این خانه، شبیه هیچ خانه‌ دیگری در تهران نیست. ساکنانش دوچرخه‌ها هستند و مهمان‌هایش دوچرخه‌سوارهایی که هر هفته دور هم جمع می‌شوند تا زیر و بم سفر با دوچرخه، دوچرخه‌سواری شهری و... را یاد بگیرند. صاحبخانه هم از آن عشق دوچرخه‌هایی است که خانه‌اش را بدون هیچ چشم‌داشتی وقف آموزش دوچرخه‌سواری کرده است؛ خانه‌ای متفاوت و شگفت‌انگیز برای عشق دوچرخه‌ها.

دوچرخه

همشهری آنلاین – حسن‌ حسن‌زاده: فقط کسی که واقعا عاشق دوچرخه و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری باشد، می‌تواند خانه‌اش را به محل برگزاری کلاس‌های رایگان آموزش دوچرخه‌سواری شهری، سایکل‌توریسم، تعمیر دوچرخه و... تبدیل کند. داستان عشق «رضا سعادت» مدیر سرای چرخ، به دوچرخه‌سواری شنیدنی است.

کسی که به عنوان یکی از باتجربه‌ترین سایکل‌توریست‌های تهران، بیش از ۲ دهه جاده‌های چهارگوشه کشور را رکاب زد، ۵ سال پیش برای تاسیس سرای چرخ دست به کار شد و حالا محفلی از باتجربه‌ترین‌ها را برای انتقال تجربیات به دوچرخه‌سواران جوان‌تر و تازه‌کار تشکیل داده است.

خودش از ماجرای تاسیس این خانه متفاوت می‌گوید: «همیشه جای خالی باشگاهی ویژه دوچرخه‌سواران و علاقه‌مندان به این رشته را در تهران احساس می‌کردم؛ محلی که دوچرخه‌سواران تهرانی دور هم جمع شوند و علاوه بر انتقال تجربیات و دانسته‌ها، زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری به شهروندان را هم فراهم کنند. ۵ سال پیش، وقتی درخواست همکاری از چند نهاد بی‌پاسخ ماند، تصمیم گرفتم بخشی از خانه‌ام را با انجام تغییرات جزئی به محل برگزاری این کلاس‌ها تبدیل کنم. خوشبختانه در طول هفته گروه‌های مختلف دوچرخه‌سواری از جلسات آموزشی که در سرای چرخه برگزار می‌شود استقبال می‌کنند و هر روز به تعداد علاقه‌مندان اضافه می‌شود.»

متفاوت‌ترین خانه تهران را بشناسید | بدون دوچرخه به این خانه نیایید!

درمانگاه دوچرخه‌ها!

اما در سرای چرخ چه کارهایی انجام می‌شود؟ این روزها اگر پیگیر خرید دوچرخه شده باشید یا اگر برای تعمیر دوچرخه گذرتان به تعمیرگاه‌ها افتاده باشد، حتما از وضعیت قیمت‌ها و گرانی خدمات خبر دارید. چرا که موج گرانی‌های اخیر به دوچرخه‌سواران هم رحم نکرده و علاوه بر گرانی دوچرخه، هزینه‌های تعمیرات آن هم به دغدغه اصلی دوچرخه‌سواران تبدیل شده است. اما اینجا در سرای چرخ، دوچرخه‌ها رایگان تعمیر می‌شوند و از آن مهمتر صاحبان دوچرخه‌ها یاد می‌گیرند در شرایط اضطراری گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

سعادت می‌گوید: «دوچرخه‌سوارهای حرفه‌ای و کارکشته بسیاری در سرای چرخ به صورت داوطلبانه کارهای آموزشی را برعهده دارند. یکی از این خدمات و فعالیت‌ها، آموزش نحوه تعمیرات جزئی دوچرخه است. چرا که تعمیر دوچرخه هزینه زیادی دارد و از آن مهمتر وقتی دوچرخه‌سواری به دل جاده می‌زند باید از عهده تعمیرات جزئی دوچرخه بر بیاید.   اینجا در سرای چرخ، تعمیرات اولیه  دوچرخه هم به صورت رایگان آموزش داده می‌شود. همین ایده، تاثیر زیادی در افزایش تعداد شرکت‌کنندگان و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری داشت ...»

متفاوت‌ترین خانه تهران را بشناسید | بدون دوچرخه به این خانه نیایید!

دوچرخه‌سواران دوست‌دار طبیعت

اینکه دوچرخه‌سوارها در خانه‌ای دور هم جمع شوند و روزهای معینی از هفته مستندهایی درباره سفر با دوچرخه ببینند، شاید در نگاه اول ضروری به نظر نرسد؛ اما واقعیت این است که در این جلسات کاربردی، اطلاعات و تجربیات دوچرخه‌سواران حرفه‌ای به رایگان در اختیار تازه‌کارها قرار می‌گیرد تا وقتی خودشان به عنوان یک سایکل‌توریست به دل جاده زدند، کوله‌باری از تجربه هم با خود به همراه داشته باشند.

 سعادت می‌گوید: «در سرای چرخ علاوه بر آموزش تعمیر دوچرخه، یادگیری زیر و بم دوچرخه‌سواری شهری، تماشای مستندهایی درباره سفر با دوچرخه و حفظ محیط زیست، کتابخوانی و... نیز برگزار می‌کنیم که معمولا با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به این رشته روبرو می‌شود. به عنوان مثال، شنبه‌ها به پخش مستندهایی از طبیعت ایران و معرفی و خواندن کتاب‌هایی درباره طبیعت و طبیعت‌گردی اختصاص دارد. هدف ما این است که هر دوچرخه سوار وقتی به دل جاده می‌زند به یک سفیر تمام عیار برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست تبدیل شود، نحوه صحیح  تعامل با طبیعت را هم بداند و حداقل به آن آسیب نزد.»

متفاوت‌ترین خانه تهران را بشناسید | بدون دوچرخه به این خانه نیایید!

چطور در جلسات سرای چرخ شرکت کنیم؟

در ۵ سال گذشته دوچرخه‌سواران تازه‌کار بسیاری در همین جلسات با کسب دانش و تجربه، به دوچرخه‌سواران و  سایکل‌توریست‌های حرفه‌ای تبدیل شده‌اند. شما هم اگر به سفر با دوچرخه‌ و نیز دوچرخه‌سواری شهری علاقه دارید می‌توانید اطلاعات و زمان برگزاری جلسات مختلف سرای چرخ را در صفحه اینستاگرام سرای چرخ به نشانی sarayecharkh دنبال کنید.

متفاوت‌ترین خانه تهران را بشناسید | بدون دوچرخه به این خانه نیایید!

متفاوت‌ترین خانه تهران را بشناسید | بدون دوچرخه به این خانه نیایید!

متفاوت‌ترین خانه تهران را بشناسید | بدون دوچرخه به این خانه نیایید!

کد خبر 680021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • محمد IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    13 0
    دمش گرم
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    8 1
    آقای سعادت عالیه .
  • علیرضا پارسانیا IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    9 0
    درود بر آقای سعادت عزیز امیدوارم زنده و پاینده باشی گروه دوچرخه سواران اکسیژن صفاشهر
  • احمد IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    نا امنی ونداشتن مسیر دوچرخه سواران درخیابانهای اصفهان ،وجلوگیری نکردن از شیبهایی که ساختمانها داده اند در پیاده روها اصفهان را از زیبایی انداخته است۰