یک مقام اجرایی ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت شاهدی وجود ندارد که ویروس آبله میمونی جهش پیدا کرده باشد و یادآور شد این بیمار عفونی بومی آفریقای غربی و مرکزی گرایش به تغییر نکردن دارد.

MONKEYPOX

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز روزاموند لوئیس، رئیس دبیرخانه آبله که بخشی از برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت است، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت جهش‌ها در این ویروس به طور معمول کمتر رخ می‌دهند، گرچه توالی‌یابی ژنومی موارد بیماری به شناخت بیشتر این شیوع کمک خواهد کرد.

ماریا وان کرکوف، رئیس بخش بیماری‌های نوپدید و مشترک انسان و حیوان و مدیر فنی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت هم گفت بیش از ۱۰۰ مورد تاییدشده و مشکوک ابتلای انسانی به آبله میمونی در شیوع اخیر در اروپا و آمریکای شمالی شناسایی شده است که چندان شدید نبوده‌اند.

او گفت:‌ «این شیوع قابل مهار کردن است.»

موارد اخیر شیوع آبله میمونی به گفته سازمان جهانی بهداشت نامعمول هستند، چرا که در کشورهایی رخ داده‌ است که ویروس به طور معمول در آنها در چرخش نیست. دانشمندان در حال بررسی برای شناخت منشا موارد و تغییرات احتمالی ویروس هستند.

در همین حال دانمارک و اسکاتلند نخستین موارد عفونت با آبله میمونی را روز دوشنبه گزارش کرده‌اند. دانمارک نخستین مورد عفونت آبله میمونی را در مردی که از سفر اسپانیا بازگشته است، گزارش کرد. این مرد در حال حاضر ایزوله شده است و مقامات بهداشتی با افراد در تماس نزدیک با او ارتباط گرفته‌اند. 

همچنین اسکاتلند روز دوشنبه نخستین مورد آبله میمونی را در این بخش بریتانیا اعلام کرد. قبلا انگلستان ۲۰ مورد ثابت‌شده ابتلا به این بیماری را گزارش کرده بود. مقامات بهداشتی می‌گویند این فرد در حال دریافت درمان است و ردیابی تماس‌های دارد انجام می‌شود.

کد خبر 678521

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha