ناتو و آمریکا روز یکشنبه اعلام کردند اطمینان دارند ترکیه از عضویت فنلاند و سوئد در این اتحاد نظامی غربی حمایت خواهد کرد.

Nato

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سائولی نینیسته روز یکشنبه تایید کرد که کشورش برای پیوستن به ناتو درخواست می‌دهد و حزب حاکم سوسیال دموکرات سوئد هم تغییر سیاست رسمی‌اش را اعلام کرد که راه برای درخواست عضویت این کشور در ناتو در چند روز آینده باز خواهد کرد.

ماگدالنا آندرسون، نخست‌وزیر سوئد گفت که روز دوشنبه به پارلمان خواهد رفت تا حمایت اعضای آن را برای درخواست عضویت در ناتو که انتظار می‌رود به طور مشترک با فنلاند انجام گیرد، جلب کند.

آن لیند، وزیر خارجه سوئد نیز در توئیتی نوشت: «امروز حزب سوسیال دموکرات سوئد تصمیمی تاریخی برای موافقت با درخواست عضویت در اتحادیه دفاعی ناتو گرفت. تهاجم روسیه به اوکراین وضعیت امنیتی سوئد و کل اروپا را وخیم کرده است.»

پیتر هالتکویست، وزیر دفاع سوئد هشدار داد که اگر  سوئد تنها کشور حوزه بالتیک بیرون از پیمان ناتو باقی بماند، در وضعیت پرمخاطره‌ای قرار می‌گیرد. او گفت: «ما پشت سر گذاشته خواهیم شد.»

نگرانی‌های ترکیه برطرف خواهد شد

ترکیه که در روزهای اخیر متحدانش را با گفتن اینکه ملاحظاتی درباره عضویت فنلاند و سوئد دارد، شگفت‌زده کرده بود، روز یکشنبه در حاشیه ملاقات وزیران خارجه ناتو در برلین تقاضاهایش را مطرح کرد. آنکار گفت می‌خواهد کشورهای «نوردیک» (کشورهای اسکاندیناوی یا شمال اروپا مانند فنلاند و سوئد) حمایت از گروه‌های نظامی کرد حاضر در قلمرویشان را متوقف و ممنوعیت فروش برخی از سلاح‌ها به ترکیه را لغو کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: «اطمینان دارم که خواهیم توانست نگرانی‌های ابراز شده بوسیله ترکیه را به طریقی که عضویت (فنلاند و سوئد) را به تاخیر نیندازد، حل کنیم.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حاضر نشد درباره جزئیات مذاکرات پشت درهای بسته در برلین اظهار نظر کند، اما موضع استولتنبرگ را تایید کرد.

بلینکن به خبرنگاران گفت: «من کاملا مطمئنم که در این باره به اجماع خواهیم رسید» و افزود که ناتو «مکانی برای دیالوگ» است.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت مذاکراتش با همتایان سوئدی و فنلاندی‌اش در برلین سودمند بوده است. این دو کشور پیشنهادهایی در پاسخ به نگرانی‌های ترکیه انجام داده‌اند که ترکیه آنها را مد نظر قرار می‌دهد و در عین حال او مدارکی درباره حضور تروریست‌ها در قلمرو این کشورها در اختیار وزیران خارجه‌شان قرار داده است.

او به طور خاص به سوئد اشاره کرد و گفت گروه پیکارجوی کرد PKK که بوسیله آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی تحریم شده است، جلساتی در استکهلم پایتخت سوئد در این آخر هفته برگزار کرده است.

با این وجود، او گفت ترکیه مخالفتی با سیاست ناتو درباره گشوده بودن به سوی همه کشورهای اروپایی را که می‌خواهند درخواست عضویت در آن دهند، ندارد.

هر تصمیمی برای گسترش ناتو به موافقت همه ۳۰ عضو این اتحادیه و پارلمان‌هایشان دارد. به گفته دیپلمات‌ها، آنکارا که برای ۷۰ سال عضو ناتو بوده است، تحت فشار شدیدی قرار دارد تا با عضویت فنلاند و سوئد موافقت کند، زیرا این اتحادیه پیوستن این دو کشور را تقویتی عمده برای خودش در دریای بالتیک می‌شمارد.

بحث آرام و خونسردانه پوتین و نینیسته

سوئد و فنلاند هر دو در سراسر دوران جنگ سرد بیطرف بوده‌اند و تصمیمشان برای پیوستن به ناتو یکی از بزرگترین تغییرات در ساختار امنیتی اروپا در طول دهه‌ها است که تغییری اساسی در افکار عمومی در منطقه نوردیک را از هنگام شروع جنگ در اوکراین در ماه فوریه نشان می‌دهد.

اعلام حمایت از عضویت در ناتو بوسیله سوسیال دموکرات‌های سوئد راه را برای نخست‌وزیر آندرسون برای ارائه درخواست رسمی عضویت در ناتو در طول چند روز آینده می‌گشاید.

هنگامی که همه اعضای ناتو با عضویت سوئد و فنلاند موافقت کردند - و اگر اعتراضات ترکیه حل‌وفصل شود- تایید این عضویت می‌تواند در طول فقط چند هفته انجام گیرد، گرچه رسمیت دادن این عضویت بوسیله پارلمان‌های کشورهای این اتحادیه ممکن است تا یک سال طول بکشد.

مسکو به چشم انداز پیوستن این کشورهای شمال اروپا با تهدید به تلافی‌جویی از جمله با انجام «اقدامات نظامی-فنی» که آنها را مشخص نکرده، پاسخ داده است.

نینیسته، نخست‌وزیر فنلاند که روز شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه صحبت کرده بود، گفت این مکالمه حساب‌شده بود و هیچ تهدیدی را در بر نداشت.

نینیسته در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت:‌«پوتین تایید کرد که به نظر او اقدام فنلاند برای پیوستن به ناتو اشتباه است. او گفت که ما شما را تهدید نمی‌کنیم. در مجموع می‌توانم بگویم بحثی آرام و خونسردانه بود.»

کد خبر 676706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha