گروه هفت متشکل از هفت کشور بزرگ صنعتی جهان روز پنجشنبه موافقت کردند که ۱۸.۴ میلیارد دلار برای اوکراین برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش فراهم کنند.

Biden

به گزارش همشهری آنلاین جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در در اجلاس رهبران مالی گروه هفت در آلمان گفت: «پیام این بود که ما پشت اوکراین می‌ایستیم. ما منابع لازم برای عبور آنها از این وضعیت را فراهم خواهیم آورد.»

روز پنجشنبه همچنین وعده‌های بیشتری برای ارسال سلاح به اوکراین اعلام شد و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار دیگر برای ارسال بیشتر سلاح، تجهیزات و تدارکات را به اوکراین تایید کرده است.

هفته گذشته شاهد تحکیم شدن بزرگترین پیروزی روسیه از هنگام شروع جنگ در اوکراین و اعلام کی‌یف درباره دستور تسلیم دادن به پادگانش در کارخانه فولاد آزوفستال در شهر ماریوپل در جنوب این کشور پس از محاصره‌ای تقریبا سه‌ماهه بود.

 در مقابل، نیروهای روسی از شمال اوکراین و منطقه اطراف کی‌یف عقب‌نشینی کرده‌اند و به گفته اوکراین از حومه شهر خارکف، دومین شهر بزرگ این کشور هم به عقب رانده شده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه حمایت خود را از سوئد و فنلاند در پیوستن به پیمان ناتو اعلام کرد. اقدام فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن سیاست عدم تعهد نظامی که برای چند نسل تداوم داشت، بزرگترین تغییر در امنیت اروپا در دهه‌های اخیر است.

ترکیه عضو دیگر ناتو، با متهم کردن این دو کشور نوردیک یا شمال اروپا به پناه دادن به پیکارجویان کرد با عضویت آنها در ناتو مخالفت کرده است، اما بایدن و رهبران اروپایی ابراز اطمینان می‌کنند که نگرانی‌های ترکیه قابل‌رفع هستند.

بایدن که در کاخ سفید میزبان ماگدالنا آندرسون، نخست‌وزیر سوئد و سائولی نینیسته، رئیس‌جمهور فنلاند بود، گفت: «به نظر من، ما موفق خواهیم شد.»

رجب طیب اردوغان، در ساعات پایانی چهارشنبه گفت:‌ «ما به متحدان‌مان گفته‌ایم که با عضویت سوئد و فنلاند مخالفت خواهیم کرد» و افزود: «ناتو یک اتحاد امنیتی است و ما نمی‌توانیم بپذیریم تروریست‌ها درون آن باشند.»

نینیسته گفت فنلاند به امنیت ترکیه متعهد است و افزود: «ما تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و به طور فعال درگیر مبارزه با آن هستیم.

در تحولی دیگر، مسکو روز پنجشنبه اعلام کرد که ۱۷۳۰ جنگجوی اوکراینی از جمله ۷۷۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در کارخانه فولاد آزوفستال شهر ماریوپل تسلیم شده‌اند. اوکراین که می‌گوید به دنبال تضمین یک تبادل اسیران است، نگفته است که چه تعدادی نیرو درون این کارخانه بوده‌اند و فقط تایید کرده است که اندکی بیش از ۲۵۰ نفر از نیروهایش پس از صدور دستور تسلیم، سلاح‌هایش را به زمین گذاشته‌اند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مستقر در سوئیس می‌گوید نام صدها اسیر از این کارخانه را که اکنون در روسیه نگهداری می‌شوند، ثبت کرده است، اما رقم دقیقی را اعلام نکرده است.

رهبر جدایی‌خواهان مورد حمایت روسیه در این منطقه گفت که تقریبا نیمی از جنگجویان هنوز درون این کارخانه فولاد هستند که پناهگاه‌ها و تونل‌های زیرزمینی‌اش آنها را در برابر هفته‌ها بمباران روس‌ها محافظت کرده است.

دنیس پوشیلین در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی اینترنتی «سولویوف لایو» گفت:‌ «بیش از نیمی از آنها سلاح‌هایشان را به زمین گذاشته‌اند. بگذارید تسلیم شوند، بگذارید زنده بمانند، بگذارید شرافتمندانه با اتهامات به خاطر همه جنایاتشان روبرو شوند.»

او گفت افراد زخمی درمان پزشکی دریافت می‌کنند و افرادی که سرپا هستند به یک اردوگاه اسیران برده می‌شوند و به خوبی با آنها رفتار خواهد شد. مقامات اوکراینی می‌گویند نمی‌توانند درباره سرنوشت این افراد در حالیکه مذاکرات برای خلاصی آنها در جریان است، صحبت کنند.

روسیه توافق درباره تبادل اسرا را انکار کرده است. بسیاری از مدافعان کارخانه آزوفستال به واحدی اوکراینی به نام «گردان آزوف» با ریشه‌های راست افراطی تعلق داشتند که مسکو آنها را نازی می‌خواند و می‌گوید برای جنایاتشان باید محاکمه شوند.

کد خبر 677636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha