مارگارت اتوود، در جشن سالانه انجمن قلم امریکا، شعله افکن را به سمت نسخه‌ای از کتاب مشهور و جنجالی سرگذشت ندیمه نشانه گرفت.

نسخه نسوز سرگذشت ندیمه مارگارت اتوود

به گزارش همشهری آنلاین، اگر از تماشای مارگارت اتوود ۸۰ ساله‌ای که سوار بر اسکوتر در اطراف نیوزیلند کتابش را تبلیغ می‌کند، خوشتان آمده بود (اتوود در سال ۲۰۲۰ به نیوزیلند رفت تا کتاب برنده بوکرش، وصیت‌ها را تبلیغ کند)، احتمالای از تماشای اتوود ۸۲ ساله که سلاح فوق‌ شرورانه شعله‌افکن را به سمت کتاب دیستوپیاییش، سرگذشت ندیمه نشانه گرفته، لذت خواهید برد. 

در جریان جشن سالانه پرزرق و برق پِن امریکا (PEN America) در نیویورک، انتشارات پنگوئن اعلام کرد که یک نسخه نسوز از رمان مشهور و محبوب سرگذشت ندیمه (The Handmaid's Tale) اثر مارگارت اتوود منتشر کرده که قرار است از طریق ساتبیز نیویورک به حراج گذاشته شود. ظاهرا عواید این حراج به نفع آزادی بیان در سراسر جهان خرج خواهد شد. 

اینجا می‌توانید مارگارت اتوود را ببینید که چطور یک جلد از رمان نمادینش را که در سال ۱۹۸۵ منتشر کرده است، با شعله‌افکن هدف می‌گیرد:

شنیده‌اید که «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند»؟ این را وقتی میخائیل بولگاکف هم گفته بود. او در رمان مشهورش مرشد و مارگاریتا، به شکل نمادین، با بازگرداندن دست‌نوشته‌های مرشد و نجاتشان از سوزانده شدن، این جمله را به تصویر کشیده است. اما کاش حقیقتا هیچ دستنوشته‌ای نمی‌سوخت. 

این نسخه نسوز سرگذشت ندیمه، پروژه مشترک خود نویسنده، مارگارت اتوود و انتشارات پنگوئن (Penguin Random House)، پِن (PEN)  و دو شرکت مستقر در تورنتو است، شهری که اتوود از ساکنان قدیمی آن است.

برای ساخت صفحات این کتاب ۳۸۴ صفحه‌ای به جای کاغذ، از سینفویل، یک محصول آلومینیومی فرآوری‌شده، ساخته شده است و این صفحه‌ها، با دست و با سیم مسی و نیکلی به هم دوخته شده‌اند. ساخت این کتاب بیش از دو ما طول کشیده است و می‌توان آن را مثل یک رمان معمولی ورق زد و خواند. 

تا جایی که می‌دانیم رمان دیستوپیایی یا پادآرمانشهری سرگذشت ندیمه، هرگز قربانی کتاب‌سوزی سازماندهی‌شده نبوده است، اما در طول دهه‌ها، بارها انتشار آن ممنوع شده یا تلاش شده که ممنوع شود. سال گذشته این رمان در مدرسه‌های تگزاس و کانزاس در امریکا، از قفسه‌های کتابخانه بیرون کشیده شد. 

با افزایش ممنوعیت کتاب‌ها در نقاط مختلف در امریکا (و کسی چه می‌داند شاید سوزاندن کتاب‌ها)، هرگز زمان بهتری برای ساخت این کتاب نمادین و اهدای عوایدش به گسترش ادبیات و آزادی بیان وجود نداشت. خوش به حال کسی که نسخه‌ نسوز یکی از بهترین آثار دیستوپیایی ادبیات معاصر نصیبش می‌شود. 

منبع: ترجمه از لیت‌هاب با اندکی تغییر. 

کد خبر 680225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha