«کودکان تعریف خود را از صلح دارند.» این جمله سنگ بنایی شد تا برنامه‌های «کتابکده قصه و افسانه» با هفته جهانی صلح همسو شود.

صلح

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی: ایونت صلح سعی می‌کند تا بچه‌ها را موضوع صلح آشنا کند. «ثمین احسانی» تسهیلگر کتابکده می‌گوید که در اجرای این برنامه‌ها کودکان یاد می‌گیرند صلح فقط به معنای نبود جنگ در یک کشور نیست؛ بلکه صلح مهربان بودن با اطرافیان، احترام به محیط‌زیست، طبیعت و حیوانات است که باید از سنین کم به کودکان آموزش دهیم. در ایونت هفته جهانی صلح که زیرنظر مؤسسه پژوهشی دنیا در کتابکده قصه و افسانه برگزار شد بچه‌ها با کتابخوانی و انجام بازی‌های مشارکتی با مفهوم صلح آشنا شدند.

بچه‌های ۵ تا ۹ ساله به قصه کتاب «صلح» نوشته «تاد پار» از انتشارات شهر قلم گوش می‌سپارند. در این بین مشارکت می‌کنند و سؤال هم می‌پرسند. احسانی کتابخوانی برای بچه‌ها را یکی از برنامه‌های هفته جهانی صلح عنوان می‌کند و می‌گوید: «در این ایونت، کتابخوانی برای بچه‌های ۵ تا ۹ ساله در یک گروه و بالای ۱۰ ساله در یک گروه دیگر برگزار شد.
برای آنکه مفهوم صلح برای بچه‌ها روشن شود، ضمن بلندخوانی این کتاب درباره درک آنها از صلح با حواس پنجگانه گفت‌وگو می‌کنیم. مثل اینکه صلح چه رنگی است؟ چه بویی دارد؟ چه صدایی دارد؟ شبیه چیست؟ پاسخ بچه‌ها و درک آنها از صلح بسیار جالب است.
مثلاً یکی می‌گفت: صلح شبیه ماکارونی است و دیگری می‌گفت: شبیه توت‌فرنگی! یکی می‌گفت: صلح بوی گل رز می‌دهد و دیگری می‌گفت: صلح شبیه خواهرم است که تازه به دنیا آمده. کتاب صلح برای ایجاد خودباوری، رشد عاطفی و احترام به فرهنگ‌های مختلف طراحی شده است و سعی می‌کند مفهوم صلح را برای کودکان تبیین کند.»

صلح شبیه توت‌فرنگی است

  • نقش دستان رنگی کودکان بر پوستر

کودکان ۵ تا ۹ ساله بعد از کتابخوانی سرگرم بازی‌های مشارکتی می‌شوند. احسانی می‌گوید: «بازی‌ها شاید اسم خاصی نداشته باشد و همین که بگوییم بازی مشارکتی کافی است. چون بچه‌ها باید در بازی مشارکتی با مفاهیم آشنا شوند. بعد از ایونت کتابخوانی و بازی وقتی از بچه‌ها می‌پرسیم: صلح یعنی چه؟ صلح آسان و ساده برای بچه‌ها تعریف می‌شود. این‌طور پاسخ می‌شنویم که صلح یعنی درخت بکاریم، خیابان‌ها را تمیز نگه داریم، زباله نریزیم، لبخند بزنیم و پاسخ‌هایی از این دست.» کودکان ۵ تا ۹ ساله پوستر هفته جهانی صلح را هم در کتابکده طراحی کردند تا به یادگار بماند. هرکدام دست خود را در رنگ فرو کردند و روی پوستر تصویر رنگی دست خود را به جا گذاشتند. احسانی می‌گوید: «صلح همین دست‌های رنگی و دنیای شاد کودکانه است.»

صلح شبیه توت‌فرنگی است

  • درناهای کاغذی، پیام‌آور صلح

کودکان بالای ۱۰ ساله هم در ایونت هفته جهانی صلح کتابکده قصه و افسانه سهیم هستند. آنها کتاب «دشمن» نوشته «دیوید کالی» را با هم می‌خوانند. کتابخوانی به پرسش و پاسخ ختم می‌شود و بچه‌ها درمی‌یابند که مفهوم صلح فراتر از دشمن نداشتن یا جنگ نکردن است. حالا نوبت آنهاست که نمادی از صلح از خود به جا بگذارند. کودکان با کاغذهای رنگی مشغول درست کردن درناهای کاغذی می‌شوند.
درنای کاغذی یک اوریگامی مشهور ژاپنی است که به نماد بین‌المللی صلح شناخته شده‌است. احسانی می‌گوید: «برنامه هفته جهانی برای کودکان ضمن شناساندن مفهوم صلح به آنان سعی دارد، برنامه‌ای شاد باشد که به بچه‌ها خوش بگذرد و بدانند با احترام گذاشتن به تفاوت‌هاست که می‌توان صلح را در جهان گسترش داد. صلح معنای فراتری از نبود جنگ دارد و آن پذیرش تفاوت‌هاست. بچه‌ها یاد می‌گیرند که احوالپرسی از همسایه، تفکیک زباله از مبدأ، رد نشدن از چراغ قرمز و هزاران کار خرد و کوچک تعبیری از صلح است. همین کارهای کوچک است که ما را به صلح با خود و بعد صلح با جامعه و سپس به صلح جهانی می‌رساند.»

صلح شبیه توت‌فرنگی است

  • در همین نزدیکی

کتابکده یکی از زیرمجموعه‌های مؤسسه پژوهشی کودکان دنیاست که سابقه‌ای ۳۰ ساله دارد و در زمینه کودکان فعالیت می‌کند. این مرکز تاکنون برنامه‌هایی را در نقاط مختلف تهران و در شهرهای مختلف اجرا کرده است. جامعه هدف، همه کودکان را در برمی‌گیرد. به همین دلیل کارگاه‌های متنوع با در نظرگرفتن شرایط جسمی کودکان دارای معلولیت نیز برگزار می‌شود. خانواده‌ها می‌توانند برای اطلاع بیشتر از برنامه‌های کتابکده به صفحه اینستاگرام ketabbkade مراجعه کنند یا با شماره‌های ۲۲۲۲۰۴۴۲ و ۲۶۴۲۰۷۲۴ تماس بگیرند.

کتابکده در خیابان ظفر، خیابان شهید گوی‌آبادی، پلاک ۵ واقع شده است. کتابکده یکی از زیرمجموعه‌های مؤسسه پژوهشی کودکان دنیاست که سابقه‌ای ۳۰ ساله دارد و در زمینه کودکان فعالیت می‌کند. این مرکز تاکنون برنامه‌هایی را در نقاط مختلف تهران و در شهرهای مختلف اجرا کرده است. جامعه هدف، همه کودکان را در برمی‌گیرد. به همین دلیل کارگاه‌های متنوع با در نظرگرفتن شرایط جسمی کودکان دارای معلولیت نیز برگزار می‌شود. خانواده‌ها می‌توانند برای اطلاع بیشتر از برنامه‌های کتابکده به صفحه اینستاگرام ketabbkade مراجعه کنند یا با شماره‌های ۲۲۲۲۰۴۴۲ و ۲۶۴۲۰۷۲۴ تماس بگیرند. کتابکده در خیابان ظفر، خیابان شهید گوی‌آبادی، پلاک ۵ واقع شده است.

صلح شبیه توت‌فرنگی است

  •  برگزاری نمایشگاه مجازی صلح برای کودکان

 نمایشگاه بین‌المللی تصویرگری «صلح را باید از کودکی آموخت» با همکاری انجمن تصویرگران ایران و شورای کتاب کودک به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. این نمایشگاه شامل آثاری در موضوع کلی صلح در قالب «صلح با انسان»، «صلح با طبیعت»، «صلح با حیوانات» و «صلح با جهان» است. هنرمندان دعوت‌شده در این نمایشگاه از میان تصویرگرانی انتخاب‌ شده‌اند که آثارشان در فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) ۲۰۲۰ منتشر شده.

پوستر نمایشگاه براساس تصویرسازی کوتا پاکفسکا، تصویرگر برجسته اهل جمهوری چک و برنده جایزه‌هانس کریستین اندرسن ۱۹۹۲ طراحی شده است. این نمایشگاه تا ۱۶ مهر ماه در سایت انجمن تصویرگران ایران برقرار است. «غزاله بیگدلو» هنرمند شرکت‌کننده از ایران در این نمایشگاه است که تصویرگری او درباره صلح در کنار آثار ۱۷ هنرمند دیگر از کشورهای مختلف دنیا به نمایش درآمده. او که فارغ‌التحصیل نقاشی از دانشگاه تهران است بعد از ورود به دنیای تصویرسازی، دوره‌هایی را در کارگاه ادبیات شورای کتاب کودک گذراند. پس از آن فعالیت جدی خود را در زمینه کتاب کودک و نوجوان آغاز کرد. او چند کتاب به رشته تحریر درآورده و بعضی از داستان‌هایش را تصویرگری کرده است. برای دیدن این آثار می‌توانید به نشانی اینترنتی http://www.casi.ir/sn/photos/pt/list/id/۱۲۵ مراجعه کنید.

کد خبر 629510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha