یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

جیمز جویس (James Joyce) در سال ۱۸۸۲ در شهر دوبلین واقع در جمهوری ایرلند بدنیا آمد. رمان اولیس نوشته جویس (۱۹۲۲) از ماندگارترین آثار ادبی جهان برشمرده می‌شود.

جیمز جویس

به گزارش همشهری آنلاین، جیمز آگوستین آلویسیوس جویس (زاده ۲ فوریه ۱۸۸۲ – درگذشته ۱۳ ژانویه ۱۹۴۱) رمان‌نویس، داستان‌نویس، شاعر و منتقد ادبی ایرلندی بود.

زندگینامه: جیمز جویس (‌۱۸۸۲ –۱۹۴۱)
جیمز جویس در حدود سال ۱۹۱۴

او به جنبش آوانگارد مدرنیستی کمک کرد و به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و مهم ترین نویسندگان قرن بیستم شناخته می شود. رمان اولیس جویس (۱۹۲۲) نقطه عطفی است که در آن قسمت‌های ادیسه هومر در انواع سبک‌های ادبی، که معروف‌ترین آن جریان آگاهی است، موازی می‌شوند. دیگر آثار شناخته شده عبارتند از مجموعه داستان کوتاه دوبلینی‌ها  (۱۹۱۴) و از دیگر نوشته‌های او می‌توان به سه کتاب شعر، یک نمایشنامه: تبعیدی‌ها ، نامه‌ها و روزنامه‌نگاری گاه به گاه اشاره کرد.

پیشینه

وی در دوبلین در خانواده ای متوسط ‌به دنیا آمد. او که دانش‌آموزی باهوش بود، در کالج یسوعی کلنگووس وود در خواند.   و در سال ۱۹۰۲ از کالج دانشگاهی در دوبلین فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۰۴، با همسر آینده خود نورا بارناکل آشنا شد و آنها به سرزمین اصلی اروپا نقل مکان کردند. او مدت کوتاهی در پولا کار کرد و سپس به تریست در اتریش-مجارستان رفت و به عنوان معلم درس زبان انگلیسی مشغول به کار شد. جویس به جز یک اقامت هشت ماهه در رم  تا سال ۱۹۱۵ در آنجا اقامت داشت. او در تریست، کتاب اشعار موسیقی مجلسی و مجموعه داستان کوتاه خوددوبلینی‌ها  (۱۹۱۴)  را منتشر کرد. در طول بیشتر جنگ جهانی اول، جویس در زوریخ سوئیس زندگی و روی رمان اولیس کار می کرد. پس از جنگ، برای مدت کوتاهی به تریست بازگشت و سپس در سال ۱۹۲۰ به پاریس نقل مکان کرد، که تا سال ۱۹۴۰ اقامتگاه اصلی او شد.

زندگینامه: جیمز جویس (‌۱۸۸۲ –۱۹۴۱)
با همسرش نورا بارناکل در پاریس ۱۹۳۹

سینما

نوول "اولیس" نوشته جیمز جویس که از آن به عنوان درخشانترین رمان قرن بیستم یاد می‌شود نیز یکی از اقتباس‌های خاص سینما نام گرفته‌است. جویس رمان اولیس را در فوریه ۱۹۲۲ منتشر کرد و از ۱۹۳۲ تاکنون بیش از ۳۰ اقتباس از آن در سینما و تلویزیون و رادیو صورت گرفته که مهمترین آنها در سینما؛ دو اقتباس یکی محصول ۱۹۵۵ به کارگردانی ماریو کامرینی و با حضور کرک داگلاس و آنتونی کوئین است و دیگری اولیس محصول ۱۹۶۷ ساخته‌ی جوزف استریک.

اولین سالن سینما در سال ۱۹۰۹ در دوبلین توسط جیمز جویس و با نام سالن "ولتا" بنا نهاده‌شد و این سالن تا دهه ۸۰ میلادی با ظرفیت ۶۰۰ نفر اکران فیلم داشت و اکنون موزه مهمی در دوبلین پایتخت ایرلند به شمار می‌آید.

آخرین بروز رسانی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

کد خبر 681169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha