متخصصان قلب می‌گویند امکان ندارد فرد زنده‌ای بتواند قلب یا حتی سایر ارگان‌های حیاتی‌اش را بفروشد. برخی هم عنوان می‌کنند که آگهی فروش اعضای بدن، یا کلاهبرداری است یا برای جلب کمک‌های مالی مردمی.

امید قبادی، نایب رئیس هیأت مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان، درباره آگهی فروش اعضای حیاتی به همشهری می‌گوید: در هیچ کشوری امکان فروش عضوی غیر از کلیه از فرد زنده وجود ندارد. سایر ارگان‌ها به هیچ‌وجه نه به‌صورت زیرزمینی و نه قانونی به فروش نمی‌رسد. نیازمندان به عضو اهدایی، در سامانه تخصیص عضو وزارت بهداشت ثبت مشخصات شده‌اند. برخی افراد با انتشار آگهی‌های فروش ارگان‌های حیاتی، از نیازمندان به پیوند عضو سوءاستفاده می‌کنند. گزارش این کلاهبرداری مرتبا به وزارت بهداشت و انجمن اهدای عضو داده می‌شود.

آمارهای منتشر شده از وضعیت نیاز به عضو پیوندی در ایران نشان می‌دهد با اینکه سالانه بین ۵تا ۸هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند و قابلیت اهدای ۲۵۰۰ تا ۴هزار عضو دارند، اما در نهایت هر سال حدود هزار اهدای عضو از سوی افراد مرگ مغزی شده، صورت می‌گیرد. در چنین وضعیتی روزانه ۷ تا ۱۰بیمار نیازمند پیوند عضو هم جانشان را از دست می‌دهند.

گزارش روزنامه همشهری را هم بخوانید 

گزارش و تدوین: مهلا داریان

تصویر: حسین اینانلو

کد خبر 677065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha