تتش‌ها در بیت‌المقدس در آستانه «راهپیمایی پرچم» صهیونیست‌های افراطی که از میان محلات مسلمان‌نشین بخش قدیمی شهر می‌گذرد، بالا گرفته است.

flag

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین سال پیش در هنگام برگزاری همین رویداد درگیری های خشونت‌آمیزی رخ داد که به شعله‌ور شدن جنگ یازده روزه میان رژیم صهیونیستی و حماس در نوار غزه انجامید.

راهپیمایی سالانه پرچم که در آن هزاران ملی‌گرای مذهبی از دروازه بسیار نمادین مشق وارد بیت‌المقدس می‌شوند و از با تکان دادن پرچم‌های رژیم اشغالگر قدس از میان محله مسلمانان می‌گذرند، در غروب روزی انجام می‌شود که این رژیم آن را به مناسبت تصرف بیت‌المقدس شرقی در جنگ ۱۹۶۷ «روز اورشلیم» می‌نامد.

این راهپیمایی با شعار نژادپرستانه و خشونت همراه است و بسیار برای فلسطینی‌ها تحریک‌کننده است. راهپیمایی امسال به خصوص در زمان حساسی انجام می‌شود: شمار حملات فلسطینی‌ها در دو ماه گذشته به شدت افزایش یافته و نیروهای ارتش اشغالگر هم با اشغال بیت‌المقدس شرقی و کرانه خربی ۳۵ فلسطینی از جمله شیرین ابو اکله، روزنامه‌نگار فلسطینی تلویزیون الجزیره را کشته‌اند.

زدوخوردهای اخیر میان پلیس رژیم صهیونیستی و تظاهرکنندگان فلسطینی در مجتمع مسجد الاقصی  هم به زخمی شدن صدها نفر انجامیده است.

تنش‌ در بیت‌المقدس

صبح روز یکشنبه، حدود ۲۰۰۰ ژائر یهودی که در میان آنها ایتامار بن-گویر، رهبر یک حزب اپوزیسیون ملی‌گرای افراطی کوچک قرار داشتند، از مسجد الاقصی که یهودیان آن را «کوه معبد» می‌خوانند، دیدار کرد. این دیدار باعث تحری حدود ۴۰ فلسطینی در طول شب درون مسجد سنگربندی کرده بودند، به پرتاب سنگ و وسائل آتش‌زا شد.

پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که درهای مسجد را بسته و چندین نفر را دستگیر کرده است تا وضعیت در میانه روز آرام شده است.

گرچه یهودیان به طور غیررسمی اجازه ورود به محوطه مسجدالاقصی را دارند، اما اجازه دعا خواندن را در آن را ندارند. اما در سال‌های اخیر شمار فزاینده‌ای از بازدیدکنندگان یهودی گاهی با اسکورت پلیس به دعا کردن در این محل پرداخته‌اند، و ترس‌های طولانی فلسطینیان را درباره قصد صهیونیست‌ها برای الحاق این منطقه به قلمرو خود را برانگیخته‌اند.  رژیم صهیونیستی می‌گوید به حفظ وضعیت موجود متعهد است و حماس را به برانگیختن خشونت متهم می‌کند.

حدود ۳۰۰۰ نیروی پلیس رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در سراسر بیت‌المقدس مستقر شده‌اند و ارتش رژیم صهیونیستی نیز در مناطق اشغالی فلسطینی در حالت آماده باش قرار دارد و در انتظار حملات موشکی احتمالی از  غزه و لبنان است.

با وجود تقاضاها برای لغو یا تغییر مسیر این رژه در امسال از سوی متحدان خود نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، او اجازه انجام این رژه را از مسیر طراحی‌شده‌اش داده است، تصمیمی که به خشم فلسطینیان را برانگیخته که هشدار داده‌اند این کار ممکن است خشونت بیشتری را برانگیزد.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی دولت خودگران فلسطینی درگیری‌های صبح روز یکشنبه در مسجد الاقصی را محکوم کرد و گفت رژیم اشغالگر قدس خودش را بالاتر از قوانین بین‌المللی می‌داند و «با اجاز دادن به شهرک‌نشینان برای بی‌احترامی به مناطق مقدس بیت‌المقدس اشغال‌شده به طور غیرمسئولانه و بی‌ملاحظه‌ای با آتش بازی می‌کند.»

کد خبر 679861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha