رئیس فراکسیون مدیریت شهری با اشاره به نگرانی‌های مطرح شده از سوی رئیس شورای عالی استان‌ها در رابطه با نبود امکان استفاده مترو و قطارهای شهری از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی گفت:

 در حال شناسایی راهکارهایی برای خصوصی تلقی شدن مترو هستیم.
محمد‌حسن مقیمی، با بیان اینکه هنوز آئین‌نامه اجرایی تصویب شده توسط هیات دولت مبنی بر نبود امکان استفاده شهرداری‌ها و مترو از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی را دریافت نکرده است، اظهار داشت: بر اساس این آئین‌نامه به واسطه آنکه مترو یک شرکت خصوصی تلقی نمی‌شود به همین دلیل امکان استفاده از صندوق ارزی را ندارد.

وی با بیان اینکه در صورت نبود امکان استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی، مترو با مشکلات جدی مواجه می‌شود، ادامه داد: هیأت دولت معتقد است سهام مترو متعلق به شهرداری و دولت است بنابراین شرکت خصوصی تلقی نمی‌شود.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری تصریح کرد: اگر بتوان راهکار قانونی پیدا کرد، که بر اساس آن بتوان مترو را به عنوان یک بخش خصوصی قلمداد کرد نگرانی‌ها و مشکلات ناشی از آن قابل حل است.

در این صورت هدف قانون‌گذار نیز محقق می‌شود، در غیر این صورت بسیار متضرر خواهیم شد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به فعال شدن هیأت امنای صندوق ذخیره ارزی، این هیأت می‌تواند مصوبه دولت را لغو و این ماده قانونی را مجدداً بررسی کند، خاطرنشان کرد: خوشبین هستیم که بتوانیم در این زمینه راهکار قانونی پیدا شود.

در جلسه‌ای که با اعضای شورای عالی استان‌ها داشتیم، آقای چمران رئیس این شورا نسبت به این تصمیم هیأت دولت ضمن گلایه ابراز نگرانی کردند.

کوتاهی دولت درقبال تعهداتش با مترو

بازپرداخت فاینانس‌های تخصیص یافته به مترو بر عهده دولت و شهرداری است اما دولت در بازپرداخت مطالبات متروکوتاهی کرده است.

محسن هاشمی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در مورد اینکه برخی از مخالفان بهره‌مندی مترو از حساب صندوق ذخیره ارزی بر این باورند که شرکت مترو در پرداخت برخی از بدهی‌های خود موفق نبوده است، گفت: تضمین بازپرداخت وام‌هایی که شرکت مترو می‌گیرد بر عهده دولت و شهرداری است و طی سال‌های اخیر اگر مشکل و تاخیری در بازپرداخت‌ها صورت گرفته کوتاهی از دولت بوده است.

وی افزود: شهرداری تهران تاکنون سهم خود را در بازپرداخت وام‌ها به موقع پرداخت کرده است و مشکل اصلی وصول پرداخت‌های مترو مربوط به دولت است.

محروم شدن شهرداری تهران توسط هیات ویژه نمایندگان رئیس‌جمهوری  از استفاده از صندوق ذخیره ارزی باعث شد تا محسن هاشمی در حاشیه همایش هسته‌های گزینش استانداری‌های کشور و در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از امکان محرومیت کامل شرکت مترو در سال‌جاری از صندوق ذخیره ارزی بگوید: دولت مانع‌تراشی‌های بسیاری در این مورد می‌کند.

مترو وفرصت های گذشته

به گفته محسن هاشمی ،در زمان دولت هشتم، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که ۵/۳ میلیارد تومان فاینانس در اختیار شرکت مترو قرار گیرد که ۲ میلیارد آن در زمان دولت قبلی و ۵/۱ میلیارد در زمان دولت فعلی باید تامین می‌شد اما به‌دلیل بروز تحریم‌های بین‌المللی، شرکت مترو از این کمک هزینه محروم شد.

وی با این توضیح که شرکت مترو پیش از هر دستگاه دیگر دچار بحران ناشی از تحریم‌های بین‌المللی شده است، خاطرنشان کرد: البته استفاده از فاینانس بین‌المللی برای مترو در زمانی تصویب شد که درآمد ارزی کشور بسیار اندک بود اما در حال حاضر به‌علت افزایش چشمگیر درآمدهای ارزی، امکان استفاده از این منبع برای مترو وجود دارد.

کد خبر 67825

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز