گروه بورس: پس از مدت‌ها سکوت در مورد واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین از ارزش‌گذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران برای سرمایه‌گذاران اندونزیایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار همشهری، در شرایطی که مدت‌هاست هیچ‌یک از مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی‌ حاضر به اظهار نظر در مورد واگذاری مابقی سهام شرکت مخابرات ایران نیستند، آخرین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد برخی از سرمایه‌گذاران از کشور‌های آسیای جنوب شرقی در حال رایزنی برای خرید سهام شرکت مخابرات ایران هستند.

سازمان خصوصی‌سازی‌ در تابستان امسال برای نخستین بار 5 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را برای کشف قیمت در بورس عرضه کرد.

با وجود شفاف نبودن اطلاعات مالی شرکت مخابرات ایران، سهام این شرکت در بورس به فروش رفت، اما درست چند روز پس از این عرضه مشخص شد که شورای‌عالی امنیت ملی با برگزاری نشستی با واگذاری مابقی سهام شرکت مخابرات ایران مخالفت کرده است.

اگرچه مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ این موضوع را کتمان کردند اما پس از عرضه اولیه سهام مخابرات که در تابستان برگزار شد هرگز از عرضه مابقی سهام شرکت مخابرات ایران خبری نشد.

در حالی که سازمان خصوصی‌سازی‌ چند روز پس از عرضه سهام مخابرات ادعا می‌کرد هیات واگذاری به‌زودی مجوز عرضه مابقی سهام مخابرات ایران را صادر خواهد کرد، اما با وجود گذشت چند ماه هنوز هیچ خبری از عرضه مابقی سهام مخابرات در دست نیست و به‌نظر می‌رسید با تعویق در عرضه سهام شرکت‌های دولتی این موضوع به دست فراموشی سپرده شود.

براساس ابلاغیه اصل 44 سهام شرکت مخابرات ایران در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفته است و هنوز روشن نیست برنامه خصوصی‌سازی‌ در ایران دارای چند متولی است.

اما براساس تازه‌ترین اطلاعات دریافتی گروهی از سرمایه‌گذاران از جمله برخی کشور‌های آسیای شرقی برای خرید سهام شرکت مخابرات ایران ابراز تمایل کرده‌اند اما هنوز دولت به هیچ گروهی در این زمینه روی خوش نشان نداده است.

در همین رابطه محمد آرام بنیار مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین ضمن تشریح عملکرد این شرکت در قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های بورس از ارزش‌گذاری سهام شرکت مخابرات ایران برای سرمایه‌گذاران اندونزیایی خبر داد و گفت: شرکت تامین سرمایه امین در روز‌های گذشته مراحل ارزش‌گذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران را به درخواست یک شرکت اندونزیایی انجام داد.

او افزود: این ارزش‌گذاری تجربه بسیار موفقی بود که با همکاری بانک سرمایه‌گذاری کلیون فرانسه و براساس استاندارد‌های روز دنیا انجام شد. او با اشاره به تمایل این شرکت اندونزیایی برای خرید سهام مخابرات تصریح کرد: این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای ورود به بازار ایران است.

حضور در عرضه‌های اولیه سهام

آرام بنیار با اشاره به عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس بیان داشت: یکی از برنامه‌های ما این است که در عرضه‌های اولیه خصوصی‌سازی‌ حضور فعال داشته باشیم.

او در این باره خاطر‌نشان کرد: پس از تصویب دستورالعمل اجرایی ماده 22 اصل 44 شرکت تامین سرمایه امین وارد عرضه‌های اولیه سازمان خصوصی‌سازی‌ خواهد شد؛ البته این موضوع بستگی به تغییر روش عرضه سهام در بورس دارد.

آرام بنیار تاکید کرد: برای این کار باید روش عرضه سهام در بورس، ‌ازروش حراج به روش ثبت سفارش دفتری تغییر کند.

او همچنین در باره برنامه‌های این شرکت برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس عنوان کرد: در حوزه املاک و مستغلات چند صندوق سرمایه‌گذاری در سهام را تدارک دیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین ادامه داد: برای این کار صندوقی میان تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ساختمانی تاسیس و سپس برای تامین مالی این صندوق اوراق مشارکت منتشر خواهد شد.

آرام بنیار با بیان اینکه این صندوق‌ها از بازدهی مناسبی برخوردار هستند، تصریح کرد: در صورتی که این صندوق‌ها سریع‌تر اجرایی شوند، می‌توانند به افزایش گردش پول کمک کنند.

او خاطرنشان ساخت: برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام نیز مذاکراتی با سرمایه‌گذاران کویتی انجام داده‌ایم و قرار است یک صندوق هم با همکاری بانک کلیون فرانسه تاسیس شود که مذاکرات ما در این زمینه در حال نهایی شدن است.

بانک 100 میلیون دلاری

آرام بنیار  از مذاکرات شرکت تامین سرمایه امین برای تاسیس یک بانک تجاری در منطقه آزاد قشم خبر داد و اعلام کرد: مذاکراتی را با سرمایه‌گذارانی از کشور کویت برای راه‌اندازی یک بانک تجاری در منطقه آزاد قشم به ارزش 100 میلیون دلار انجام داده‌ایم و قرارداد این طرح نیز در حال حاضر منعقد شده است.

او افزود: این قرارداد با تعدادی از شرکت‌های کویتی و برخی کشور‌های اسلامی مانند عربستان منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در ادامه درباره ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های دیگر که قصد ورود به بورس را دارند، اضافه کرد: در حال حاضر مراحل ارزش‌گذاری سهام بانک‌های ملت و سرمایه در حال انجام است.

به گفته او این شرکت در گذشته ارزش بلوک‌های سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و سرمایه‌گذاری امید را انجام داده است.

کد خبر 67818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز