دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یاهو برای نجات یافتن از رکود طولانی، بدون کمک گوگل، بخت چندانی ندارد

و به این ترتیب محتمل به نظر می‌رسد که این شرکت به مایکروسافت یا AOL برای کمک روی بیاورد تا از سقوط اقتصادی جان سالم به در ببرد.

به گزارش آسوشیتدپرس شرکت یاهو که موتور جستجوی شماره 2 جهان را در دست دارد، در ماه ژوئن امسال به شرکت گوگل، موتور جستجوی شماره یک جهان، اجازه داد تا برخی از آگهی‌ها نشان داده شده در مجاور نتایج جستجوی یاهو را بفروشد.

این معامله به قصد حیات دوباره بخشیدن به این شرکت پیشگام اینترنتی انجام شد، پس از اینکه یاهو پیشنهاد 47.5 میلیارد دلاری مایکروسافت را برای تصاحب این شرکت، کمتر از یک ماه قبل از آن رد کرده بود.

 اکنون گوگل همکاری با یاهو را کنار گذاشته است تا به چالش‌های وزارت دادگستری آمریکا در مورد اعتراضات ضدانحصار در مورد این معامله پاسخ گوید.

و یاهو به همانجایی بازگشته است که سال را با آن شروع کرده بود، نقطه شروع برای دست زدن به  مهندسی یک برنامه برای رونق دادن به کمک هیات‌ مدیره‌ای که از حمایت چندان سهامداران برخوردار نیست.

منتها وضعیت اکنون بسیار بدتر شده است. بحران اقتصادی فعلی آگهی‌دهندگان را از سرمایه‌گذاری آنلاین به خصوص بر روی آگهی‌های سبک بیل‌بوردی که یاهو که از آن متنفع می‌شود، دلسرد کرده است.

 شرکت یاهو که در سانی‌ویل در کالیفرنیا مستقر است، از هم اکنون سازگاری با شرایط فعلی را شروع کرده است، و پس از آنکه سودش در فصل اخیر 64 درصد کاهش پیدا کرد، 10 درصد نیروی کارش را تعدیل خواهد کرد.

مدیر عامل یاهو، جری یانگ ممکن است آخرین بازمانده‌های اعتماد سهامداران با شرط بستن بر روی معامله با گوگل به جای پذیرفتن پیشنهاد مایکروسافت به باد داده باشد.

 یانگ برای جلوگیری از اخراجش بوسیله هیات مدیره یاهو که اکنون سرمایه‌‌گذار و فعال اجتماعی کارل ایچان هم جزء آنهاست، تحت فشار فزاینده‌ای است تا وضع شرکت را رونق بخشد.

 یانگ هفته قبل درجلسه‌ای گفت عاقلانه است که شرکت مایکروسافت پیشنهاد دوباره‌ای را برای تصاحب این شرکت ارائه کند، گرچه او قیمت خاصی را پیشنهاد نکرد.

 یانگ پیشنهاد مایکروسافت برای خرید سهام یاهو به قیمت 33 دلار برای هر سهم را رد کرده بود، و اکنون سهام این شرکت به سهمی 13 دلار سقوط کرده است.

 یانگ چهارشنبه 5 نوامبر (15 آبان) گفت: "به اعتقاد من بهترین راه برای مایکروسافت خریدن یاهو است."

 با توجه این وضعیت، فهرست گزینه‌ها بسیار محدود است، و سرراست‌ترین اقدامات ماه‌هاست که روی میز مانده‌اند.

عمران خان، یک تحلیل‌گر بانک جی‌پی مورگان، در این باره گفت به اعتقاد او برای یاهو فروختن عملیات جستجویش به مایکروسافت منطقی است، ایده‌ای که مایکروسافت در بهار امسال آن را پیشنهاد کرد و یاهو آن را رد کرد.

 نتیجه این معامله کاهش هزینه‌ها برای یاهو و کسب انرژی بیشتر برای تمرکز بر روی کار و کسب آگهی‌های نمایشی است. خان تخمین می‌زند با این معامله 1.4 میلیارد دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها رخ دهد یا با کنار گذاشتن کسری عایدی سالانه 694 میلیون دلار، 725 میلیون دلار به طور خالص نصیب یاهو خواهد شد.

به گفته خان یاهو می تواند از این پول نقد برای خرید سهام پشتیبان، تملک‌کردن هوشمندانه سایر شرکت‌ها و کاهش "راهبردی‌تر" و هدفمندتر شمار کارکنان استفاده کند.

سهام‌داران یاهو هنوز به نوعی از معامله با یاهو علاقمندند، و علیرغم موضع فعلی مایکروسافت در این مورد که برای به مبارزه طلبیدن شرکت گوگل مستقر در  ماونتین ویو، کالیفرنیا به یاهو نیازی ندارد، برخی از ناظران صنعت معتقدند که این شرکت معظم سازنده نرم‌افزار هنوز تا حدودی به این معامله علاقمند است.

کد خبر 68018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز