سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

میخائیل آفاناسیویچ بولگاکُف در سال ۱۸۹۱ در کیف اوکراین متولد شد. عمده شهرت بولگاکُف مربوط به نگارش رمان جاودانه مرشد و مارگاریتا است.

Михаил Афанасьевич Булгаков/ mihail afanasevich bulgakov

به گزارش همشهری آنلاین،  میخائیل آفاناسیویچ بولگاکُف زاده ۱۵ مه ۱۸۹۱در کی‌یف و درگذشته ۱۰ مارس ۱۹۴۰در مسکو در سن ۴۸ سالگی،   نویسنده، پزشک و نمایشنامه‌نویس مشهور روسی است.  

اگرچه مرشد و مارگاریتا به عنوان یکی از تاثیرگذاترین رمان‌های تاریخ ادبیات روسیه برشمرده می‌شود اما او آثار مهم دیگری نیز مانند یادداشت‌های روزانهٔ یک پزشک جوان، قلب سگی، گارد سفید، برف سیاه، تخم مرغ‌های شوم و دست نوشته‌ها نمی‌سوزند را هم در کارنامه دارد.

زندگینامه: میخائیل بولگاکف (۱۸۹۱-۱۹۴۰)

ایوان واسیلیویچ،  جزیره سرخ، خانه زویا، مولیر، پتر کبیر، ژوردن کم‌عقل، آدم و حوا، دن کیشوت، جنگ و صلح، نفوس مرده، روزهای واپسین، باتوم، فرار و خوشبختی از زمره مهمترین آثار وی در زمینه نمایشنامه‌نویسی است.

مرشد و مارگاریتا

آغاز نگارش این کتاب توسط بولگاکف مربوط به سال ۱۹۲۸ است. خود وی در سال ۱۹۳۰  نسخه خطی را آتش زد. در سال ۱۹۳۱ بولگاکف دوباره کار بر روی این رمان را آغاز کرد و پیش‌نویس دوم در سال ۱۹۳۵ به پایان رسید.  سومین پیش‌نویس نیز در سال ۱۹۳۷ آماده شد و بولگاکف با کمک گرفتن از یلنا شیلوفسکی همسرش کار بر روی نسخه چهارم پیش‌نویس را تا یکماه  قبل از مرگش در سال ۱۹۴۰ تمام کرد.  

مرشد و مارگاریتا سرانجام در سال ۱۹۴۱ توسط یلنا شیلوفسکی به پایان رسید. کتاب در سال ۱۹۶۵ با حذف ۲۵ صفحه و تغییر برخی نام‌ها و مکان‌های ذکر شده در تیراژ ۳۰۰۰ جلدی به چاپ رسید وتمام نسخه‌های آن در فردای انتشار  بفروش رفت.  

زندگینامه: میخائیل بولگاکف (۱۸۹۱-۱۹۴۰)

فعالیت پزشکی

بولگاکف در ۲۵ سالگی در سال ۱۹۱۶،   دانشکدهٔ پزشکی را به پایان رساند. در اکتبر ۱۹۱۶ او به عنوان پزشک ارتش به روستای «نیکلسکی» در منطقهٔ اسمالنسک اعزام شد. خاطرات این دوران در مجموعهٔ داستان «یادداشتهای پزشک جوان روستا» آمده‌است. یک سال بعد از اتمام دانشگاهش بود که انقلاب روسیه و به دنبال آن جنگ‌های داخلی درگرفت و بولگاکف به عنوان پزشک در جبهه‌ها فعالیت می‌کرد. در این زمان دو برادر بولگاکف در ارتش سفید با ارتش سرخ مقابله می‌کردند. او تا سپتامبر ۱۹۱۷ به فعالیت‌های پزشکی خود در «نیکلسی» ادامه داد و سپس به بیمارستان «ویازما» منتقل شد. پس از انقلاب اکتبر سال در فوریه ۱۹۱۷، کی‌یف بازگشت.  

شناسنامه

  • نام اصلی: میخائیل آفاناسیویچ بولگاکُف
  • زاده: ۱۵ مهٔ ۱۸۹۱ کی‌یف، امپراتوری روسیه، (اوکراین کنونی)
  • درگذشته: ۱۰ مارس ۱۹۴۰ (۴۸ سال) مسکو، روسیه
  • آرامگاه: گورستان نووودویچی
  • پیشه: نویسنده، پزشک
  • دانشگاه    دانشگاه تاراسا شفچنکو کی‌یف
  • سبک نوشتاری: رئالیسم
  • تأثیرپذیرفته از: چارلز دیکنز الکساندر پوشکین، نیکلای گوگول و فیودور داستایفسکی
  • همسر: تاتیانا نیکلایونا لاپا ۱۹۱۳-۱۹۲۴، لوبوف بلوزسکی ۱۹۲۴-۱۹۳۲ و یلنا شیلوفسکی تا زمان مرگ 

آخرین بروزرسانی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

کد خبر 677153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha