گروه اقتصادی: وزیر نفت از تنظیم لایحه تامین بودجه واردات بنزین برای ارائه به مجلس و درخواست کویت برای خرید گاز از ایران خبر داد.

غلامحسین نوذری، در حاشیه مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه ایران پلاست در محل دائمی‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در جمع خبرنگاران بالاخره به ابهامات درباره وضعیت بودجه واردات بنزین پاسخ داد.

در حالی که به گفته برخی نمایندگان مجلس، بودجه 5/3میلیارد دلاری واردات بنزین در نیمه نخست امسال به پایان رسیده و از آن زمان تاکنون دولت برخلاف قانون بودجه، از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت اقدام به واردات بنزین می‌کند، دیروز نوذری نیز این موضوع را تایید کرد و درخصوص سرنوشت لایحه واردات بنزین گفت: ارزیابی‌ها درباره میزان مصرف و واردات در حال انجام است تا میزان نیاز تا پایان سال مشخص شود و یک بار لایحه به مجلس ارائه دهیم.

نوذری درباره بودجه مورد نیاز واردات بنزین اظهارنظر نکرد، اما محمدرضا نعمت‌زاده، معاون پیشین وی، یک ماه پیش گفته بود: اگر قیمت‌های جهانی بنزین براساس قیمت‌های 3ماهه ابتدای سال بود، نزدیک به 8 میلیارد دلار بودجه ارزی برای تامین بنزین و نفت گاز نیاز داشتیم؛

اما با توجه به کاهش قیمت‌های کنونی، به حدود 6 میلیارد دلار بودجه ارزی برای تامین بنزین و گازوئیل نیازمندیم.

وزیر نفت درخصوص قیمت بنزین آزاد در خلیج فارس نیز اظهار داشت: براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، قیمت فوب خلیج‌فارس برای هر تن بنزین بالای 450 دلار است و بحث‌های صورت گرفته درخصوص پایین‌تر بودن قیمت خلیج فارس از قیمت تعیین شده برای بنزین آزاد در ایران صحت ندارد و در حال حاضر قیمت‌‏های خلیج‌فارس کاهشی نداشته و هم‌اکنون بنزین را هر تن 450 دلار می‌‏خریم.

وزیر نفت با بیان اینکه هیچ نگرانی برای تامین سوخت نیروگاه‌ها در فصل زمستان وجود ندارد، اضافه کرد: اقدامات لازم برای تامین سوخت مایع از سوی شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی انجام شده و با حمایت و صرفه‌جویی مردم در زمینه تامین سوخت زمستانی مشکلی نخواهیم داشت.

وی ابراز نگرانی‌های وزیر نیرو را به بحث افزایش بیش از حد مصرف مربوط دانست، نه تامین سوخت نیروگاه‌ها.

قرارداد کرسنت

نوذری در بخش دیگری از سخنانش درخصوص آخرین وضعیت قرارداد کرسنت، اظهارات چندی پیش سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت ملی نفت مبنی بر اینکه قرارداد کرسنت، معلق شده را به‌طور تلویحی رد کرد و گفت: تا زمانی که قیمت عادلانه در این قرارداد لحاظ نشود گازی به امارات صادر نخواهیم کرد؛

ضمن اینکه خط لوله سیری به عسلویه از پیشرفت بسیار مناسبی برخوردار است و در حال حاضر 150 کیلومتر از این خط لوله اجرایی شده که درصورت به توافق نرسیدن با امارات این گاز در داخل کشور مصرف می‌شود.

قیمت پایه نفت در بودجه 88

نوذری درخصوص قیمت پایه نفت در بودجه سال آینده، خاطرنشان ساخت: این مسئله توسط معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت در حال بررسی است و باید قیمتی برای نفت در بودجه در نظر گرفته شود که رسیدن به آن نزدیک باشد و بتواند رشد و توسعه را برای کشور به همراه آورد.

به گفته وی، ایران کمترین تاثیر را از تحولات اقتصادی دنیا داشته و درصورت کاهش هزینه‌های غیرضروری می‌توانیم سال پرباری را در پیش رو داشته باشیم.

واردات گاز ایران از ترکمنستان

نوذری قیمت‌های اعلام شده درخصوص گاز ترکمنستان را غیرواقعی دانست و افزود: در حال حاضر مذاکره برای قیمت عادلانه در جریان است، ضمن اینکه هنوز هیچ قیمتی قطعی نشده و مذاکرات با ترکمنستان ادامه دارد.

وزیر نفت محور اصلی مذاکرات هفته جاری با کویت را بحث صادرات گاز عنوان کرد و گفت: در حاشیه اجلاس اخیر اوپک مذاکراتی با وزیر انرژی کویت درخصوص صادرات گاز به این کشور صورت گرفت و کویت تقاضای خرید گاز از ایران را دارد که مقدمات آن فراهم شده است.

نوذری همچنین از فراهم شدن زمینه‌های انتقال گاز به پاکستان خبر داد و افزود: درصورت پیوستن هند، قرارداد خط لوله صلح را سه جانبه امضا خواهیم کرد.

احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک

نوذری در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره تاثیر تصمیمات اوپک بر قیمت نفت، با اشاره به اینکه تصمیم اوپک مبنی بر کاهش 5/1 میلیون بشکه‌ای سقف تولید در بازار نفت تاثیر مثبتی داشته است، توضیح داد: اگر اوپک این تصمیم را اتخاذ نمی‌کرد روند کاهشی قیمت نفت بیش از این میزان بود؛

اما درصورت ادامه کاهش نفت احتمال برگزاری نشست اضطراری قبل از اجلاس بعدی عادی اوپک در الجزایر وجود دارد.

وی تاکید کرد: ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا به همکاری تولید‌کنندگان اوپکی و غیراوپکی نیاز دارد و در این زمینه روسیه نیز برای همکاری با اوپک در جهت مدیریت بازار نفت اعلام آمادگی کرده است.

کد خبر 68025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز