شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
۳ نفر

بچه‌ها در اینجا نه سراغ تبلت را می‌گیرند و نه دلشان بازی‌های کامپیوتری می‌خواهد. در کتابکده قصه و افسانه سراپا گوش و چشم می‌شوند و همراه با روایتگران به دنیای حسن‌کچل، نخودی، کدوقلقله‌زن، ماه‌پیشانی، عمونوروز و... سفر می‌کنند و در قالب شعر، نمایش و بازی با افسانه‌ها و قصه‌های قدیمی ایرانی آشنا می‌شوند.

کتابکده قصه و افسانه

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: همه چیز در کتابکده قصه و افسانه فراهم است برای اینکه کودکان و نوجوانان با افسانه‌ها و قصه‌های سرزمینشان آشنا شوند و ضمن فراگرفتن نکات آموزنده، آنها را به خاطر بسپارند: از فضای بزرگی که برای معرفی کتاب‌ها در نظر گرفته شده، سالن و حیاط دنج تا تسهیلگران و فعالان حوزه کتاب کودک که به بهترین شکل می‌توانند با بچه‌ها ارتباط بگیرند و آنها را با این دنیای شیرین آشنا کنند. بچه‌ها با ورود به اینجا انگار وارد شهر قصه‌ها می‌شوند، نه دیگر سراغ تبلت را می‌گیرند و نه دلشان بازی‌های کامپیوتری می‌خواهد.

سفر به دنیای حسن‌کچل با تبلت خاموش

«اکرم امینایی»، مدیر مسئول کتابکده قصه و افسانه، که سال‌هاست در حوزه کودک فعالیت می‌کند هدف از شکل‌گیری چنین جایی در شهر را احیا و ترویج قصه‌ها و افسانه‌های کهن به ویژه برای کودکان و نوجوانان امروز می‌داند که به واسطه رشد تکنولوژی، هر روز ارتباطشان با این افسانه‌ها کمرنگ‌تر شده و به تبع، با پیشینه خود هم غریبه می‌شوند.

امینایی با بیان اینکه افسانه‌ها و قصه‌ها از دل مردم هر سرزمینی بیرون می‌آیند و آشنایی با قصه‌ها در واقع آشنایی مردمان آن سرزمین‌ و فرهنگ آن است و کتابکده قصه و افسانه با چنین نگاهی توسط مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا تأسیس شده است، می‌گوید: «کتابکده قصه و افسانه یکی از زیرمجموعه‌های مؤسسه پژوهشی کودکان دنیاست که سابقه‌ای ۳۰ساله دارد و در زمینه‌های مختلف در ارتباط با کودکان فعالیت می‌کند. مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا از سال۱۳۹۵ ترویج افسانه‌ها را به عنوان راهکاری در برنامه‌هایش قرار داد و برای اینکه کودکان و نوجوانان با فرهنگ جامعه و اقوام ایرانی بیشتر آشنا شوند و به آن احساس تعلق پیدا کنند، ابتدا در قالب یکی از پروژه‌های مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا کارش را شروع کرد.»

سفر به دنیای حسن‌کچل با تبلت خاموش

جذب ۸هزار دنبال‌کننده در یک سال

مدیر مسئول کتابکده قصه و افسانه و عضو هیئت مدیره مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا ادامه می‌دهد: «طرح پژوهشی و مطالعاتی پیرامون افسانه‌های ایران در دستور کار قرار گرفت و به انتشار کتاب‌هایی با مضمون نقد و تحلیل افسانه‌های قدیمی مثل نخودی، حسن‌کچل، کدوقلقله‌زن، عمونوروز و... با همکاری متخصصان این حوزه پرداختیم تا در قدم اول منبعی برای گروه تسهیلگران، مربیان و نویسندگان کتاب‌های کودک و... که با کودکان در ارتباط بیشتری هستند ایجاد شود. این کار پروژه‌ کلانی بود که به عنوان مقدمه قبل از راه‌اندازی کتابکده قصه و افسانه اجرا کردیم و برای متمرکز شدن روی هدف آشنایی بچه‌ها با پیشینه سرزمینشان از فروردین سال۱۴۰۰ کتابکده قصه و افسانه فعالیتش را در منطقه۳، خیابان ظفر، خیابان گوی‌آبادی آغاز کرد.»

این کتابکده طی مدت کوتاه فعالیت خود ۸هزار دنبال‌کننده چه از بچه‌های ساکن منطقه۳ و چه بچه‌های دیگر نقاط شهر جذب کرده که خیلی از آنها ضمن شرکت در رویدادها از بخش‌های مختلف اینجا استقبال می‌کنند.

سفر به دنیای حسن‌کچل با تبلت خاموش

موزه‌گردی به سبکی نو

کتابکده قصه و افسانه در ۵بخش متفاوت فعالیت می‌کند که در هریک از بخش‌ها با به کارگیری افرادی متخصص و ارائه ایده‌ای نو علاقه مخاطبان کودک و نوجوان را برانگیخته است. امینایی می گوید: «یکی از بخش‌های مهم کتابکده معرفی و آشنایی شهروندان با کتاب‌های ارزشمند حوزه کودک و بهره‌مندی آنها از منابع خوب و ترویج مطالعه کتاب‌های خوب کودک و نوجوان و فراهم کردن فرصتی برای ارتباط میان تولیدکنندگان و مخاطبان است.»
 او بخش دوم را موزه قصه و افسانه می‌نامد و ادامه می‌دهد: «دلیل ایجاد چنین بخشی این است که بتوانیم موزه‌های نسل نو را که با رویکرد نو کار می‌کنند، معرفی کنیم و به شکل تازه‌ای فرهنگ موزه را به کودکان نشان ‌دهیم. در این بخش یک افسانه قدیمی مطرح می‌شود و اشیای قدیمی را که در  قصه عنوان شده در این فضا می‌چینیم و از این طریق بچه‌ها کشف را شروع می‌کنند. در موزه نسل نو خاطره سازی مطرح است و اشیاء ثابت نیستند، مثلاً برای داستانی مثل قول چراغ‌ جادو، اشیای قدیمی در این فضا چیده می‌شود تا شکل موزه را برای بچه‌ها تداعی کند.»  

سفر به دنیای حسن‌کچل با تبلت خاموش

«محله شکرخانوم» در راه است

سومین بخش از برنامه‌های کتابکده، ترویج ادبیات کودکان است. در این بخش سعی می‌شود معرفی شخصیت‌های ادبی، داستان‌ها، نویسندگان و معرفی مفاهیم و موضوعات ادبی مطرح شود.
امینایی در بخش چهارم به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: «به منظور ارتقای آگاهی والدین و فرزندانشان افسانه‌ها با تلفیقی از نمایش و هنر در قالب جلسات کارگاهی برای کودکان و نوجوانان روایت می‌شود و از سوی دیگر بزرگسالان هم در قالب جلسات کارگاهی در جریان اهمیت افسانه‌ها قرار می‌گیرند تا در برقراری ارتباط بچه‌ها با چنین موضوعاتی آگاهی کسب کنند.» 
او ارتباط گسترده با گروه‌های مختلف مردم و برگزاری رویدادها، نشست‌ها و رونمایی‌های جذاب کتاب با مشارکت گروه نمایش را یکی از مهم‌ترین اهداف این کتابکده می‌داند و می‌گوید: «سعی داریم در این مسیر مدام با موزه‌ها، مؤسسه‌ها، ناشران و نویسندگان مختلف و... ارتباط بگیریم و به برگزاری هرچه بهتر رویدادها برسیم. در همین زمینه قرار است رویدادی با عنوان «محله شکرخانوم» از ۲۸خرداد تا ۳تیر در اینجا برگزار شود و میزبان بچه‌ها باشد.»

سفر به دنیای حسن‌کچل با تبلت خاموش

کد خبر 679104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    چه جای باحالی
  • محمد IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    خیلی محیط جالبی داره و برای رشد بچه ها فوق العادست. من قبلا فرزندمو اینجا بردم 🤗
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    1 0
    چه جالب و خوش فکر