مناسب و مطلوب برخوردار بوده و به «سیستم یکپارچه حمل و نقل شهری» مجهز باشند.

قائم مقام معاون شهردار تهران از طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به عنوان «مرام نامه» مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک نام برد و افزود: «سامانه حمل و نقل شهری یکپارچه» در پایتخت به نوعی که به فوریت بتواند پاسخ گوی اقشار مختلف شهروندان باشد، در طرح جامع پیش‌بینی شده است.

احداث 15 پایانه نیمه متمرکز و متمرکز در تهران

مهندس خوشنودی پایانه‌های مسافربری را یکی از 18 سیستم خروجی طرح جامع برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر پایانه‌های مسافربری از نظر مکان‌یابی و از منظر مشکلات ترافیکی و آلودگی‌های زیست محیطی پاسخ‌گوی نیاز امروز تهران نیستند و به عنوان نمونه جانمایی پایانه جنوب چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی با اشاره به پیش بینی احداث 15 پایانه نیمه متمرکز و غیر متمرکز در قالب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران اضافه کرد: «مدیریت تقاضای سفر» در جهت تامین آسایش و رفاه مسافران، از جمله اهدافی است که در طرح جامع برای پایانه ها در نظر گرفته شده و در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

افزایش انتظارات شهروندان، مهم‌ترین سیاست مدیریت شهری

قائم مقام معاون شهردار تهران با تاکید بر این که مترو به عنوان ستون فقرات حمل و نقل شهری از نقش محوری در جا به جایی انبوه مسافران برخوردار است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اختصاص کمک‌های مورد نیاز، شاهد تکمیل خطوط مترو و افزایش سهم 6 درصدی مترو در سفرهای درون شهری باشیم.

مهندس خوشنودی در پایان انتظار تحول و دگرگونی در پایانه های مسافربری را در راستای سیاست مدیریت شهری در جهت افزایش انتظارات شهروندان ارزیابی کرد و گفت: به این منظور به موازات بالا رفتن مطالبات مردم اقدامات اساسی در جهت ارتقای کیفی و کمی خدمات شهری انجام شده است.

اظهارات مدیرعامل سازمان پایانه های مسافربری شهرداری تهران

همچنین در این مراسم مدیر‌عامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری تهران از پایانه جنوب به عنوان یکی از بزرگ ترین کانون های حمل و نقل بین شهری کشور نام برد و اظهار کرد: ساماندهی این پایانه که با 28 سال قدمت و 17 هکتار وسعت نقش عمده‌ای در جا به جایی مسافران دارد، اقدامات ویژه‌ای را می‌طلبد.

مهندس ولی ا... آذروش ارتقای کیفی و کمی خدمات به منظور تامین آسایش و آرامش مسافران ورودی و خروجی را از جمله اهداف مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک برشمرد و افزود: به این منظور برنامه‌های گسترده‌ای برای نگهداری و بازسازی تاسیسات زیربنایی و زیباسازی پایانه‌ها در دست انجام است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های پایتخت با اشاره به فعالیت 17 شرکت تعاونی، 6 شرکت خصوصی و 3 شرکت سواری کرایه در پایانه جنوب، تصریح کرد: این شرکت ها مجموعاً سه هزار دستگاه ا توبوس و سواری در اختیار دارند که به این ترتیب تعداد اتوبوس‌ها و سواری‌های خروجی در سال به 460 هزار دستگاه می‌رسد.

مهندس آذروش با بیان این نکته که سالانه 700 میلیون سفر برون شهری در سراسر کشور انجام می شود که از این تعداد 50 درصد از طریق پایانه های درون شهری صورت می‌گیرد، اضافه کرد: پایانه‌های تهران برای 350 کیلومتر مربع وسعت و سه میلیون و 500 هزار نفر جمعیت طراحی شده‌اند، در صورتی که در حال حاضر مساحت تهران به بیش از دو برابر و جمعیت آن به حدود سه برابر این میزان افزایش یافته است.

وی در پایان مجموع مساحت چهار پایانه مسافربری تهران را 96 هکتار ذکر کرد و خاطرنشان کرد: با احداث پایانه بزرگ شرق که احداث آن به زودی با حضور شهردار تهران آغاز می‌شود، پایانه متمرکز جنوب غرب و 15 پایانه نیمه متمرکز و غیر متمرکز در طول برنامه پنج ساله، وسعت پایانه‌های مسافربری تهران در جهت توسعه و تحول فعالیت‌ها و ارائه خدمات هر چه بهتر و بیشتر به مسافران صد در صد توسعه خواهد یافت.

کد خبر 68114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز