همشهری آنلاین: میخائیل گورباچف آخرین رئیس جمهوری سوسیالیستی شوروی اعلام کرد که دولت اوباما به منظور فائق آمدن بر بحران مالی و احیای مجدد تعادل در جهان، نیاز به انجام اصلاحات پرسترویکایی پر دامنه دارد.

به گزارش ریا نووستی، واژه پرسترویکا که در زبان روسی به معنای بازساری زیر ساخت‌ها است، واژه‌ای است که در سال‌های نیمه دوم دهه 1980 میلادی برای توصیف یک سری از اصلاحاتی بکار رفت، که در نهایت به الغای طراحی اقتصاد دولتی در اتحاد شوروی سابق انجامید.

گورباچف در مصاحبه‌ای با روزنامه لا استامپا چاپ ایتالیا که در روز جمعه 7 نوامبر انتشار یافت، گفت: باراک اوباما باید به طور زیر بنایی مسیر اشتباهی که توسط جرج بوش طی 8 سال گذشته طی شد را تغییر دهد.

گورباچف با اشاره به اصلاحات پرسترویکا گفت که زمانی که طی سال‌های پایانی دهه 1980 وضعیت کشورش را تغییر داد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت که که اکنون زمان اقدام شما فرا رسیده است، اما مقامات آمریکایی که در واشنگتن مشغول برگزاری جشن‌های پیروزی بر جنگ بودند، به ایجاد جامعه‌ای جدید که در آن سیاست، اقتصاد و اخلاقیات دست به دست می‌گشت، علاقه‌ای نشان ندادند.

میخائیل گورباچف افزود: جمهوریخواهان نتوانسته‌اند به این درک برسند که اتحاد شوروی دیگر وجود ندارد ، اروپا تغییر کرده است و قدرت‌های جدیدی مانند چین، برزیل و مکزیک به عنوان بازیگران مهم در عرصه جهانی ظهور پیدا کرده‌اند.

آخرین رئیس جمهور اتحد شوروی سابق در مصاحبه با لا استامپا گفت: دنیا منتظر اقدام اوباما است، کاخ سفید به احیای حس اعتماد به همکاری میان آمریکا و روسیه نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، گورباچف در توصیف اوباما گفت: او مردی از زمانه ماست، او قادر است که مذاکرات را دوباره از سر گیرد. ما به او اجازه خواهیم داد که از این موقعیت بن بست بیرون آید. درست است که اوباما سابقه اندکی دارد اما او توانسته مبارزات انتخاباتی آمریکا را به خوبی با پیروزی حزب دموکرات بر جمهوریخواهان به پیش ببرد. از آنجا ما می‌توانیم نتیجه گیری کنیم که این فرد می تواند وارد مذاکره شود و واقعیات کنونی جهان را درک ‌کند.

کد خبر 67796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز